Virtuálisan is valóságos játék és a valóság<br/>

Vágólapra másolva!
Szeptember 16-án indult a Big Brother című játék-show második része a német RTL csatornáján. Az összes eddigi nézettségi rekordot megdöntő vetélkedő műsor újszerű televíziós műfajt teremtett. Az első változatban, több konténerből összeálított 153 négyzetméteres lakásban 12 önkéntes játékosnak kellett együtt élnie egymással a külvilágtól teljesen elzárva. A 100 napos első játék végén a győztes 250 000 német márkát nyert. Az eredetileg holland Endemol cég által kitalált játék azóta meghódította az Egyesült Államokat is. Számos azonos típusú televíziós műsor indult el különböző országokban. Sőt, néhány világvárosban már lejátszották a "Reality run" című üldözéses játékot is élőben. Egyelőre vér és áldozat nélkül.
Vágólapra másolva!

Valóságos játék vagy játékos valóság? Tehetnénk fel a kérdést, de nem tesszük, inkább kíváncsian ülünk a televízió képernyője előtt és bámuljuk az egyik műholdas csatornán néhány ember vetélkedését. Nincs is ebben semmi rossz, hiszen számtalan különböző vetélkedő nemesítette az ember elméjét, érdemes csak Rózsa György - copyright Vitray Tamás – Kapcsoltam, vagy a mostanában igencsak népszerű Szerencsekerék vagy a Legyen Ön is milliomos! című játékos vetélkedőre gondolni.

Amiről azonban szó van, ennél egy kicsit veszélyesebb játék. Hol is kellene kezdeni? A Colosseum véres homokjánál vagy egy videotéka polcai előtt állva. Talán érdemes az utóbbinál. Tehát kezdjük egy régi Arnold Schwarzenegger filmmel, aminek a címe Running Man, ami magyar fordításban a Menekülő ember volt. A történet egyszerű, az ókori Róma gladiátor-játékait idézi, modern formában. Néhány elvetemült bűnözőt vagy a fennálló társadalmi rend ellenségét arra ítélik, hogy egy televíziós vetélkedőműsor keretében több millió ember szeme láttára, eljusson A pontból B-be. Nem túl nehéz feladat. Útközben azonban néhány vérszomjas, különböző fegyverekkel felszerelt sportoló-gladiátor vadászik a menekülő emberekre. A műsor show-jellegű, a szereplők önkéntesek, legalább is a nézők számára, akik otthon a fotelből, vagy az utcán a hatalmas kivetítők előtt állva szurkolnak és fogadnak a kedvenc sportoló-vadászaira vagy a menekülőre. A lényeg nem az, hogy ki hal meg, és ki éli túl, elnyerve ezzel a győztesnek járó büntetlenséget és egy egész életre elegendő pénzjutalmat, hanem az, hogy minél több nézőt hozzon a műsor. "Schwarci" persze mint mindig, menekülőként is győz. Leleplezi az egész hazugságot a televízió műsortól a rendőrállamig és a semmiből előbújó forradalmárokkal együtt, megdönti a rendszert. Ennyi ennek a 80-as évek elejéről származó B-kategóriás akció filmnek az eszenciája.

Vagy talán mégsem csak ennyi. Az egyik lehetséges üzenet, hogy mi nézők vagy választó polgárok figyeljünk már arra is egy kicsit, hogy mit nézünk. Mert erről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Mármint arról, hogy amikor ott ülünk a képernyő előtt, a különböző műsorkészítők számára nem az számít, hogy mit nézünk, hanem csak az, hogy mennyien nézzük. A műsorkészítők pedig a közkívánalomnak megfelelően alakítják egy-egy folytatásos történet vagy vetélkedő következő részét. Amiről tehát érdemes lenne elgondolkodni az az, hogy mivel járhat a mindenáron való nézettség-növelés. A fent említett filmben még a játékosok életét sem kímélték, válogatott módszerekkel folyt az öldöklés.

A film egyik valóságos változata a Reality Run címet viselő játék. A feladat hasonló mint a filmben. A játékosnak a világ egyik nagyvárosában, legyen az Sydney vagy Tokio, 24 napon keresztül kell elrejtőznie az őt kereső, illetve üldöző játszótársak elöl. Ha képes erre, akkor 10 000 USD üti a markát. Az első ilyen játékot Berlinben rendezték 2000. augusztus 14-én. A menekülőt a nyolcadik napon fogták el. A show-t természetesen bárki nézheti az utcán ahol az események történnek vagy pedig az internetes közvetítésen. Vadásznak és menekülőnek bárki jelentkezhet. Az első vadászaton senki sem sérült meg. A következőt november 13-án San Franciscoban rendezik.

