Ismeretlen magyar sikerek a weben

Vágólapra másolva!
Nem sokan tudják, de a világ élvonalába tartozó weboldalak, webes szolgáltatások némelyike valójában magyar termék. Bemutatunk két, eddig szinte ismeretlen hazai sikersztorit.
Vágólapra másolva!

Le merjük fogadni, olvasóink közül szinte bárki fejből fel tudná sorolni az idehaza legnépszerűbb internetes oldalakat, portálokat, amelyeket nap nap után látogat. Sokan azonban meglepődnének, ha azt mondanánk, hogy a világ egyik legnépszerűbb webkamerás oldala, az amerikai hírességek - például Snoop Dogg, Andy Dick, a Jonas Brothers vagy Aston Kutcher - által használt Ustream.tv (ejtsd: júsztrím tíví) Magyarországon "készül".

Pedig így van: a szájt fejlesztői az irodaház óbudai ablakából nem a Szilícium-völgyet övező ormokra, hanem a Hajógyári-szigetre látnak rá - még ha a cégnek van is némi köze a webes startupok Mekkájához. A tőke ugyanis onnan jött, méghozzá nem is kevés: a cég összesen 14 millió dollárt tudhat magáénak különböző amerikai tőkebefektetőktől.

Hogy tulajdonképpen mi a Ustream.tv? "Az amerikai cégtársaim azt szokták mondani, hogy ez olyan, mint a YouTube, csak élő videó van rajta" - foglalja össze frappánsan Fehér Gyula, a vállalkozás egyik alapítója. Tulajdonképpen tényleg valami ilyesmiről van szó: az oldalon keresztül egy webkamera segítségével bárki saját, élő "tévéadást" tehet ki a webre, ami egy ablakban jelenik meg. Mellette lehet élőben chatelni, és a műsor saját embed-kóddal rendelkezik, vagyis bárhová beágyazható. Ha a közvetítést rögzíti is a felhasználó, akkor azt annak végeztével egy kattintással közzéteheti a YouTube-on.

A szájton 1000-1500 élő show vagy közvetítés fut folyamatosan egy időben, és 5-150 ezer között mozog a mindenkori nézők száma. Ezzel a Ustream.tv a webes videós műfaj egyik legsikeresebb képviselője, de ami a hírét illeti, még ennél is nagyobb: a műfajban, hála a szájtot felkapó hírességeknek, jó ideje róluk lehet hallani legtöbbször. Nem rossz eredmény egy 2007-ben alapított cégtől.

A Ustream.tv amerikai-magyar vegyes vállalkozásként működik: cég az USA-ban van bejegyezve, és ott székel a menedzsment, míg a fejlesztő munkát a hazai projektcégük végzi a magyar alapítók, Katona Ádám és a technológiai igazgatóként (CTO) dolgozó Fehér Gyula vezetésével. Az ötlet azonban jórészt a magyar fejlesztőknek köszönhető, és a történet egy kicsit régebben kezdődött, mint 2007.

Az amerikai kapcsolat

"Még évekkel korábban az akkori cégem fejlesztett egy oldalt a két amerikai alapítónak, ami profiljában leginkább egy partifotó-oldalra hasonlított. Ez elég jól sikerült, rendesen ki is fizették a munkát, aztán hirtelen eltűntek" - meséli Fehér a kezdetekről. "Vagy fél évvel később az egyikük váratlanul felhívott, hogy ne haragudjak, amiért felszívódtak, de kitört az iraki háború, és nekik be kellett vonulniuk. Mindketten a West Pointon végeztek ugyanis, és tiszti rangban szolgáltak: egyikük hirtelen Irakban, míg a másik egy amerikai támaszponton találta magát. Én egyébként nem haragudtam rájuk, mivel, mint említettem, a munkát rendesen kifizették, tehát ez a része rendben is volt."

