A TikTokon ismét egy újabb, látszólag meghökkentő és kockázatos trend terjed. Ezúttal nem táncok vagy gasztronómiai kihívások kerültek fókuszba, hanem a repüléshez kapcsolódó egyik leginkább szentírásként kezelt szabály: mikor kell megérkezni a repülőtérre. A repülőtér-elmélet trend követői szerint elegendő mindössze 15 perccel a repülőgép felszállása előtt belépni a repülőtérre. Elsőre egyértelműen őrültségnek tűnik – mégis egyre többen próbálják ki.
A közösségi médiában csak "repülőtér-elméletként" emlegetett felfogás azon alapszik, hogy ha előzetesen bejelentkeztünk online, nincs feladott poggyászunk, és kizárólag kézipoggyásszal utazunk, akkor elegendő csak a biztonsági ellenőrzésen átjutni, és épp időben besétálni a beszállókapuhoz. Az elmélet hívei azt állítják, hogy a két-három órával korábbi érkezés csupán a légitársaságok óvintézkedése, nem valódi szükségszerűség.
Egyre több videóban láthatjuk, ahogy az utazók – időnként feszültséggel teli visszaszámlálással kísérve – szó szerint az utolsó percekben érkeznek a reptérre, hogy „teszteljék a rendszert”.
A TikTok egyik legismertebb alakja a trend kapcsán egy 2,4 millió TikTok-követővel rendelkező idegsebész tartalomgyártó, Betsy Grunch, aki saját utazásait dokumentálja. Rendszeresen megosztja, miként indul el otthonából alig 40 perccel a járat indulása előtt, majd feszültséggel és pontossággal zsonglőrködve éri el a gépet – sokszor az utolsó pillanatban.
Szerinte, ha ismerjük a repülőtér működését, nincsenek bonyolult teendőink, és mindent előre elintéztünk digitálisan, akkor nem indokolt hosszú órákig a váróban üldögélni.
Első ránézésre őrültségnek tűnhet ez az új szokás, mégis sokan érzik úgy, hogy érdemes megkockáztatni a járat lekésését – de miért?
Elméletben igen. Ha nincsenek sorok, ha gyorsan átjutunk az ellenőrzésen, és ha a beszállókaput nem zárják le idő előtt, akkor akár sikerrel is járhatunk. A valóságban azonban sok a kockázat. Egyetlen fennakadás – dugó az úton, technikai hiba, hosszabb biztonsági sor – és máris lemaradtunk a járatunkról. A légitársaságok gyakran nem vállalnak felelősséget, ha mi magunk érkeztünk későn. A gép pedig – különösen fapados járatok esetén – nem vár meg bennünket.
A repülőtér-elméletet a légitársaságok és a repülőtér-üzemeltetők egységesen kockázatosnak és kerülendőnek tartják. Az utolsó pillanatban érkező utasok növelik az operatív stresszt, és fennakadásokat okozhatnak az utaskezelésben. Emellett, ha az utasok lekésik a járatukat, az új foglalások, poggyászok és átfoglalások is további terheket róhatnak a rendszerre.
A repülőtér-elmélet valóban felhívja a figyelmet a légiközlekedés időkezelési sajátosságaira, és kérdéseket vet fel a jelenlegi rendszerek hatékonyságával kapcsolatban. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a légiközlekedés sok változótól függ, amelyek nem mindig kontrollálhatók. Lehet, hogy egyesek számára a 15 perces szabály beválik – de a legtöbb esetben a biztonságos, stresszmentes utazás továbbra is a jó időzítésen és a kalkulált előrelátáson múlik.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!