Augusztus elsejétől Budapesten, augusztus 20-ától pedig az ország egyéb részein is elérhetővé válik a számos nyugat-európai országban már működő TMC (Traffic Messaging Service, forgalmi üzenetcsatorna) nevű szolgáltatás, amelyről korábban már beszámoltunk. A rádióhullámú technológia azt teszi lehetővé, hogy a manapság népszerű navigációs eszközök használói ne csak a fix térképet és útvonalat, hanem naprakész közlekedési információkról - így például dugóról vagy balesetről, útlezárásról - is értesüljenek.
Útlezárást, balesetet is jelez a TMC
A magyarországi szolgáltatást a TrafficNav Kft., a Magyar Rádió Zrt. és a Navi-Gate Kft üzemelteti, míg a műszaki infrastruktúra működéséért a Nokia Siemens Networks TraffiCOM Kft. felelős, derült ki a szolgáltatás premierjén. A közlekedési információkat tartalmazó digitális üzeneteket idehaza az MR2 Petőfi rádió hullámsávján továbbítják: próbáink során már a hétvégén sikerült a rendszer üzeneteit fogni, ám a TMC hivatalosan csak pénteken debütál, és augusztus 20-áig csak a fővárosban és környékén, azt követően az ország egyéb részein is elérhető lesz.
Az ingyenes információs szolgáltatást megfelelő GPS-eszközzel lehet igénybe venni, amelyeket felkészítettek a TMC-jelek vételére is. Mint korábbi cikkünkből is kiderül, a legújabb modellek közül számos olyan típus is kapható, amelyek alapból alkalmasak a dugóinformációk fogadására, a legtöbb esetben azonban az eszközön futó szoftver frissítésére is szükség van, mivel egy ún. lokációs táblát kell a GPS-ekre integrálni a használathoz. Ez jelenleg hivatalosan a Garmin eszközökön használatos NaviGuide szoftver 5.0-s szoftverben érhető el, mi egy TomTom márkájú tesztelésre kapott eszközzel is ki tudtuk próbálni. Feltehetően hamarosan egyéb navigációs szoftverből is elérhető lesz olyan verzió, amely kompatibilis lesz az új szolgáltatásával: ezek megjelenése csak az adott eszköz gyártóján, forgalmazóján múlik. Bár a dugóról, balesetről érkező üzenetek vételéhez szükséges vevőt egy sor navigátorhoz külön is meg lehet vásárolni, a Garmin honlapján lévő információk alapján sok régebbi készülékkel egyáltalán nem lehet majd használni az új technológiát - ez esetben csak a GPS újabb modellre cserélése marad az egyetlen alternatíva.
Heckanast Lászlótól, a TrafficNav ügyvezetőjétől megtudtuk, a TMC szolgáltatás előkészítése mintegy két éves előkészítő munkát vett igénybe, s a működtetésben részt vevő cégek között létrejött üzleti megállapodások alapján fedezik működésének költségeit, ennek részleteit azonban nem hozzák nyilvánosságra. Az ügyvezető elmondta, a forgalmi eseményeket itthon mintegy 2300 darab úton és csomóponton tudja jelezni a rendszer - ebből nagyjából 800 pont a főváros nagyobb útjait és az elkerülést biztosító kisebb utcákat fedi le, a maradék pedig az egy- és kétszámjegyű sorszámot viselő vidéki utakat, autópályákat és határátkelőhelyeket.
A balesetekről, útlezárásokról, torlódásokról többek közt az Útinformtól, a Fővinformtól szereznek információkat, a dugók kialakulását emellett egy ötezer darabos járműflotta pozíciójának elemzése, illetve néhány fővárosban működő kamerarendszer segíti.
Augusztus 5-én, kedden 14 órától személyesen is kérdhezhetik majd olvasóink Heckenast Lászlót, a TrafficNav ügyvezetőjét a forgalmi információs technológiáról az [origo] Vendégszobájában!