A világpolitika 2003-as eseményei egy időre véget is vetettek a két, az online bizniszt kóstolgató katonatiszt, John Ham és a Brad Hunstable internetes karrierjének: a Budapesten legyártatott partifotóoldalt nem tudták befuttatni. Miután a szolgálat végeztével leszereltek, egyikük a gyógyszeriparban, másikuk ingatlanosként helyezkedett el. Nem kellett hozzá azonban sok idő, hogy Ham és Hunstable megunja a "hagyományos" karriert, és ekkor ismét megkeresték a Fehéréket azzal a kéréssel: kezdjenek együtt valamit.

Forrás: ustream.tv
Főleg Amerikában menő

"Ők valamilyen közösségi hálózatos oldalban gondolkodtak, csúnyán fogalmazva a huszadik MySpace-klónt akarták megcsinálni. Akkoriban éppen az volt a menő, de én erről lebeszéltem őket: nagyon korrektül megmondtam nekik, hogy erre ne fecséreljék az idejüket!" - mondta el Fehér. "Viszont utána rájöttem, hogy talán valami másra lehetne. Elkezdtünk ezen együtt dolgozni, és lassan kiformálódott az, ami a mai Ustream alapja lett. Az elején még nem volt ennyire egyértelmű az irány, de aztán a felhasználók mutatták meg nekünk, hogy mi az, ami kell nekik" - mesélte az alapító.

Az ötlet, mint kiderült, éppen időszerű volt 2007 elején, azonban az alapítók nem voltak egyedül az elképzelésükkel. "Nem akartunk másolni senkit. Egy-két ilyen (élő videós) kezdemény volt korábban, például volt egy lány, aki webkamerán közvetítette az életét, no meg a felnőtt (erotikus videochat) oldalak, ami csak technológiaként volt releváns. Mi úgy tudtuk, ez, hogy mindennapi felhasználóknak lehetőséget adjunk a webes streamelésre, még nem nagyon létezik. Úgy gondoltuk, hogy nagyon különleges ötlet. Aztán kiderült, hogy már létezik a Stickam nevű oldal, ami hasonló."

A Fehér Gyula által említett Stickam leginkább egy közösségi oldal, ahol a fotó- és videomegosztás mellett webkamerás chatelésre is van lehetőség. Az a bizonyos lány pedig, aki az életét közvetítette, Jennifer Ringley volt, aki 1996-ban kamerázta be kollégiumi szobáját, megteremtve ezzel az egyszemélyes webes valóságshow műfaját. A JennyCAM néven ismert oldal azonban még csak 3 másodpercenként adott képet: ennyit tett lehetővé a kor technológiája, de az adás egészen 2003-ig tartott.

Jót tett nekik a konkurencia

2007-ben azonban már más szelek fújtak, és nem sokkal az után, hogy a Ustream.tv elindult, még több riválisa tűnt fel a színen. A San Franciscóban élő Justin Kan látszólag azért szíjazott kamerát a fejére, hogy - immár jó minőségű, folyamatos képpel és hanggal - életének napjait közvetítse, valójában azonban saját élő videós portálját tervezte így befuttatni. A Justin.tv-ről, amely akkor azonban még csak Kanről szólt, annak idején a Techbázis hasábjain is beszámoltunk (lásd: A srác, aki egy kamerával él, 2007. március 30.).

"Velünk párhuzamosan, de anélkül, hogy tudtunk volna róla, indult el a Mogulus is, akik azóta is egyik kedvenc konkurenciánk" - meséli Fehér Gyula, aki azonban úgy látja: az élő videó melletti döntésük helyességét erősítették meg ezek a fejlemények. "Így utólag úgy érzem, ez igazolja, hogy erre az ötletre akkor ért meg igazán az idő. Hogy egyszerre három olyan cég is, amelyben - mondhatjuk - tehetséges fiatalemberek vannak, egyszerre érezte úgy, hogy ezt már meg lehet csinálni. Aztán, gondoltuk, majd meglátjuk, hogy kinek jön össze."

