A magyarok az űrben csatáznak

Vágólapra másolva!
A nem is olyan messzi-messzi galaxisban hazánk hős fiai brutális földönkívüliekkel vívnak véres csatákat a Halo 3 új kiegészítőjében, az Xbox 360-on megjelent ODST-ben.
Vágólapra másolva!

Speciális kiképzést kapott tengerészgyalogosok tucatjai zuhannak a Föld felé, hogy az atmoszférán áttörve a megfelelő célpontnál landolhassanak, majd meglepetésszerű támadást indíthassanak a könyörtelen megszállók ellen. A terv általában működni szokott, az Orbital Drop Shock Trooperek (ODST-k) a landolóegységükből kipattanva, az osztag többi tagjához csatlakozva pillanatok alatt képesek felszámolni a meglepett ellenséges csapatokat. 2552. október 23-án azonban a megszokott formula felborul, öt tengerészgyalogos és egy ONI tiszt szupertitkos küldetésre indulnak, de egy váratlan incidens hatására elvesztik uralmukat a landolóegység felett, és egymástól szétszóródva, védtelenül zuhannak, majd csapódnak be a Földbe. A hat, mindenre elszánt katona magányos, véres küzdelme bontakozik ki a Halo 3 új, ODST alcímet kapott kiegészítőjében.

Hat órával a becsapódás után

Alig párszáz év múlva a Covenant nevű idegen faj lesz az emberiség legádázabb ellenfele. A Halo univerzum legnagyobb hősének számító Master Chief többnyire azzal foglalkozik, hogy a fajhoz tartozó egyedekből minél többet küldjön a másvilágra. Az animációs filmmel, regényekkel erősen megtámogatott videójáték-sorozat legújabb epizódjában azonban nem a megszokott főhős, helyette rögtön hat, a már említett Orbital Drop Shock Trooper egységhez tartozó tengerészgyalogos jut főszerephez. Az önmagában, tehát a Halo 3 megléte nélkül is futtatható kiegészítő a játékoktól szokatlan, de filmekből - például a legendás filmrendező, Quentin Tarantino műveiből - már jól ismert formát használja az osztag történetének elmeséléséhez. A gamer az epizódokra szabdalt kalandok során mind a hat, tehetetlenül becsapódó, kommunikációra többnyire képtelen katona irányítását feladatul kapja, a játék az eseményeket nem időrendben követi. A legfontosabb szereplőnek számító Rookie, azaz az újonc hat órával a becsapódást követően, már az este beköszönte után tér magához Új Mombasa városának kellős közepén.

http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=56202

Irány a munkahely, ODST!

A kenyai kikötőváros kiemelt fontosságú szerepet tölt be a Halo-sorozat történetében, hiszen itt vette kezdetét a földönkívüliek inváziója. Nem véletlen hát, hogy Mombasa felszabadítása a hosszú ideje tartó háború legfontosabb feladatává nőtte ki magát, mint ahogy az sem, hogy a cél érdekében a játék hősei kérdés nélkül vállalkoztak az öngyilkos küldetésre. Rookie, miután nagy nehezen kiszabadul a landolóegység fogságából, elindul, hogy megkeresse a város legkülönbözőbb pontjaira szétszóródott csapattársakat. Az okosan, szinte észrevétlenül adagolt oktató küldetés során, miután végzett a várost megszálló ellenség legkülönfélébb egyedeivel, eljut egy hullákkal teli, véres összecsapás nyomait viselő épületbe, ahol egy monitorba csapódva megtalálja bajtársa, Edward Buck őrmester sisakját. A felfedezést követően a játékos Buck bőrébe bújva máris a becsapódás utáni pillanatok, tehát a hat órával korábbi események szemtanújává válik, és mire az ODST végén megjelenik a stáblista, sikerül megismerni mind a hat főhőst, illetve a becsapódás utáni hat óra történetét.

Harc földön, vízen, levegőben

A játékmenet aránylag lineárisnak mondható, tehát a játékosnak többnyire megadott irányban kell haladni a megadott cél felé, eközben természetesen a képernyőn feltűnő legkülönfélébb típusú ellenségekkel is végeznie kell. A Halo-sorozatra jellemző, nagy számú ellenfelet felvonultató csatajelenetek, illetve az utcai, kevésbé nyílt összecsapások egyaránt feltűnnek, és a gyalogos küldetések mellett a szokásos járművek is szerephez jutnak. A földi hadsereg szállítóeszközei, fegyverei ugyanúgy felhasználhatóak, mint a levadászott földönkívüliek gyilkoló szerszámai, összesen több mint két tucat különféle fegyvert lehet kipróbálni a küldetések során. Ezek között akadnak mesterlövész-puskák, kis hatótávolságban alkalmazható sörétes puskák, de plazmafegyverek, plazmaágyúk is. Ezekkel például könnyebb hatástalanítani az ellenfelek soraiban oly kedvelt páncélzatot, ami alapesetben amúgy jócskán megnehezíti a Covenant egységek bőrére pályázó játékos dolgát. Az egyik epizódban feltűnik a Halo rajongók kedvenc járműve, a Warthog. A gamer vezetheti is ezt a speciális katonai dzsipet, de ha úgy tartja kedve, akkor bepattanhat a tetőre szerelt gépágyú mögé, hogy azzal szórja az áldást az ellenség földi-, és légi egységei felé. Érdemes egyébként az előbbi megoldást választani a kettő közül, a mesterséges intelligencia nem mondható a világ legjobb sofőrjének; ha a gamer helyett a gép vezeti a járművet, garantált a halálos kimenetelű baleset.

