Apple iPhone 3G: áttörés a mobilinternetben

Vágólapra másolva!
Steve Jobs a napokban lerántotta a leplet a sokak által várt iPhone második verziójáról, amely 3,6 Mbit/sec-es HSDPA-val és beépített GPS-szel is rendelkezik. Az már szinte biztos, hogy a mobilinternetről alkotott fogalmainkat teljesen meg fognak változni ezzel a készülékkel.
Vágólapra másolva!

Az első Apple-készüléket végül egy hazai operátor sem dobta piacra. Azóta tudjuk, hogy helyes döntés volt a három magyar mobilszolgáltató részéről ezt az átlagfelhasználó által ziccernek tekintett műveletet kihagyni. A korábbi iPhone a magyarországi operátorok számára a készülék tudását nézve nem jelentett különösebb előrelépést. Aki igazán hozzá akart jutni a készülékhez, az külföldről vagy bármilyen kevésbé legális úton-módon hozzá tudott jutni az újdonsághoz. Az első iPhone ennek megfelelően egy igen ritka, és kuriózumnak számító státuszszimbólummá vált, illetve a megrögzött Apple-rajongók így már a telefonjuk terén is ki tudták élni a Symbian vagy Windows operációs rendszerekkel szemben támasztott averzióikat.

A korábbi iPhone ellenben pont azon a téren nem nyújtott kiemelkedőt, ahol az a hazai szolgáltatók számára igazán fontos lett volna. Az Apple ugyanis úgy dobta piacra a készüléket 2007 nyarán, hogy abban sem 3G, sem HSDPA nem szerepelt, és leggyorsabb adatátviteli mód - a korlátozottan elérhető wifi-t nem számolva - az az EDGE volt, amelyet az ezredforduló után közvetlenül kezdtek tesztelni a világ meghatározó telekommunikációs vállalatai - tehát kis jóindulattal sem beszélhetünk egy modern megoldásról. Az iPhone értékesítése így is biztos sikernek bizonyult már a bejelentés pillanatában: soha nem kínált még ehhez hasonló felhasználói élményt egy készülék sem, illetve soha nem volt még egy telefon körül sem ilyen fokozott - gyakran mesterségesen generált - várakozás.

Az új Apple iPhone ellenben egy új üzleti modellt valósíthat meg a telekommunikációs iparban. Ma már ugyanis elsősorban az adatletöltés után járó bevételek kezdenek növekedni és meghatározó szerepet játszani az operátorok életében, és ha megfigyeljük minden hazai szolgáltató arra törekszik, hogy az előfizetők minél több adatot töltsenek le és minél több időt legyenek a világhálón mobiltelefonjuk segítségével. Így lehetőség szerint minél hatékonyabban lehet ellensúlyozni a lecsökkentett hangalapú tarifákból származó bevétel kiesését, illetve a súlyos 3G licenc-díjakat, a mobil internet hálózatok fejlesztéséről már nem is beszélve. Az új modell keretében feltételezhető, hogy az Apple részesedni akar az iPhone-on keresztül lebonyolított mobil internet bevételekből, ezzel is felforgatva a mobilipart.

A korábbi értékesítési politika annyiban változatlan, hogy feltehetőleg egy országban továbbra is egy szolgáltató fogja értékesíteni a készüléket, de valószínűleg az iPhone 3G eladási árából az Apple már nem, kíván részesedni. Az új iPhone 3G amúgy is egy olyan készülék, amelyet a felhasználó nem csak akkor vesz a kezébe, ha éppen telefonálni akar. Az új iPhone 3G egész egyszerűen "rákényszeríti" a vásárlót, hogy ezen az eszközön keresztül navigáljon az autóban, töltsön le villámgyorsan elektronikus leveleket vagy megnézze a legújabb hírportálok címoldalait, mintha csak a saját PC-je képernyőjén tenné ezt.

Az új iPhone 3G-vel nem csak egy újabb státuszszimbólum született, hanem egy elérhető áron kínált, fejlett multimédiás képességekkel rendelkező telefont kap a vásárló, amely tökéletesen illeszkedik a hazai operátorok elképzeléseibe: HSDPA-val felszerelt eszközként egyedülálló mobil internet élményt nyújt, köszönhetően a gyors és látványos böngészőnek - és most már a letöltési sebességgel sem lesz probléma.

Ha megnézzük a 200 dolláros (40 ezer forint) árkategóriában ma már igen sok vonzó készüléket találunk, főleg 3G-s képességekkel, de valójában egyik sem mérhető az iPhone-hoz sem megjelenés, sem körülötte lévő atmoszféra szempontjából. Ebben a kategóriában alaposan össze kell szedniük magukat a gyártóknak, ugyanis az Apple nem viccből mondta a 10 milliós eladási számot az idei év végére.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy például a német T-Mobile-nak igen fejlett wifi-hálózata is van országszerte, amely megint egy újabb bevételi forrást jelenthet mind az Apple-nek, mind a szolgáltatónak. Ami már bizonyos, hogy a T-Mobile International és az Apple bejelentették, hogy július 11-étől az iPhone 3G kapható lesz Ausztriában, Németországban és Hollandiában, míg Horvátországban, Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban és Szlovákiában később, de még az idén a boltokba kerül az iPhone.