Ne hívjon még szerelőt! Így oldja meg otthon a leggyakoribb technikai problémákat

Vágólapra másolva!
Lassú az internet, lefagy az alkalmazás, nem nyomtat a nyomtató? Összegyűjtöttük a leggyakoribb otthoni technikai problémák gyors megoldásait, kezdőknek is követhető formában.
Vágólapra másolva!

A digitális eszközök mára a mindennapjaink szerves részévé váltak – dolgozunk, tanulunk, kapcsolódunk, szórakozunk rajtuk keresztül. Épp ezért annál bosszantóbb, amikor egy egyszerű hiba leállítja a munkát vagy elrontja a napot. Jó hír, hogy sok esetben nincs szükség szerelőre vagy IT-szakemberre: néhány alapvető lépéssel és egy kis türelemmel otthon is hatékonyan elháríthatók a leggyakoribb technikai problémák. Ebben a cikkben konkrét példákon keresztül mutatjuk be, hogyan érdemes nekikezdeni a hibaelhárításnak – lépésről lépésre.

Rengeteg technikai probléma otthon is megoldható, szakember segítsége nélkül.
Rengeteg technikai probléma otthon is megoldható, szakember segítsége nélkül.

Lassú internetkapcsolat – mit tehetünk, mielőtt hívnánk a szolgáltatót?

Az internet lassúsága, akadozása az egyik leggyakoribb panasz, amely mögött számtalan ok húzódhat – de gyakran a megoldás egészen egyszerű. Elsőként érdemes ellenőrizni, hogy valóban az internetkapcsolat lassú-e, vagy csak egy adott weboldal vagy szolgáltatás tölt lassan. Ebben az olyan oldalak segíthetnek, mint például a Downdetector, amin a felhasználók hibajelentései alapján szinte valósidőben követhetjük a legismertebb online szolgáltatások működését. Ha az adott szolgáltatás rendben működik, akkor érdemes utánajárnunk, hogy megfelelő-e az internetkapcsolatunk. Nyissunk meg egy sebességmérő oldalt (pl. Speedtest.net), és hasonlítsuk össze az értékeket a szolgáltató által ígért sávszélességgel. Ha itt is alacsony a sebesség, indítsuk újra az otthoni routert: húzzuk ki, várjunk 30 másodpercet, majd csatlakoztassuk újra.

A hálózati újraindítás sok esetben magától helyreállítja a kapcsolatot.

Annyira gyakori ez a megoldás, hogy ha felhívunk egy online operátort, ő is szinte biztosan azzal fogja kezdeni, hogy:

  • Próbáljuk újraindítani a routert,
  • Kapcsoljuk ki, majd vissza
  • Végül húzzuk ki a hálózatból és dugjuk vissza

Ezeket a lépéseket mi magunk is megtehetjük, mert legfeljebb, ha minden lehetőséget kimerítettünk, az operátornak mondhatjuk majd, hogy ezeket már megtettük és így nyerünk pár percet a beszélgetésből. Ha tehát nem javul a helyzet, ellenőrizzük még, hogy hány eszköz van csatlakoztatva egyszerre. A videostreaming, letöltések vagy online játékok nagy sávszélességet igényelnek – lehet, hogy egyszerűen túl sok az aktív felhasználó. Érdemes ezen kívül megpróbálni egy másik böngészővel csatlakozni, vagy közvetlenül kábellel a routerhez – ha így gyorsabb, akkor a Wi-Fi lehet a gyenge láncszem. Ha például egy lakásban sok a gipszkarton-fal, akkor azok fém profilja is felzabálhatja a vezetékmentes netet. Ebben az esetben segíthet a helyváltoztatás (közelebb a routerhez), vagy egy Wi-Fi jelerősítő telepítése. Végül, ha semmi nem segít, érdemes megkérdezni a szolgáltatót: lehet, hogy karbantartás vagy hálózati hiba okozza a problémát.

Lefagyó, akadozó alkalmazások – nem mindig a gép a hibás

Ha egy alkalmazás gyakran lefagy, lassan indul el, vagy váratlanul bezáródik, nem biztos, hogy azonnal újratelepítésre van szükség. Először próbáljuk meg bezárni a programot a Feladatkezelő (Ctrl+Shift+Esc) segítségével, majd indítsuk újra. Ez sokszor elég lehet ahhoz, hogy a rendszer "magához térjen". Ha az alkalmazás továbbra is problémás, ellenőrizzük, van-e elérhető frissítés – lehet, hogy az éppen használt verzió hibás vagy nem kompatibilis a rendszerrel.

