Súlyos figyelmeztetést küldött mindenki számára az internetes tartalmak továbbításában utazó CloudFlare műszaki háttércég vezérigazgatója, Matthew Prince szerint a belátható jövőben megszűnhet a jelenlegi formájában ismert internetes tartalomkészítői ipar. A férfi az Külkapcsolatok Tanácsa gyűlésén szólalt meg, ez egy amerikai külpolitikára bő száz éve ráhatni próbáló nonprofit, amelynek komoly kapcsolatai vannak az amerikai politikai, nagyvállalati, továbbá médiaipari elittel.
Matthew Prince állítása szerint a problémát az jelenti, hogy az elmúlt években teljesen felborult az a kölcsönösen kedvező üzleti modell, amely az internetes kereséssel foglalkozó vállalatok és az internetes tartalmakat előállító kiadványok között működött.
Prince szerint pár éve még aránylag egyszerű volt a helyzet, a Google keresőmotor minden két beindexelt oldal, azaz például újságcikk után küldött egy látogatót a kiadványoknak.
Manapság ez nem így működik, a Google-ben végrehajtott keresések 75 százalékát anélkül válaszolja meg a keresőmotor, hogy a látogatóknak be kellene tölteniük az információ forrásául szolgált webhelyet. Ez nem fenntartható, közvetlen látogatók hiányában egyszerűen tönkremennek a kiadványok, aztán a Google nem tud majd választ adni a keresések javára.
És mindez még semmi ahhoz képest, amit a generatív mesterséges intelligenciás chatbotokat fejlesztő cégek művelnek a tartalomkészítőkkel: a ChatGPT esetében 250 keresés után jut egy látogató a webhelyeknek, míg az Anthropic esetében 6000:1 az arány.
Ha a tartalomkészítők nem képesek érteket teremteni a munkájukkal, akkor nem fognak eredeti tartalmakat készíteni
– szögezte le Prince.
A CloudFlare vezetője szerint a generatív MI-s iparban utazók természetesen tisztában vannak a helyzettel, azonban semelyikük sem tudja, hogy miként lehetne megoldani a problémát, miféle konstrukcióban és bevételi forrásból tudnák kompenzálni azoknak a tartalmaknak a forrásait, amelyek kritikusak a saját sikerükhöz. Jelenleg kétségbeesetten próbálnak használható termékeket készíteni, miközben kompenzáció nélkül feldolgozzák a kiadványok tartalmait, a webhelyeik agresszív indexelésével eddig nem látott plusz költségekbe verik őket, és látogatókat vesznek el tőlük.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!