Az alapító szerint egyenesen jót tett nekik, hogy az igen gyorsan webes hírességgé avanzsáló Kan berobbantotta a műfajt a köztudatba. Előtte Fehér és társai is próbálkoztak hasonlóval. "Volt egy technológiánk, ami úgy-ahogy készen volt, de adódott a kérdés: ki lesz az első igazán bevállalós, aki komolyan elkezdi használni? Az egyik cégtársam elkezdett fejkamerával járkálni Los Angelesben, és próbált minél érdekesebb dolgokba keveredni, de egy fecske nem csinált nyarat... Igazából az volt a nagyon szerencsés, amikor a Justinék kijöttek a nagyon jól felépített marketingakciójukkal. Már az elején látszott, hogy végig az volt a tervük: nem csak Justin közvetíti itt az életét, hanem mindenki számára megnyitják majd a szolgáltatást. Viszont akkor még nem volt készen hozzá a technológiájuk." Justin Kan és egyetemi haverjai - legalábbis ahogy a Justin-tv-t akkor bemutatták - afféle csináld magad-technológiával készítették el az élő közvetítésekhez szükséges fejkamerát, a streamet továbbító számítógépet és szoftvereket, majd menet közben kezdték el bővíteni a stábot. A Ustream.tv viszont akkor már kész szolgáltatást nyújtott. "Mi lettünk az az oldal, ahol csinálhatod azt, amit Justin" - foglalta össze Fehér Gyula.

2007 nyarán, amikor a verseny éleződni kezdett, még csak 100 show futott az oldalon, átlagosan 4-600 nézővel. A szájton a fejkamerás magánakció mellett az oldal alapítói egy sokkal értékesebb közönséget is sikeresen megszólítottak azzal, hogy elkezdtek webes eseményeket közvetíteni a neten. Az "értő", geek közönség körében így gyorsan elterjedt a szolgáltatás híre a szokásos csatornákon - blogok, fórumok, Twitter - keresztül. Az oldal első partnerei között volt egy ismert technológiai újságíró és blogger, Chris Pirillo, akinek a neve szintén sokat segített a hírverésben, de a szakmabeli hírességek közül megfordult ott Robert Scoble, a Microsoft egykori evangelistája is. A dolog jelentőségét az adta, hogy reklámra eleinte semmit nem tudtak költeni az oldal üzemeltetői.

A Szilícium-völgybe kellett menni

A vállalkozás már a kezdet kezdetén, 2007-ben elnyert egy rangos díjat: bekerült a webkettő legjobbjai közé a rangos szakmai blog, a TechCrunch és a CNet.com közös éves válogatásában. A díjátadó, ahová ennek kapcsán az alapítók eljutottak, és a hozzá kapcsolódó rendezvény a Ustream-tv-hez hasonló feltörekvő webes vállalkozások (startupok) expója. Mivel mindenki ott van, aki számít, minden olyan vállalkozó is ott van, aki szeretné, ha felfigyelnének rá. Ehhez pedig minden lehetséges helyszínt és alkalmat megragadnak: "Elképzelhető, hogy valaki a WC-ben, sorban állás közben kezdi el neked adagolni a kiváló webkettes oldalának ötletét" - elevenítette fel a hangulatot Fehér Gyula mosolyogva.

Forrás: Wikimedia Commons
Michael Arrington

A TechCrunch alapítója, Mike Arrington, talán nem túlzás ezt mondani róla, a webes startupok pápája. Ha valakiről ír, az már önmagában elismerésnek számít - és igen jó belépő a sikerhez, már ami a befektetőket illeti. "Fürtökben lógtak rajta az emberek" - eleveníti fel Fehér a két évvel ezelőtti díjátadót. "Onnan lehetett tudni, merre jár, hogy ott egy kisebb örvény alakult ki a tömegben."

