Az előfizetők kárára módosított volna szerződést a Telenor, közbelépett a Médiahatóság

Vágólapra másolva!
Az általános szerződési feltételek módosításával egyoldalúan emelné meg az előfizetési díjakat a Telenor, már a meglévő ügyfeleinek is. A Médiahatóság nem nézi jól szemmel a kezdeményezést.
Vágólapra másolva!

Szinte a semmiből érkezett néhány nappal ezelőtt a Telenor bejelentése, mely szerint a jövőben úgy módosítanák az általános szerződési feltételeket, hogy az előfizetői díjakat a szerződések módosítása nélkül is hozzá tudják igazítani a fogyasztói árindexhez. Vagyis, adott esetben az inflációval együtt drágítanák meg az előfizetési díjakat még olyan ügyfelek számára is, akik egyébként határozott idejű szerződést kötöttek a szolgáltatóval, ennek megfelelően egy fix havidíjra számítanak.

A Telenor alapelve az lenne, hogy az új általános szerződési feltételek (ÁSZF) szerint a KSH-ban megjelent fogyasztói árindex változásának mértékével megegyezően módosíthassa a már megkötött előfizetési díjakat. Ráadásul belevették volna azt is, hogy ha a korábbi években elmaradtak az ilyen jellegű áremelések, akkor azt most a szolgáltató egyben rátolhassa a fogyasztóra.

Forrás: Szeged365

Az egész dologban a trükk ott lapul, hogy az új ÁSZF szerint ez nem jelentene egyoldalú szerződésmódosítást. Amennyiben ugyanis egyoldalú szerződésmódosítást vinne véghez a Telenor, akkor az előfizető ezzel szemben mondhatná azt, hogy ha az új feltételek neki nem felelnek meg, akkor adott esetben felmondja a szerződést (akár idő előtt is), ezért pedig hátrányos következmények nem érhetik.

Magyarán: a világgazdasági válság következményeit kihasználva a Telenor egyoldalúan árat emelne az előfizetőinél, és ezt úgy csinálná, hogy ez ellen az előfizető ne tudjon érdemben fellépni.

Ezen a ponton azonban közbelépett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A HWSW informatikai szaklapnak megküldött állásfoglalásukban egyértelművé tették, hogy a szolgáltatók mind az ÁSZF-et, mind pedig az előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályoknak megfelelően tudják módosítani. Ezekről legalább 30 nappal korábban értesíteni kell az előfizetőket, és ha az egyoldalúan módosított feltételek az előfizető számára kedvezőtlenek, akkor lehetőseg kell biztosítani arra, hogy az előfizetést 45 napon belül fel lehessen mondani, mindenféle további hátrányos következmény nélkül.

"A szolgáltató által bevezetni kívánt szabályok tehát nem objektívek, nem kellően átláthatók és az előreláthatóság elvének sem felelnek meg" - közölte az NMHH Kommunikációs Igazgatósága a HWSW-nek küldött válaszában.

Mint azt a szaklap összefoglalja, minden ilyen díjváltozás a hatóság álláspontja szerint az előfizetői szerződés egyoldalú módosítását igényli. Ennek során a szolgáltatónak be kell tartania a szerződésmódosításra vonatkozó jogszabályokat és biztosítania kell az érintett előfizetők számára a hátrányos következmény nélküli felmondási jogot is, hacsak a módosítás nem jelent számukra kizárólag előnyös változást.

A szervezet közleményében kifejtette, nem fogja hagyni, hogy a január elején kihirdetett feltételek szerint változzanak a Telenor szerződési feltételei:

"A hatóság kiemelten fontos jogszabályi feladata őrködni a jogszabályok betartása felett mind az előfizetők, mind pedig a tisztességes piaci verseny védelme érdekében. Ezért fel fog lépni a Telenor által február 21-től bevezetni kívánt új ÁSZF-rendelkezések ügyében annak érdekében, hogy ezek a módosítások ne léphessenek hatályba. A Telenor jelezte, hogy jogszerűen kíván eljárni és az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val" - szól a Médiahatóság nyilatkozata.