A Magyar Televízió újra műsorára tűzte Horváth Ádám Szomszédok című, 13 éven át, egészen 1999-ig vetített sorozatának kissé átdolgozott verzióját. A 80-90-es évek eseményeit végigkísérő teleregényre bizonyára milliók emlékeznek nosztalgiázva, nem felejtve neveket, eseményeket. Az új felfogás kétségkívül pörgősebbé teszi a kissé lassú, néhol vontatott sorozatot, ám a változások nem mindenkit hoznak lázba.

1999. december 30-án, 331 epizód után véget ért a Szomszédok. Gyász volt Gazdagréten, befejeződött a magyar Dallas, a Kárpát-medence Dinasty-ja: Horváth Ádám rendező, forgatókönyvíró szerint mindvégig arra törekedtek, hogy úgy legyenek aktuálisak, hogy közben kerüljék a politikát. "A Szomszédok annyira rólunk és nekünk szólt, hogy nem is törekedtünk külföldi forgalmazásra. Tizenhárom nagyszerű év volt ez a közös munka. Az utolsó epizódban a szereplők visszakapták civil nevüket, úgy indultak el a fehér kisbuszon a furcsa szilveszteri összejövetelre. Nem lehet tudni, visszajönnek-e vagy sem" - mondta akkoriban.

1987 februárjára készült el a teleregény próbaadása, elsőre csak hat epizódra szólt a megrendelés. A műfaj itthon újnak számított, ebbe a furcsa kísérletbe tizenhárom alapszereplővel fogtak bele: Palócz László és Csűrös Karola később csatlakoztak. A kortörténeti dokumentumként is használható sorozat 331 részében közel kétezer színész és statiszta fordult meg, úgyhogy biztos van olyan tata, aki minimális epizódszerepéről is így mesél majd unokáinak: "Egyszer régen, nagyon régen, amikor még rövid, ám fontos szerepet játszottam a Szomszédok-ban, volt egyszer egy postás, aki nagyot köszönt. Na, az voltam én!"

Az új verzióban közreműködők elképzelései szerint minden részben infoboxok jelennek meg, amelyek a szereplőkre, az eseményekre, a tárgyakra reflektálnak, mai szemmel. Epizódonként több tucat buborék tűnik fel. Érdekes lehet, mi lett a szereplők sorozaton túli sorsa, kiből mi lett azóta - noha egyáltalán nem biztos, hogy ezt pont innen kell megtudni: akit érdekel Ábel Anita vagy Kulka János jelene, az úgyis megtudhatja, ha vesz egy színes magazint vagy utánakeres a világhálón. Az infoboxon túl archív és új felvételeket, képi gegeket, animációkat, valamint vágási trükköket is felhasználtak az alkotók, néha az érthetőség, néha a szórakoztatás kedvéért.

A megnyíló ablakocskák nem biztos, hogy mindenkit elvarázsoltak. Miközben zúdul az információ arról, hogy hány panellakást adtak át az adott évben, vagy hogy mi mennyibe került akkoriban, a néző figyelme megoszlik: már nem a sztori a lényeges, hanem annak homályos, lazán vázolt háttere, a két ecsetvonással felpingált politikai, társadalmi közeg. A cselekmény ritmusa elvész, bár alighanem sokan akadnak, akiknek ez már lassú, vontatott, élettelen sztori - a mai fiataloknak nyilván érdekesebb egy robbanó kamion tetejéről folyóba ugró, hiányos öltözetű rendőrnő vagy egy hatalmas bunyó egy sötét sztriptízbárban, mint a kulcsokat átadó Böhm bácsi okosságai, vagy a fülbevalós, bőrdzsekis - és az új lakás miatt érzett örömében folyamatosan dohányzó - Vágási Feri tényszerű megállapításai.

m1

Merészen nyúltak a sorozathoz, igyekeztek modernné tenni, de kérdés, hogy egy régi alapanyag mennyire alkalmas az átgyúrásra, mennyire szabad azt megváltoztatni, szabad-e teret engedni a viccesnek szánt, néhol talán humoros, néhol azonban csak a kitalálója által tréfásnak vélt megjegyzéseknek. A valós információkat tartalmazó, háttérmagyarázó szövegek itt-ott elfogadhatóak (különösen, ha nem félpercenként villan be valami), ám a képregényekből ismert gondolatbuborékok és különféle fel-felbukkanó rajzok jelenléte indokolatlan. A Nemcsák Károly feje felett átröppenő madár, a pénzesboríték után nyúló kéz, a 13 éves Ábel Anita feje helyére montírozott 30 éves fotó - ezek a kis trükkök nyilván poénnak tűntek, de a nosztalgiázó, idősebb korosztályt zavarni fogják. És ne legyen kétségünk: a Szomszédok retro nézőtáborát túlnyomórészt korosabb nézők alkotják majd: a kamaszok, a huszonévesek nem vágynak ilyesmire, a harmincasok poénból meg-megnéznek néhány részt.

m1

Horváth Ádám rendező, forgatókönyvíró a múlt szombati Népszabadságban arról panaszkodott, hogy szellemi termékéhez, a Szomszédok-hoz az MTV nem megfelelően nyúlt hozzá, így írásos engedélyt sem adott a renovált verzió sugárzáshoz. Állítása szerint egy több pontból álló levelet juttatott el a vezetőkhöz, melyben jelzi a kifogásolt részeket - miközben az is zavarta, hogy a sorozat negyedszeri sugárzása előtt mindössze pár nappal jutott hozzá, hogy megtekintsen két felújított epizódot. "Az MTV-nél van a forgalmazási jog, de ez a szerzői jogot nem befolyásolja. Én írtam és rendeztem a teleregényt. Az MTV engedélye nélkül más csatornán nem folytathatnám a sorozatot. Ők viszont nem változtathatnak a tartalmon az engedélyem nélkül" - nyilatkozta.

Az MTV választ még nem adott, így azt sem lehet tudni, hogy letilthatja-e a rendező a sorozatot, van-e beleszólási joga, de az is csak a következő hetekben dől el, hogy az immár napi sugárzású, első magyar szappanopera mennyire jön be 2005-ben, egy gyorsabb, élénkebb világban, egy megváltozott közegben.

Kalmár Csaba