A lassulás oka lehet az is, hogy túl sok program fut egyszerre a háttérben. Nyissuk meg a Feladatkezelőt, és nézzük meg, melyik alkalmazás használ sok memóriát vagy processzort – ha például egy böngésző nyitva van több tíz lappal, az erősen terheli a rendszert. Ideiglenes megoldásként újraindítás is segíthet, de hosszú távon érdemes rendszeresen karbantartani a gépet: takarítsuk ki a gyorsítótárat, töröljük a felesleges indítóprogramokat, és futtassunk egy vírusellenőrzést, mert a rosszindulatú szoftverek is okozhatnak hasonló tüneteket.

Nem nyomtat a nyomtató – a klasszikus újraindításon túl

A nyomtatási hibák sok esetben meglepően banális okokra vezethetők vissza. Először győződjünk meg róla, hogy a nyomtató be van kapcsolva, megfelelően csatlakozik a számítógéphez vagy a hálózathoz, és nem villog rajta valamilyen hibaüzenet. Ha a dokumentum elakadt a nyomtatási sorban, azt a „Nyomtatók és szkennerek” menüpontban található várólistában törölhetjük, majd próbáljuk újra elindítani a nyomtatást. Sokszor segít, ha a nyomtatót kikapcsoljuk, majd újra bekapcsoljuk – sőt, ha lehet, a számítógépet is indítsuk újra.

Brother MFCJ3540DW nyomtató printer
Képünk illusztráció
Fotó: Brother

Ha a probléma nem oldódik meg, nézzük meg az illesztőprogramokat: a nyomtatók sokszor nem működnek megfelelően, ha a driver elavult vagy sérült. Látogassuk meg a gyártó hivatalos weboldalát, és töltsük le a legfrissebb meghajtót. Manapság már sok nyomtató mobilalkalmazáson keresztül is kezelhető – egy gyors firmware-frissítés is megoldhatja a gondot. Ha hálózati nyomtatót használunk, érdemes azt is ellenőrizni, hogy az IP-cím nem változott-e meg az utóbbi időben, és hogy valóban elérhető-e a hálózatból.

Végezetül az is problémát okozhat, ha VPN-en keresztül csatlakozunk, például home office esetén. Ilyenkor a számítógépünk úgy viselkedik, mintha az irodában lenne, hiszen azon a hálózaton keresztül csatlakozik a netre. Persze, hogy nem látja az otthoni nyomtatót. Csatlakozzunk csak le egy percre a VPN-ről és már el is indult a nyomtatás, ugye?

A gép nem kapcsol be – mit ellenőrizzünk először?

Az egyik legijesztőbb helyzet, amikor egy számítógép vagy laptop egyszerűen nem indul el. Mielőtt pánikba esnénk, nézzük meg az alapokat: csatlakozik-e a töltő, működik-e a konnektor, világít-e valamilyen LED a készüléken. Ha asztali gépről van szó, próbáljunk másik tápkábelt, vagy csatlakoztassuk egy másik aljzathoz. Laptop esetén érdemes teljesen lemeríteni az akkumulátort, majd újra próbálkozni töltés közben.

Ha a gép hang nélkül, teljesen sötéten nem reagál, lehetséges, hogy hardverhiba áll a háttérben – ilyenkor már valóban szakszerviz lehet a megoldás. De sok esetben csak a kijelző nem ad képet, vagy a BIOS indulása akad meg. Érdemes figyelni a hangjelzésekre és fényjelzésekre, mert ezek sokat elárulhatnak. Külső monitorral is próbálkozhatunk, hátha tényleg csak a kijelző romlott el. De felkészülve a legrosszabbra érdemes mindig menteni a fontosabb dokumentumainkat, képeinket egy külső meghajtóra, NAS-ra és/vagy a felhőbe.

Összegzés: a legtöbb technikai probléma orvosolható otthon is

A technikai problémák első pillantásra komolynak tűnhetnek, de ha nyugodtan, módszeresen állunk hozzá, sok esetben otthon is sikeresen megoldhatók. Legyen szó internetről, programhibáról, nyomtatóról vagy bekapcsolási problémáról, mindig az alapok ellenőrzésével kezdjünk. Ha ezek kizárhatók, jöhetnek a frissítések, újraindítások, csatlakozási beállítások. És ha végül mégis szakemberhez kell fordulni, akkor is gyorsabban tudjuk elmagyarázni a problémát – hiszen már lépésről lépésre végigjártuk az alapszintű hibaelhárítást. A digitális önsegítés ma már mindenkinek elérhető tudás – csak egy kis türelem és gyakorlat kérdése az egész.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!