A Ustream.tv azonban nem itt szerezte be az induláshoz szükséges tőkét. Bármily meglepő, a 14 millió dollár úgy jött össze, hogy a nulláról kezdték: az amerikai alapítók, Ham és Hunstable, bár egyszer belekóstoltak a webes bizniszbe, nem rendelkeztek egy átlagembernél jobb kapcsolatokkal a pénzemberek felé. Mivel azonban az USA-ban éltek, és az ottani piacra szánták a webkamerás szolgáltatást, kézenfekvő volt, hogy a Szilícium-völgyben próbáljanak meg pénzt szerezni.

Az első lépés tehát az volt, hogy felültek a repülőre, és meg sem álltak a Völgyig, ahol egész egyszerűen megpróbálták eladni a webes videós oldal ötletét. "Itthon őrült dolognak tűnik, de Amerikában teljesen elfogadott dolog, hogy van egy ötleted és elkezdesz házalni vele" - mondja Fehér Gyula. "Gyakorlatilag úgy nézett ki az egész, hogy megjelentek a Völgyben mindenféle háttér nélkül, és egy étteremben találkoztak azzal az úriemberrel, aki az első üzleti angyalunk lett. Elmesélték neki egy hamburger, vagy valami hasonló mellett az ötletet, és ő úgy érezte, megéri neki, hogy jó korán beszálljon 50-100 ezer dollárral. Utána ő kezdte el a lényegesen jobb kapcsolatainak tovább ajánlgatni a dolgot, aminek az lett a vége, hogy abban az évben vagy kétmillió dollár gyűlt össze, majd 2008-ban egy nagyobb kockázati befektetőcég (a DCM Capital) belerakott még 11 milliót."

"Akkor most itt állnak lent a Bentley-k a mélygarázsban?" - szegezzük az alapítónak a csipkelődő kérdést a megdöbbentő nagyságrendű összegek hallatán. "Nem, nem állnak Bentley-k a mélygarázsban" - neveti el magát ennek hallatán Fehér Gyula, majd rögtön komolyra is fordítja a szót. "Azt hiszem, az lenne az utolsó munkanapunk, ha ezt a befektetők megtudnák... A cég igen szikár, vagyis ahogy az angol mondja: rigid módon működik. A munkakörnyezetbe, az emberi erőforrásokba, a szükséges felszerelésekbe invesztálunk, de körülbelül ennyi. Teljes egészében startup üzemmódban vagyunk, semmire nem költünk, ami közvetlenül nem segíti elő a fejlődést."

Több lábon állnak

Elkerülhetetlen a kérdés, hogyan néz szembe egy ilyen vállalkozás a gazdasági válsággal, egyáltalán: honnan származik a bevétel? Fehér Gyula szerint, mivel ők közelebb voltak a tűzhöz, jóval korábban értesültek a világgazdaság egészét fenyegető eseményekről, mint a legtöbben idehaza. "Még épp csak az első jelei mutatkoztak a dolognak, amikor odakint már nagyon kongatták a vészharangot. Magyarországon csak fáziskéséssel, 2-3 hónappal később került szóba egyáltalán, hogy baj lesz."

Forrás: [origo]
Snoop Dogg néha itt rappel élőben

Az amerikai-magyar webkamerás oldal működésére is hatással van persze a megváltozott gazdasági környezet. "Szerencsére mi pár hónappal korábban jutottunk pénzhez, és az már a bankban van. A cég üzleti tervein azonban jócskán módosítani kellett, és most leginkább abban tudunk gondolkodni, hogy a nullszaldóig elvigyük a céget, vagy még azon is tovább. Ebben a helyzetben ez a legbiztosabb pozíció, amit egy vállalkozás megcélozhat" - vélekedik Fehér Gyula.