A Big Brother vagyis a "Nagy testvér" című televíziós műsor hosszú heteken keresztül vezette a nézettségi listákat a német RTL-en. A siker annyira meggyőző volt a nézettségi adatokat tekintve, hogy több más európai televíziós csatorna is megvette a műsort. Legutoljára a populizmusáról elhíresült Silvio Berlusconi magáncsatornáján a Canale5-ön indult el a "Nagy testvér". Az Endevol nevű holland cég licence alapján a műsor minden országban azonos alapokra épül. A történet a következő: meghatározott időre – tetszéstől és országtól függően, ez lehet száz nap, vagy kevesebb – összezárnak 10-12 önkéntes játékost – fele férfi, fele nő - egy konténerbe, vagy egy házba. A jelöltek az adott ország legkülönbözőbb területeiről származnak. Eltérő a foglakozásuk, lehet köztük egyetemista, orvos, üzletember, fodrász vagy kőműves. A játékosokat teljesen elzárják a külvilágtól, így nem kaphatnak semmiféle információt vagy ingert. Nem nézhetnek tévét, nem hallgathatnak rádiót, nem használhatnak sem mobil-, sem vezetékes telefont, de még könyvet sem olvashatnak. Csak egymással érintkezhetnek és tarthatnak szükségszerű kapcsolatot. Minden megtörténhet velük. Szerethetik és gyűlölhetik a másikat, vagy akár közömbösek is lehetnek egymás iránt, és megpróbálhatják élni a saját kis privát életük, de az olasz változatban csak a házban illetve annak kertjében, a német változatban pedig a konténerben és annak területén. Aki nem tartja be a szabályokat és kilép a játéktér területéről, az kiesik, elveszítve ezzel a megszerzett népszerűségét vagy a győztesre váró komoly pénzjutalmat. Az összeg országonként változó. Az Egyesült Államokban 500 000 dollár, Németországban 250 000 márka volt a díj, Angliában pedig 70 000 fontot vihetett haza a győztes.

A műsor lényege - mert hát ne felejtsük el, ez mégiscsak egy tv-műsor –, hogy a játékterületen 24 órán keresztül mindenhol kamerák rögzítik, illetve közvetítik a képeket és az eseményeket a nézőknek. A néző pedig láthatja a játékosok legintimebb pillanatait és élvezheti a kukkolás örömét. Az emberek leselkedési vágyára építő műsorban látni lehet az egymásnak feszülő jellemek és személyiségek harcát, az egymással összezárt emberek egymással való kínlódását vagy éppen boldogságát. A néző behatolhat egy másik ember intim szférájába anélkül, hogy a sajátját meg kellene nyitnia. Persze sok néző nyugtatja magát azzal, hogy ez csak egy játék, és a játékosok önként, az ismertség, esetleges népszerűség és persze a pénz reményében vállalták a vetélkedést egymással és a nézők kegyeiért.

A nézők ugyanis hetente szavazhatnak arról, hogy kit nem kívánnak tovább látni a képernyőn. Kiszavazhatják a játékosokat, beleszólhatnak az életükbe, dönthetnek a sorsukról, persze csak a játékon belüli életre vonatkozik mindez. A néző, mint egy láthatatlan hatalom képviselője kormányozza a játékosok életét.
Öröm az ürömben, hogy a játékosok is voksolhatnak egymásra, vagyis szavazhatnak ők is arról, hogy kivel maradnának legszívesebben együtt mindaddig, amíg véget nem ér a játék. A győztes persze mindent visz, pénzt és népszerűséget, és bízhat abban is, hogy néhány napra hőssé válhat. Persze akad olyan szereplő is akik valóságos sztárrá vált és azóta filmszerepet is kapott.

A "játékos vetélkedő" nagy vihart kavart Németországban. Kormányzati politikusok és pszichológusok mondták el a véleményüket. Az egyik CDU-s politikus szerint a "pszicho-show" nem más, mint az emberek kárán való pénzszerzés ékes példája. Olaszországban is feltették a kérdést, hogy vajon lehet-e ennyire közszemlére tenni az egyén intim szféráját. A Vatikán is megszólalt az ügyben, a Canale5 vezetői azonban kiálltak a várhatóan hatalmas reklámbevételt hozó műsor mellett. Azzal érveltek, hogy ez a műsor jóval kevésbé kártékony, mint az agressziót bemutató akciófilmek.

A német RTL csatornán szombaton újrainduló műsor második részétől még nagyobb nézettséget várnak mind a készítők, mind a forgalmazók. A házban élők életéről készült napi összefoglalókat hetente ötször sugározzák majd főműsoridőben.

Ez év nyarán az egyik magyar kereskedelmi csatornán is látható volt egy műsor, amiről csak kevesen gondolták volna, hogy ez a "Nagy Testvér" hazai kis öccse. Azt nem tudni, mekkora nézettséget hozott a hazai műsor, de az [origo] információi szerint már készül az újabb sorozat.

[origo]

Ajánló:

A Film adatai az IMDb-ben

Korábban:

Az internetre viszik alkotói a "Legyen Ön is milliomos" népszerű kvízműsort, hogy a világ lehető legtöbb országában szerencsét próbálhassanak a vállalkozó kedvűek.