Amit a magyarok villantanak a CES-en

Fiatal magyar mobilzseniket faggattunk, majd a GPS-biznisz hazai éllovasainak limuzinján néztük meg Las Vegast idei CES-es látogatásunk első napján.

Kezdjük azzal, hogy idei látogatásunk a CES-en korántsem mentes a bonyodalmaktól. Eredeti terveinkkel ellentétben nem a Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai kiállítás első, hanem csak második napjának végén érkezünk meg a helyszínre, mivel több magyar kollégával együtt gépünk lekéste frankfurti csatlakozását. Így a szerencsejátékosok mekkája helyett először a német Manhattanben töltünk el egy napot, hogy csak 24 órával később, a másnapi járattal folytathatjuk a megszakított utazást.

Magyarok írnak BitTorrentet mobilra

Az utolsó, futva elért átszállás után egy kellemes meglepetés kárpótolt minket a Las Vegasba tartó gépen, ahol véletlenül két magyar PhD-hallgató mellé sikerül lehuppannunk az ülésre. Őkk az első mobiltelefonra írt BitTorrent fájlcserélő szoftverről tartanak majd előadást a CES egyik társrendezvényén, egy mobilos konferencián. Kelényi Imre és Ekler Péter a Budapesti Műszaki Egyetemen fejlesztették ki az újítást, amellyel annak idején a kutatási programot támogató Nokia vezetősége is büszkén mutogatott.

A SymTorrent egyelőre csak a finn gyártó Symbian rendszerére készült el először, de Vegasban az ifjú mérnökök már a Javában írt, egyszerűbb készülékeken futó változatot is bemutatják majd, amely nagyjából február óta készült. A mobilos BitTorrentet az alkotók a hagyományos, PC-s fájlcserélővel kombinálták: a szoftver azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználó ne a mobilos adaforgalom borsos díját költse feltöltésre, mivel azt rábízhatja az otthoni gépére az olcsóbb vonalas ADSL-lel. Így a mobilon már csak azt kell leszednie, amire a készüléken van szüksége.

Így mulat a magyar Las Vegasban

Amikor a gépünk Las Vegasban landolt, a CES-ről már hazafelé indultak a keddi kiállítási nap látogatói. Mi azonban a szállodában való lepakolás után mégis a vásárváros felé vettük az irányt, ahol ismét magyarokkal találkozunk, hiszen ott éppen meghívóink, a Nav N Go munkatársai tartottak bulit - a kiállítási standjukon. Bár ez a CES-en nem szokás, a magyarok mégis úgy gondolták, érdemes bulizással felavatni az iGo navigációs szoftver bemutatására felépített standot egy helyben megrendezett partival, hiszen először képviseltetik magukat önállóan ezen a rendezvényen.

Táncosok, limuzinok és neonok

A buli igen különös látványt nyújtott, hiszen a gyanakvó "szomszédok" részéről csak egy-egy, a bezárt standon őrködő biztonsági alkalmazott kíséri figyelemmel az eseményeket. Eközben a magyaroknál DJ keverte a zenét, a vendégek pedig önfeledten ropták a táncot a színes fényárban úszó a színpadon, ami nappal kiállítótérként szolgált. Sőt, később a Moulin Rouge zenéjére látványos koreográfiát, majd egy kis kánkánt előadó szexi táncoslányok lepték el a színpadot.

A "booth party" névére hallgató rendezvény hagyományait már egy óriási limuzin belsejében emlegette fel nekünk Kőhalmi Krisztián, a cég kreatív igazgatója. Miközben a város szállodasorának fényeit csodáljunk az autó bőr kanapéján ülve a lesötétített üvegen keresztül elmesélte: az első, 2006-os cebites részvételükre még csak nagy nehezen tudták kiszorítani a költségeket, de kimondottan jól jött, hogy a PDA-s játékfejlesztőből navigációs szoftverre átnyergelő programozóikat is magukkal vitték.

A stáb ugyanis egész nap a stand egyik szűk zugában kuporgott, de amikor a kezükbe került egy-egy egzotikus, távol-keleti gyártó kütyüje, amit akkor nyomtak a kezükbe a látogatók, akkor pár óra alatt át tudták rá írtni a szoftvert. Ennek kösznhetően a vásár végére már több újdonsült partner a saját standján, a saját GPS-én mutathatta be az addig ismeretlen iGo-t.

Ilyen limuzinnal utazik

Most pedig már csak hümmögve nyugtázzuk, hogy a 2004-ben alapított cég extravagáns bulival, koktélbárral, limuzinnal rázza a rongyot a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai vásárán, és, mint azt még a standon megtudtuk, itt, Amerikában is nagy az érdeklődés irántuk. De hogy ténylegesen mekkora, azt a saját szemünkkel csak holnap láthatjuk, amikor már mi is bent leszünk a rendezvényen.

"Dolgunk" végeztével az irdatlan méretű, Ford kisbuszból (vagy terepjáróból, nem tudtuk eldönteni) kialakított limuzin bekanyarodott velünk a Circus Circus hotel elé, ahol elbúcsúzunk kísérőinktől. Mindeközben arra gondoltunk, hogy a város szállodai lakosztályaiban, klubjaiban tucatszám zajlanak hasonló bulik, hiszen a CES erről szól. Sőt, a "hivatalos" rendezvények mellett egy sor egyéb találkozó is zajlik, például bloggerek, digifotósok vagy az UMPC-k és egyéb kütyük megszállottai is ide zarándokolnak ilyenkor, hogy kicseréljék tapasztalataikat.

És ilyen hotelben lakik

Mi mindebből csak annyit látunk, hogy a városban a turisták és szerencsejátékosok közé vegyülve mindenhol öltönyös-nyakkendős üzletemberek grasszálnak mp3-lejátszókról, flashmemóriákról és egyéb különös kütyükről társalogva elmélyülten, vagy itt-ott valaki
váratlanul felcsap egy laptopot. Nincs más hátra, visszatérünk a szobánkba, hogy másnap újult erővel vágjunk neki a szórakoztatóelektronikai ipar cirkuszának, és magunk is szemügyre vegyük a leglátványosabb újdonságokat - amelyekre lehet, hogy jövő ilyenkorra már nem is fogunk emlékezni. De hát erről szól ez a show.