A Ustream.tv a bevételeket tekintve már most több lábon áll, de legalább négy-ötféle bevételi forrást szeretnének biztosítani. Az oldalon futó hirdetések az jelentették az elsőt, de ez csak az egyik, emellett partnerségi megállapodásokat is kötöttek. Többek közt az Oracle és a Sun is az ő rendszerüket használja telekonferenciák lebonyolításához, Barack Obama kampánystábja pedig a Ustream.tv-t használta a rendezvényeik webes közvetítéséhez. A cég a technológiát jó pénzért bárkinek licenceli úgy, hogy maga a Ustream.tv a háttérben marad: a vevő saját webszájtja, saját logója alatt nyújthat webes tévécsatornákat a saját felhasználóinak.

A jelenlegi körülmények között persze a hozzájuk hasonló induló vállalkozások is nehezebben jutnak pénzhez. "Korábban csak a gyors növekedés volt a cél, mert mindenki úgy gondolta, nyereséggel el lehet adni egy céget akkor is, ha sikeres, de még veszteséges. Ma már sokkal többet számít a cash flow, és jelentősebb a nyereség iránti elvárás." Fehér Gyula szerint elkerülhetetlen, hogy a válsággal járó csődhullám a korábban egyébként igen nagy figyelmet és jelentős befektetéseket vonzó webes szcénában is éreztesse hatását, amelyről szerinte sem túlzás elmondani, hogy jókora buborékká duzzadt az elmúlt években.

A magyarok nem mozgolódnak eleget

Az elszánt, nemzetközi piacra törekvő hazai webes vállalkozóknak Fehér Gyula azt ajánlja: csak olyan ötletbe fogjanak bele, ami nemzetközi piacon is sikeres lehet. Ha komoly eredményeket szeretnének elérni, akkor nem érdemes Magyarországban gondolkodni. "Idehaza nagyjából az iWiW a dolgok teteje, és annyi: ennél többet nem lehet elérni" - mondja, és ez a viszonyítási alap nem is rossz. A népszerű közösségi oldal jelenlegi értékét ugyan nehéz lenne felbecsülni, de azt 2006-ban közel 4 millió euróért vásárolta meg a T-Online. Ennek az összegnek a Ustream.tv eddig körülbelül a kétszeresét tárazta be induló befektetésként, és 2008-ban olyan hírek kaptak szárnyra, hogy a Microsoft venné meg az oldalt - 50 millió dollárért. Erre végül nem került sor, de ki tudja, mit hoz még a jövő.

A Ustream.tv alapítója szerint a nemzetközi terjeszkedés szükségességét már sokan fel is ismerték a régiónkban, és a legötletesebb webes startupok rendre képviseltetik magukat az európai rendezvényeken. "Kint jártunk a legutóbbi párizsi LeWeb konferencián decemberben. Innen is élőben közvetítettünk, és beültem egy fél napra végig nézni az ott bemutatkozó mezőnyt. Sok jó ötletet láttam, és ott a legjobbnak például egy ukrán csapat munkája bizonyult (a Viewdle videókereső - a szerk.), de senki nem mondta volna meg róla, hogy nem valahol San Francisco külvárosában készült."

Fehér Gyula szerint a hazai versenyzők fájóan hiányoznak ebből a webes szcénából, pedig, mint fogalmaz, "nincs a gazdasági fejlettséghez kötve, hogy honnan kerülhetnek ki a legjobb oldalak". Bár a Ustream-alapító maga is úgy véli, kemény dió lenne, ha ma, kapcsolatok nélkül kellene belevágnia a bizniszbe, de például az olyan rendezvények, mint a már említett párizsi konferencia, igazán nem elérhetetlenek. "Például mi is fapadossal mentünk" - teszi hozzá a millió dolláros tőkével bíró cég vezetője, aki, ha már egyszer ott volt, tapasztalata birtokában szívesen segített volna honfitársainknak a web nagyágyúi között. "Annyira vártam, hogy összefutok majd valakivel, és legalább egy kicsi hátszelet tudok neki adni - de nem voltak ott más magyarok."