Történetének legkínosabb leállásán esett át a Facebook, amelyről kiderült, hogy nem csak megtűri, de ösztönzi is az álhírek terjesztését, ha ez több interakciót, és így több profitot hoz. Illetve több millió népszerű felhasználót kivételesen kezelt, akiknek szinte bármi megengedett volt, miközben a konzervatív megszólalókat egyre gyakrabban és egyre erőteljesebben hallgattatta el. Egyre több visszataszító dolog derül ki a legnagyobb közösségi oldalról.

Az utóbbi hetekben rengeteg dokumentumot szivárogtatott ki egy eddig ismeretlen bennfentes a Facebookról az amerikai kereskedelmet ellenőrző bizottságnak, a SEC-nek. A titokzatos szivárogtató azonban a népszerű 60 Minutes nevű műsorban felfedte magát, és további részleteket árult el, hogyan is működik a világ legnagyobb közösségi oldala.

A korábban a Facebooknál termékmenedzserként dolgozó Frances Haugen szerint a cégnek semmi sem drága a profitért, így a különböző algoritmusok akár még a gyűlöletbeszédet is felerősítik és terjesztik a felhasználóknak, mindez pedig egyértelműen negatív hatással van az emberek biztonságára és a társadalomra.

A nő egyébként veterán a nagy tech cégeknél, hiszen korábban dolgozott például a Google-nél és a Pinterestnél is, azonban tapasztalatai szerint messze a Facebooknál volt a legrosszabb, hiszen hamar egyértelművé vált, hogy a felhasználóira magasról tesz a közösségi óriás, ha egy kis extraprofitot lehet bezsebelni.

Mark Zuckerberg az elmúlt években visszajáró "vendég" az Egyesült Államok szenátusa előtt, azonban a törvényhozás még nem tudott mit kezdeni veleForrás: AFP/Jim Watson

Habár a Facebook és vezetője, Mark Zuckerberg rendszeresen hangoztatja, hogy nagyon keményen lépnek fel a gyűlöletbeszéd és a diszkrimináció ellen, azonban a Haugen által kiszivárogtatott belsős dokumentumokból egyértelműen kiderült, hogy

a gyűlöletbeszéd körülbelül 3-5%-át és az erőszakra felbujtás mindössze 0,6%-át szűrik ki a rendszerből.

Egy másik dokumentumban azt is rögzíti a cég, hogy számos különböző forrás megerősítette, hogy a Facebookon terjedő gyűlölet és álhíráradat a világ minden táján negatív hatással van a társadalmakra. Mindez pedig nem véletlen: Haugen szerint az óriáscég az utóbbi években rájött, hogy gyűlöletkeltéssel és félelemmel lehet rávenni a felhasználókat a minél több interakcióra, ami így persze még több bevételt jelent a Facebooknak. Ennek megfelelően a 2018-ban bevezetett új algoritmus, ami meghatározza, hogy milyen tartalmak kerülnek a felhasználók alá, már ennek jegyében készült.

A cenzúra világában vannak egyenlők és még egyenlőbbek

A Facebook kapcsán régóta téma, hogy a közösségi oldal látványosan cenzúrázza és letekeri a jobboldali, konzervatív politikusok, véleményvezérek elérését, vagy egyenesen kitiltja azokat, ahogy az történt például Donald Trump előző amerikai elnökkel is. Mint azonban a Haugen által a SEC-nek eljuttatott dokumentumokból kiderült, akadnak olyanok is a rendszerben, akik egyenlőbbek.

Nagyon úgy tűnik ugyanis, hogy volt (van) közel 6 millió olyan "VIP" felhasználó, akik gyakorlatilag bármit posztolhattak a közösségi oldalon, és akkor sem érte őket retorzió, ha ezek kifejezetten ütköztek a felhasználási feltételekkel.

A Facebookon megjelenő tartalmak moderálását jellemzően külsős cégeknek szervezik ki, azonban létezik egy XCheck (keresztellenőrző) program, ami az ilyen kiemelten fontos személyek által kitett tartalmakat közvetlenül a Facebook belsős ellenőrző csapatának juttatta el, hogy ott külön elbírálásban részesülhessenek.

Forrás: Thomas Ulrich / Pixabay

Valójában azonban ezeket a VIP-eket annyira szabadon hagyta működni a közösségi óriás, hogy az általuk feltöltött sértő tartalmak 90%-ára még csak rá sem néztek a moderátorok. 

Különösen vicces, hogy létezik egy Ellenőrző Bizottság, amely különböző "független" szakértőkből áll, és amely pont azért jött létre, hogy nagyobb átláthatóságra próbálják kényszeríteni a Facebookot, azonban jól látható, hogy a vállalat mennyire veszi komolyan őket. Mindenesetre az Ellenőrző Bizottság most magyarázatot vár a helyzetre (más kérdés, hogy csak a botrányok kirobbanása után, amikor már védehetetlen lett a helyzet), és egyértelművé tette, hogy Zuckerbergék az elmúlt egy évben egyáltalán nem mutattak hajlandóságot az átláthatóság növelésére (a felügyelőbizottság létrejöttekor az Origo megírta, hogy csak névleg független, a valóságban elkötelezett baloldaliakból áll, akik sok esetben Soros György befolyása alatt állnak - a szerk.).