Rekordnézettség, téves információk - a terrortámadás a hírekben

Világszerte rekordnézettséget könyvelhettek el a hírműsorok és hírtelevíziók a múlt keddi amerikai terrortámadás miatt. A kiesett reklámbevételek azonban több helyen problémát okoztak.

A hírtelevíziók munkatársai nehéz helyzetben vannak az Egyesült Államokat ért terrortámadás óta. A tragikus eseményeket próbálják óvatosan megközelíteni, hogy ne okozzanak pánikhangulatot a nézők körében. A közvetítések egyik tipikusan problematikus része volt például az a képsorozat, mely a World Trade Center ablakaiból kiugró embereket mutatta. A CBS hírtelevízió leadta a képsorozatot, és avval védték meg döntésüket, hogy a felvétel illett a beszámoló szövegéhez. Az NBC és a Fox News csupán egyszer mutatta be a megrázó képsorokat, a CNN pedig csak néhány alkalommal adta le, szemben a toronyba fúródó repülőgépeket ábrázoló felvételekkel.

Az NBC hírigazgatója, Neal Saphiro a BBC-nek nyilatkozva elmondta, roppant nehéz feladatnak tartja a tragédia médiabeli tálalását. A legfontosabb és legkényesebb problémának ebben a pillanatban az iszlám hívők és a feltételezett merénylő szélsőséges fanatikusok közvéleménybeli szétválasztását tartja.

Az azonnali közvetítés miatt több téves információt is kiadtak a televíziók. A CNN élőben "közvetítette" egy újabb irodaépület leomlását, amely azonban egyéltalán nem dőlt össze, csupán megrogyott. Először 800 ember haláláról adtak hírt a Pentagonban, nemsokára kiderült, "csupán" 190 körüli az ottani áldozatok száma. A World Trade Centerben dolgozók, valamint a támadás alatt az épületben tartózkodók számát is súlyosan túlbecsülték. Emlékezetes az is, hogy pár napja több tűzoltóról adtak hírt, akiket a romok alatt találtak meg a mentőalakulatok, később tisztázódott, hogy a mentők percekkel korábban zuhantak a törmelékek közé, nem pedig a keddi összeomlás során kerültek oda.

Több adó a hírek közvetítése közben egyáltalán nem tartott szünetet, így reklámokat sem sugároztak napok óta. A brit SkyNews az első repülőgép becsapódása óta napi 216 perc hirdetési időt vesztett  - adta hírül a MediaGuardian. Legutóbb a Diana hercegnő halálát követő hónapban könyvelhetett el ekkora veszteséget a Sky News, amit a következő periódus meghosszabbított reklámidejével pótoltak. Európa legtöbb tévéadóján nem vezettek be reklámstopot, csupán a meghosszabbított híradások miatt esett ki néhány fizetett hirdetés.

A magyarországi televíziók szintén rekordnézettséget könyveltek el a szeptember 11-i katasztrófa napján. A Magyar Televízió régen elvesztett nézőtáborából hódított vissza nagyobb tömeget: a Baló György, Betlen János vezette közvetítésre a teljes lakosság 30 százaléka, a 18-49 év közötti korosztály közel egynegyede volt kíváncsi. A közszolgálati adó szeptember 13. óta műsorzárás után a CNN műsorát sugározza magyar tolmácsolással. A legtöbben a tv2-t nézték kedd este: a teljes tévéző lakosság 31,5 százaléka választotta a meghosszabbított Tényeket, melynek helyszíni tudósítója az éppen New Yorkban tartózkodó Bombera Krisztina volt. A kereskedelmi szempontból mérvadó 18-49 év közötti nézők legnagyobb része, 33 százaléka az RTL Klub híradóját nézte.