Már nálunk is notebookból fogy több

Vágólapra másolva!
Történelmi áttörés várható a hazai PC-piacon: idén először fogyott több noteszgép, mint asztali. Egyre több alkalmazott kap notebookot, otthonra pedig az olcsót veszi a magyar.
Vágólapra másolva!

2007 lesz az első olyan év a magyar PC-piac történetében, amelynek során több hordozható számítógépet értékesítenek, mint asztali PC-t. Az IDC negyedéves PC felméréseiből kiderül, hogy 2006 III. negyedévétől kezdve a hordozható számítógépek eladásai rendre meghaladják az asztali modellekét.

A mobilitás dinamikus előretörését jelzi, hogy míg a magyarországi asztali számítógép-eladások 2007. első felében közel 20%-kal csökkentek, addig a notebook-ok forgalma másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az asztali PC-k csökkenő áraik és növekvő teljesítményük ellenére sem képesek tartani a versenyt mobil társaikkal. 2007. I. félévében a 200 ezer eladott számítógépre már közel 120 ezer notebook jutott.

Egyre többen dolgoznak wifin

Fauszt Gábor, az IDC PC-elemzője szerint a dinamikus növekedés mögött egyrészt a kis- és középvállalatok állnak, a mobilitás iránti igény talán ebben a szegmensben a legnagyobb. A magyarországi KKV-k azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobil munkavégzés nyújtotta előnyöket. A nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka.

A mobil szélessávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói úgyszintén segítik a notebook eladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, egy további erős keresleti hullámra lehet számítani az IDC elemzője szerint. A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is serkentőleg hat, ugyanis a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetési és bővítés i költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.

Egyre olcsóbb a noteszgép, viszik is az emberek

Érdekes módon - a megszorítások ellenére - az otthoni felhasználók súlya is nő. Ennek legfőbb oka, hogy a PC gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő hatással bír, melynek köszönhetően a hordozható PC-k átlagára az elmúlt egy év során mintegy 10%-kal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző, hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói erősen befolyásolják döntéseiket. A notebook-ok vásárlása mellett szól az is, hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a háztartásokban már egyfajta státusszimbólumnak is számítanak.

Ami a jövőt illeti, a notebook piacon továbbra is folytatódik a dinamikus áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12%-ot, és 2011-re várhatóan már évi félmillió notebook talál majd gazdára itthon. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás iránti igény fogja hajtani.