Szociális problémákat okozhat a videojáték

Vágólapra másolva!
Ugyan nem tekinthetők függőnek a  videojátékok megszállottjai, azonban hobbijuk miatt sokuk elhanyagolják társas kapcsolataikat - állapították meg kutatók.
Vágólapra másolva!

A számítógépesjáték-fanatikusokat nem lehet szenvedélybetegnek tekinteni, bár az effajta hobbival rendelkezők közül sokan elhanyagolják társadalmi kapcsolataikat - nyilatkozták kutatók a világ első átfogó videojáték-konferenciáján Hollandiában.

A rendezvényen a világ különböző országaiból érkező pszichológusok, szociológusok és más kutatók vettek részt. A konferencián elhangzott, hogy sikerült néhány bizonyítékot találni arra, hogy a videojátékok az agy ugyanazon területeit stimulálják, amelyekre például az alkohol és más tudatmódosító szerek is hatást gyakorolnak. Azonban ez utóbbiaktól eltérően a komputerjátékok megszállott használatának orvoslására nem létezik gyógyszeres kezelés, mivel a játékok nem alakítanak ki hagyományos értelemben vett függést. A mára már több százmillió dollárosra bővült videojáték-iparág azt követően váltott ki a tudományos érdeklődést, hogy a világ számos pontján tinédzserek követtek el öngyilkosságot videojátékok hosszas használatát követően. Ezen események hatására több országban is kötelezővé tették a játékfejlesztőknek, hogy szoftvereik dobozában helyezzenek el egészségügyi figyelmeztetéseket.

A kanadai Simon Fraser Egyetem munkatársai a rendezvényen elmondták, felméréseik szerint egy játékmániás heti 17-26 órán át nyúz számítógépes játékokat. Megállapították: a legidőrablóbbak az online játékok, melyek lehetővé teszik, hogy használójuk a világhálóra csatlakozó más személyekkel mérje össze tudását. A felmérések szerint az ezeket használó emberek fele beszámolt arról, hogy a játékmánia okozott már konfliktust családi vagy szerelmi életükben.

Az Everquest nevű internetes játék használóinak 15 százaléka vallja önmagát a játék rabjának, ezzel szemben gyakorlatilag 30 százalékukat lehet függőnek tekinteni - nyilatkozta az egyetem egyik kutatója. Florence Chee ugyanakkor kiemelte, az Everquest semmivel sem okoz nagyobb addikciót, mint az iskola vagy a munkahely, ugyanis az ezekben eltöltött idő ugyancsak kialakít bizonyos mértékű függőséget. A videojátékok a hagyományos médiumoktól eltérő élményt biztosítanak a játékosoknak, így az azokban tapasztalt erőszakos élmények a valós életre is hatást gyakorolhatnak. Stephen Kline, az egyetem szociológia professzora fontosnak tartja, hogy az online játékokon felcseperedő gyerekek szülei tudatában legyenek annak, hogy a videojátékok hatása teljesen más, mint például a képregényeké.

Holin Lin, a Tajvani Nemzeti Egyetem szociológiaprofesszora ezzel szemben úgy véli, a videojáték-mániákusok nem feltétlenül antiszociális személyek: tapasztalatai szerint a játékosok gyakran virtuális klánokba tömörülve mérkőznek meg egymással internetes programokban, s sokan közülük a való életben is tartják egymással a kapcsolatot.