Az autós játékok a számítógépeken is tömegeket vonzzanak. A valósághű, de bonyolult és nehéz szimulátorok mellett hódítanak a valóságtól elrugaszkodottabb, ám pillanatok alatt megtanulható, szuperlátványos darabok is.
Ez utóbbi egyik tipikus képviselője a Trackmania, amelynek első epizódja bő húsz éve mutatkozott be, de amelyet folyamatosan fejlesztenek. Az elmúlt két évtized alatt komoly rajongói bázis alakult ki körülötte, ami számos oknak köszönhető. Ezek közül kétségkívül az egyik legfontosabb, hogy anélkül lehet vele játszani, hogy egy forintot ki kéne érte fizetni. De tény, hogy a játék fejlesztőinek nincs könnyű dolga, hiszen az elvárások nőnek, és a verseny az autós kategóriában óriási. Azt néztük meg, hogy 2025-ben mennyire szórakoztató még a Trackmania, van-e még létjogosultsága.
A Trackmania egyik egyedisége abban rejlik, hogy minden egyes pályán az a célunk, hogy a lehető legjobb időt érjük el. Hagyományos értelemben vett vetélytársaink nincsenek. Azaz közvetlen ellenfelek nem versenyeznek a pályán, nem lehet velük ütközni, nem kell őket előzni. Csak és kizárólag az időre kell koncentrálni. Meg kell találni a tökéletes íveket, a lehető legjobb vonalvezetést ahhoz, hogy a leggyorsabban teljesítsünk egy adott szakaszt.
Az adott időeredménytől függően háromféle elismerést kaphatunk (Arany, Ezüst, Bronz), és nyilván arra kell törekedni, hogy minél jobb kategóriába kerüljünk. Egy pályát végtelen alkalommal újra lehet teljesíteni, így az ember folyamatosan keresheti a tökéletességet.
Bár hagyományos értelemben vett ellenfeleink nincsenek, azért a vetélytársakról nem kell lemondani. Mások idejét látjuk, sőt, ők egyfajta szellemautóként is feltűnhetnek a pályán. Tehát látjuk, hogy milyen íveket választottak, ami komoly segítség lehet.
Rendkívül változatosak lehetnek, a viszonylag egyszerű, mindössze néhány kanyart tartalmazóaktól egészen az extrémen hosszúakig és komplikáltakig. Ez önmagában garantálja, hogy a kihívásban nem lesz hiány. A Trackmania nem a hitelességre törekszik, nem a valóságot akarja visszaadni, pusztán szórakoztatni szeretne. Ezért aztán őrületes kanyarok, hurkok és ugratók is helyet kaptak a pályákon. Olyan elemek, amelyek egy valódi autót garantáltan azonnal tönkre tennének.
De elsőre nem gurulhatunk ki csak úgy akárhova! Egy úgynevezett kampánymódban kell előre jutnunk, és ennek része, hogy bizony jó címeket, tehát arany- vagy legalább ezüstérmet kell elérni bizonyos számú pályán. A sikereket a program pont jó ütemben adagolja. Valahogy az ember nagyon nehezen hagyja abba.
A futamok után az van benne sokszor, hogy még egyszer utoljára megpróbálja, és most már biztos jobb lesz, mint korábban. A rövid pályákkal kevesebb, mint egy perc alatt lehet végezni szóval akár akkor is érdemes leülni elé, ha az embernek csak egy negyedórácskája van.
Az ingyenes verzióban egyetlen típusú autóba lehet beleülni, de ennek a fizikája szerencsére nagyon jól. Lehet vele farolni, driftelni is akár. Így élvezetes a virtuális sofőrködés. Az irányításhoz nem szükséges kormány, kontrollerrel vagy akár billentyűzettel is el lehet boldogulni.
A Trackmania grafikája teljesen rendben van: Letisztult, de nagyszerű. Ennek köszönhetően nincs szükség a futtatásához egy drága csúcsgéphez. A látvány ennek ellenére egyáltalán nem elmaradott, gagyi. Nem lesz az az érzésünk, hogy valamilyen őskövülettel ütjük el az időt.
A Trackmania alapverziójáért nem kell fizetni, de bizonyos bajnokságok, pályák és járművek csak akkor érhetőek el, ha valaki belép a klubba. Azaz magyarán előfizet a programra, amelynek egyes szekció 20 dollárba, azaz kb. 7400 forintba kerül egy évre. Ezért cserébe tényleg sok mindent kap az ember, ám ennek hiányában is nagyon jó szórakozást nyújt. A tapasztalataink alapján a Trackmania 2025-ben is megállja a helyét, egészen döbbenetes mennyiségű időt lehet vele elszórakozni. Ennél több pedig nem is kell! A játék egyetlen komolyabb hibája egyébként, hogy csak PC-re leet letölteni. Méghozzá innen.
Ez pedig egy kis bemutató a játékból: