Hatalmas befektetés egy magyar-amerikai webes cégben

Vágólapra másolva!
Összesen 75 millió dolláros tőkeinjekcióhoz, vagyis az iWiW egykori vételárának körülbelül tizenötszöröséhez juthat egy amerikai-magyar cég, a webkamerás élő közvetítéseket lehetővé tevő Ustream.tv. A Softbank nevű japán távközlési és médiamulti most 20 millió dollárt biztosít a cégnek, 2011-ig pedig további 55 millió dollárt opciózott meg, amivel a Ustream az ázsiai piacon terjeszkedhet.
Vágólapra másolva!

Pezsgőzés még nem volt - árulta el kérdésünkre válaszolva Fehér Gyula, a Ustream.tv magyar alapítója, aki gyorsan hozzá is tette: nagyon kemény munkával jutottak el idáig. A tőkebefektetésről először a TechCrunch szakblog számolt be, amely egy összegű befektetésről írt, majd a SoftBank pontosította az információt: a japán távközlési társaság most 20 millió dollárral száll be a cégbe, amelynek így 13,7 százalékos tulajdonjogát szerzi meg, és 2011-ig hajlandó további 55 millió dollárt fektetni a cégbe. A Ustream.tv az indulása utáni két évben 14 millió dollárnyi induló tőkét halmozott fel amerikai befektetőktől (közöttül a DCM Capitaltől), a SoftBank befektetésének köszönhetően pedig értéke eléri a 150 millió dollárt, de a teljes összeg megszerzése után 230 millió dollárra nőhet a TechCrunch szerint.

A 2007-ben alapított Ustream.tv az egyik legsikeresebb magyar gyökerű startup. Az élő webes videoközvetítések indítását lehetővé tévő oldalt két amerikai exkatona, Brad Hunstable és John Ham hozta létre Fehér Gyulával közösen, aki fejlesztőként társult velük, és mára az egyik legnagyobb szereplővé vált a műfajban. Maga a Ustream.tv ugyan Kaliforniában van bejegyezve, de a szolgáltatás fejlesztése Budapesten zajlik. (A Ustream történetéről lásd korábbi cikkünket: Ismeretlen magyar sikerek a weben, 2009. június 3.)

Fehér Gyula megerősítette a TechCrunch azon értesülését is, miszerint a további terjeszkedés célja az ázsiai piac, és ennek bevételéhez volt szükség az új befektetőre. A SoftBank, lévén japán távközlési cég, elsősorban a japán piacon való terjeszkedésben nyújthat segítséget a Ustream.tv-nek, amely már eddig is a második helyen szerepelt a felhasználói statisztikákban. Az új befektető ezen kívül Kínában is jelen van, és az indiai piacot is fontosnak tartja. A korábban elsősorban a weben használt Ustream.tv egyik jelentős sikere volt, hogy az általuk kiadott iPhone-alkalmazást, amelyet több hónapos halogatás után tavaly tett elérhetővé az Apple az App Store-ban eddig 1,5 millióan töltötték le, aminek fontos szerepe lehetett a SoftBank megnyerésében is: a cég ugyanis az iPhone kizárólagos forgalmazója Japánban.

A tőkebefektetés ugyan az amerikai anyavállalatnál "landol", viszont az ázsiai terjeszkedésnek idehaza is lesz érzékelhető következménye: a Ustream.tv ugyanis tovább bővíti a hazai fejlesztőcsapatot. Az elmúlt pár hónapban a back-end fejlesztők létszáma megduplázódott, jelenleg ötvenen dolgoznak a cég óbudai telephelyén, de év eleje óta a Ustream.tv ismét erőteljes toborzóakcióba kezdett, ami folytatódik is, "egészen addig, amíg a hazai piac bírja szellemi kapacitással", vagyis lesz elég elérhető munkaerő - mondta Fehér Gyula. Az ázsiai terjeszkedés miatt a cég nem nyit újabb fejlesztőbázist, maximum a japán és más idegen nyelvű lokalizációk elkészítéséhez vesz fel a célországokban is munkaerőt.