http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=56206

Lövészet és közlekedés

A Covenant Ghost nevű, leginkább motorra emlékeztető, egyszemélyes járműve egyszerre használható helyváltoztatásra és az ellenség aprítására. Amint feltűnik a képernyőn, érdemes erre váltani a többszemélyes Warthog helyett, hiszen gyorsabb, mozgékonyabb, és nem kell a mesterséges intelligenciára hagyatkozni ahhoz, hogy a rá szerelt plazmaágyú irányítása a gamer kezébe kerüljön. A Scoprion tank a pusztítás leghatékonyabb eszköze, a használatára akkor kerül sor, amikor a lehető legvéresebb ütközetekbe bonyolódik a játékos. Természetesen az ellenség is előszeretettel használja a járműveit, a Ghostok mellett a legkülönfélébb földi- és légi járművekkel támad a főszereplőkre, és ahogy a játék egészére jellemző, ezekben az esetekben is érdemes jól átgondolt taktikát alkalmazni a Rambo-féle módszer helyett. Járművekkel sokszor jobb a biztonságosnak mondható távolból lecsapni, gyalogosan pedig az ellenség háta mögé kerülve villámgyorsan támadni. Mivel a játékosnál egyszerre csak két fegyver, illetve négyfajta gránát lehet, sokszor alaposan ki kell gondolni, hogy melyiket is érdemes megragadni a lemészárolt ellenfelek által elszórt ölő szerszámokból. Az említett gránátok használata egyébként - sok játékkal ellentétben - nem fakultatív, az ellenfélre tapadó gránát, és általánosságban a robbantásra alkalmas eszközök hatalmas segítséget jelentenek az izzasztó helyzetek megoldásához.

Egy kis hazai

Az izzasztó helyzetekben pedig nem lesz hiány, a gamer szusszanásnyi szünethez sem jut a hosszúnak nem mondható, de annál intenzívebb egyjátékos kampány során, amely mellett egyébként az ODST egy extra lemezen teljes értékű, 24 pályát felvonultató többjátékos módot is tartalmaz. Ez utóbbi egyébként az amúgy tényleg komplex, érzelmekkel is telített történetű sorozat legnagyobb erőssége - nem véletlen, hogy a megjelenés utáni első napon máris több mint ötmillió online küzdelmet bonyolított le az az egymillió gamer, aki már elővételben megvásárolta az új epizódot. A Halo 3-hoz hasonlóan a kiegészítő is csak Xbox 360 konzolra jelent meg, az idei karácsonyi szezon két exkluzív húzócímének egyikeként, a Microsoft ennek megfelelően nem kevés pénzt ölt a sikervárományos játék marketingkampányába. Így történhetett, hogy a hazánkban forgatott, a kampány leglátványosabb elemének szánt alkotásban ékes magyar nyelven szólalnak meg a szereplők; a tényleg csak büszkeségre okot adó rövidfilm egy hazánk fiaiból álló ODST csapat életét, és elkerülhetetlen végzetét mutatja be pár pillanat alatt.

http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=55528

Amerikás hősklisé magyar műhelyből

A játék megjelenésében kevésbé látványos, mint mondjuk a Magyarországon készült videó, vagy az idén megjelenő nagy költségvetésű akciójátékok többsége - a Halo sorozat sosem a realisztikus grafikájáról volt ismert, és a helyzet az új kiegészítővel sem nem változott. Ettől, valamint a kisebb hibáktól - mint például a járművezetésnél használt mesterséges unintelligencia - függetlenül mindenképpen erősen ajánlható alkotás, főleg a shooter jellegű játékok rajongóinak, de leginkább azoknak, akik nem félnek a kihívástól, hiszen már a kevésbé nehéz fokozatokon is keményen meg kell küzdeni a győzelemért. Azok is nyugodtan adhatnak neki esélyt, akik eddig egyetlen Halo játékot sem próbáltak még, elvégre a történet az előzmények ismerete nélkül is érthető, a sztori és a pörgős akciójelenetek egymást követő láncolata pedig magáért beszél. A Halo 3: ODST a jól ismert sci-fi alkotások legjobb pillanatait idézi, tehát nem érdemes babazsúrra készülni, viszont a fejlesztők kerülték a túlzottan véres jelenetek használatát is, így a játék simán belefér a 16-os kategóriába.

Tóth Tibor