A fővárosban tapasztalható "közlekedési lehetetlenségek" már egy jó ideje megoldásért kiáltanak. Mi az egyik lehetséges alternatívát próbáltuk ki, az elektromos rollert.

A Xiaomi nemrég piacra dobta legújabb elektromos rollerét, ami a beszédes Xiaomi Mi Electric Scooter 3 névre hallgat. Mi magunk is megkaptuk egy kis teszt erejéig, és ennek az izgalmas pár napnak írjuk most össze a tapasztalatait. 

Külső, specifikációk

A Mi 3 az elődjeihez hasonlóan egy összecsukható elektromos robogó, amelyet a kínai technológiai óriás Xiaomi tervezett és a Ninebot gyárt. Az elődjeihez (S1, S2) hasonlóan a Mi 3 is egyszerű összecsukható kialakítással, 30 kilóméteres maximális hatótávolsággal és 25 km/h végsebességgel rendelkezik. Ez utóbbi lehetne gyorsabb is, de a gyártó erre a sebességre maximálta a rollert és ha kipróbáljuk a városban, rájövünk, hogy ez még épp a határa a veszélyes sebességnek.

A lámpával este is jól látszunk.Forrás: Origo

Emellett első és hátsó lámpák, bowdenes tárcsafék, telefonos alkalmazás (Mi Home app) és levegős gumiabroncsok jellemzik – ellentétben az elődök tömör gumijával ez sokkal kényelmesebb haladást tesz lehetővé. A kormány magassága az összecsukható rendszer miatt sajnos nem állítható. A roller fekete és szürke színekben kapható és (essünk ezen túl hamar) 170 000 forintba kerül, ami egy alsó-középkategóriás árszint.

Első elindulás

A roller a megvásárlása után egy kis összeszerelést igényel, mivel a kormányt be kell helyezni, és négy csavart kell becsavarni a helyére (hogy a szállításhoz ne legyen kényelmetlenül nagy a doboz). Emellett, mielőtt elindulnánk a kerekben lévő nyomást ellenőrizni kell és a tárcsaféket is be kell állítani. Aki egy kicsit is képzett mondjuk kerékpár fronton, annak ez semmilyen nehézséget nem jelent, aki viszont nem állított még be bowdenes tárcsaféket, az ne most kezdje ej, kérjen segítséget. Ez egy gyors jármű és nem csak elindulni, megállni is pontosan kell tudnia.

A kitámasztón könnyen megáll, a tárcsafék pedig jól működik.Forrás: Origo

A robogó akkumulátora az alapban található, maga a váz pedig a legtöbb e-scooterhez hasonlóan alumíniumötvözetből készült. A 13,2 kg-os súlyával nem épp a lekönnyebben hordozhat darab, de többnyire úgysem mi hordozzuk, hanem ő hordoz minket.

Ha már elindultunk

A gyorsításra egy gyűrű szolgál a kormány jobb oldalán, amit hüvelykujjal lenyomva tudunk kezelni. A bal oldalon egy fékkar található, ami a hátsó keréken található, már említett tárcsaféket kezeli. Valamint egy csengő ami egyben arra is szolgál, hogy egyben tartja a rollert, amikor összecsukott állapotban beleakad a sárhányón kialakított pecekbe. A kormány elejébe egy erős LED-lámpát építettek be és efelett egy kijelzőt találunk, ami mutatja a roller töltöttségi szintjét, a pillanatnyi sebességet és az utazási módot, amiben épp vagyunk.

A kijelző kicsi, de kellően informatív.Forrás: Origo

A roller végsebessége 25 km/h, amit Sport módban érhetünk el. Ekkor fogy a legjobban az akkumulátor is természetesen. A Standard mód 20 km/h-ra csökkenti a maximális sebességet és ez nevezhető a roller utazósebességének. Az az igazság, hogy nagy valószínűséggel még ezt a módot használva is gyorsabbak leszünk egy átlagos kerékpárosnál. Van még egy gyalogos mód, ami 5 km/órára (azaz nagyjából gyaloglási sebességre) korlátozza a sebességet. Ez akkor jön jól, ha járdán szeretnénk haladni emberek közt, esetleg valaki mellett, aki sétál és nem szeretnénk közben kézben cipelni a rollert.

Összehajtva a kormányoszlopnál fogva lehet vinni, mint egy nagyobb táskát.Forrás: Origo

Az alacsony súlypontnak köszönhetően - mivel az akkumulátor a roller alján található - a gyorsítás és a fékezés könnyű és hatékony. Persze, mivel mi állunk a rolleren, a mi súlypontunk viszont magasabban van, ezért ne feledjük el, hogy ez egy elég ingatag közlekedési forma. A kis kormányt mindkét kézzel fogni kell, mert különben egy kisebb bukkanó is könnyedén kicsavarja az ember kezéből és akkor megtapasztalhatjuk, hogy bizony 20km/h sebességgel már nagyon fájdalmasat lehet esni.

Ezért is fontos, hogy rolleren mindig használjunk bukósisakot, esetleg egyéb védőfelszerelést is!

A macskakő például szinte lehetetlenné teszi a haladást, ha ilyen utat kereszteznénk, adjuk fel, és inkább gyalogoljunk át rajta.

Összegzés

A Xiaomi Mi Electric Scooter 3 egy remek alternatívája lehet a városi közlekedésnek, mert gyors, kompakt és úgy közlekedhetünk vele, hogy közben nem izzadunk le, mintha mondjuk kerékpároznánk. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy egy kerékpárnál kicsit labilisabb és ha esetleg nem figyelünk oda és lemerítjük az akkuját, akkor sokkal kényelmetlenebb is. Az ára, a már említett 170 000 forint nem kevés, de ez az árszint a kerékpárok közt sem minősül ritkának, ennyiért középkategóriás kerékpárt kapunk, ez elektromos bringák két-háromszor ennyinél kezdődnek. És azokat nem hajthatjuk össze és vihetjük magunkkal az irodába.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!