Peking egy részén már róhatják az utakat az önvezető taxik. Igaz, személyzetnek még ülnie kell az autókban, de a vezetésbe nem avatkoznak bele, és hónapokon belül már rájuk sem lesz szükség. Eközben Elon Musk még mindig ígérget az Tesla robotaxikkal kapcsolatban.

Érdekes, hogy most Kínában két olyan vállalat kapott engedélyt önvezető taxik működtetésére, akik bizonyos szinten kapcsolódnak egymáshoz: az egyik a Baidu nevű óriáscég, a másik pedig a Pony.ai nevű vállalkozás, amit éppen a Baidu egykori szakembere alapították és egy ideje már befektetést is kaptak a Toyotától önvezető rendszerek fejlesztésére.

A flotta egyelőre erősen korlátozott: a Baidu tíz autóval, a Pony.ai pedig mindössze négy robotaxival képviselteti magát, egyelőre ugyanis ennyire szól az engedélyük. Azonban mindenkét cég abban reménykedik, hogy a sikeres első időszak után gyors ütemben tudják majd növelni a járgányok létszámát.

A Baidu önvezető taxija.Forrás: Baidu, Inc./Lee_E

A robotaxik egyelőre csak Pekingben, annak is egy kisebb, mintegy 60 négyzetkilométeres körzetében teljesíthetnek szolgálatot, azonban itt is több mint 300 ezer ember él, tehát potenciális kuncsaft azért akad bőven. Később természetesen a robotaxik által bejárható terület is növekedhet majd, ahogy a hatóságok ezt jónak látják.

Habár a járművek teljesen önvezetőek, egyelőre még egy felügyelő személynek ülnie kell az autóban. Neki azonban egyáltalán nem kell (és nem is tud) beleszólni a vezetésbe, hiszen egészen konkrétan az anyósülésen foglal helyet. A felügyelő csak akkor jut szerephez, ha a jármű valamiért meghibásodik és gondoskodni kell arról, hogy biztonságos helyen, a forgalmat lehetőleg nem zavarva álljon, vagy ha baleset történik, akkor a helyszínen ő tudjon intézkedni a károsulttal vagy a rendőrséggel.

Az Egyesült Államokban is próbálkoznak, de Elon Musk évek óta csak ígérget

Amerikában jelenleg Kalifornia állam jár élen a robotaxikkal kapcsolatos engedélyek kiadásában, így nem csoda, hogy a legtöbb ezzel foglalkozó vállalkozás ott összpontosul. Egészen konkrétan a fentebb említett Pony.ai is rendelkezett engedéllyel arra, hogy három kaliforniai kisvárosban üzemeltessen vezető nélküli autókat, ahol ráadásul még biztonsági személyzet jelenlétére sem volt szükség.

Azonban az egyik autójuk beleszaladt egy sávelválasztó korondba, így az engedélyt egyelőre visszavonták.

Az Egyesült Államokban természetesen a legtöbben Elon Musktól várták, hogy robotaxikkal árasztja el az utakat. Egyrészt azért, mert a Musk rendszeresen hangoztatja, hogy a Tesla mennyire élen jár az önvezető rendszerek fejlesztésében (valójában több konkurens autógyár mögött kullognak), másrészt pedig azért, mert konkrétan azt ígérte, hogy 2020-ra már 1 millió önvezető Tesla taxi járja majd az utakat.

Musk hosszú évekkel ezelőtt már azzal az ígérettel adott el jelentős mennyiségű Teslát, hogy a söfőröknek azt ígérte: ha éppen nem használják az autójukat, akkor azokat önvezető taxiként szolgálatba helyezhetik, amik pénzt keresnek a tulajdonosának.

Forrás: MTI/EPA/Action Press pool/Christian Marquardt

Ebből azóta sem lett semmi, viszont Musk éppen néhány hete tett egy újabb ígéretet. Most épp azt mondta, hogy 2024-ben indulhat meg egy teljesen újfajta, kifejezetten robotaxinak tervezett Tesla autó gyártása, amibe már eleve nem tennének se kormánykereket, sem pedálokat, sem pedig más részegységet, ami a hagyományos vezetéshez szükséges.

Musk új víziója szerint egy Tesla robotaxival történő utazás fajlagosan olcsóbb lesz, mint hagyományosan kormányok vagy városok által támogatott, tehát a lakosság felé nyomott áron értékesített tömegközlekedés.

Arról egyelőre nem beszélt, hogy ezeket a flottákat maga a Tesla üzemeltetné-e, vagy esetleg más cégek, városok, talán magánszemélyek is indíthatnának ilyen szolgáltatást, de az ilyen részletekkel eleve jobb megvárni, míg az első ilyen robotaxik legördülnek a gyártósorokról, hiszen a Musk által ígért újdonságok rendszeresen vagy éveket késnek, vagy eleve meg sem valósulnak végül.