A Sport Klub megjelenésével és az Eurosport 2 feltűnésével immár ötre nőtt a Magyarországon látható sportcsatornák száma: kérdéses, hogy a nem túl tág piacon elfér-e ennyi, csak sportműsorokra szakosodott adó. Előbbi főleg nyáron lesz rendkívül keresett, hiszen csak ezen az adón adják majd a futballvébé meccseit - akkor viszont rengeteg férfiember indul kétségbeesve keresni egy helyet, hol sör mellett megnézheti ezeket. A Sport Klub szeretné megszerezni a vezető európai futballbajnokságok mérkőzéseinek közvetítési jogát, de ezek egyelőre a Sport Tv birtokában vannak - ment is az üzengetés az elmúlt héten. Utánanéztünk, mi a helyzet a puskaporszagú sporttévés fronton.

Az emberek nem szeretik előre tudni, hogy a hetedik percben szöglet utáni kavarodás után esik egy gól, négy percre rá szabadrúgásból, balról jön egyenlítés, a félidő vége előtt pedig csúnya könyöklésért kiállítják a legnagyobb sztárt - hacsak nem vb-döntőről, hatalmas, emlékezetes csatákról van szó, jobb szeretik élőben nézni a meccseket. Erre (is) büszke a Sport Tv, hiszen jelenleg ott a német, a spanyol, az angol, az olasz bajnokság meccseinek közvetítési joga. Élőben a Sport1 és Sport2 adja ezeket a rangadókat, míg az újonnan indult rivális csak felvételről sugározhatja a Barcelona vagy az Arsenal mérkőzéseit.

A Sport1 2000 októberében indult, majd 2004 szeptemberében startolt a Sport2. "Erre főképp azért volt szükség, mert - az angolt kivéve - a futballbajnokságok zöme három napra koncentrálódik, így olyan hétvégék is akadtak, hogy 5-10 meccset kellett 'kidobni', mivel nem fértek be a műsorba. Közben bejött az NHL, az amerikai futball, úgyhogy sikerült értékes tartalommal megtölteni a Sport2-t is" - informál Horvát János, a tévé elnöke. Talán sokan emlékeznek még, eleinte a Sport1 is fizetős csatorna volt, de technikai okok miatt (túl sokan nézték illegálisan, kvázi ingyen) váltani kellett. A német modell szerint például a nézők külön fizetnek, ha spanyol bajnokit akarnak nézni, más a csomag ára, ha olasz bajnoki meccseket is szeretnének, tehát ott prémiumcsatornákon fogható sok sportos tartalom.

A Sport Tv-ben 25 százalékos tulajdonnal bír a UPC, 75 százalék pedig egy Great Investment Limited nevű  külföldi befektető cégé. Ha nagyüzem van - jelentős hazai sportesemény esetén - akkor nemritkán 100-150 embert is foglalkoztatnak. Főműsoridőben a műsor többsége első sugárzású, azaz a tévét bekapcsoló ember gyakran találkozhat élő vagy új anyaggal. A Sport1 majdnem 50 százalékos lefedettséggel bír országosan, ugyanakkor a Sport2 körülbelül a háztartások 35-40 százalékában van jelen.

Ami talán sokakat érdekel, hogy melyik meccs, eseménysorozat mennyit ér. A legdrágább az angol bajnokság, ezt követi a spanyol, olasz, majd a német bajnoki sorozat, a francia kedvezőbb árú (bár olcsónak ez sem mondható). A nagyobb események sportügynökségek kezében vannak, ezek értékesítik - és gyakran nem is ugyanabban az országban működnek. Az ár változó, befolyásolja a sugárzás módja, a lefedett terület, hogy hány háztartásba jut el majd az esemény. Az NBA például saját szervezeten keresztül értékesíti a meccseket, sorozatokat, pontos, komoly statisztikákat kér - és az ár ebben az esetben másodlagos, mert annál fontosabb, hogy hány háztartásba jut el a műsor. Magyarán, még ha egy pár százezer nézővel rendelkező, kis kábelcsatorna anyagilag ráígérne is, aligha kapná meg a jogokat egy naggyal szemben.

Forrás: MTI
Thierry Henry varázsol: az Arsenal bajnoki meccsét élőben a SPORT Tv sugározhatja, de felvételről, késéssel a Sport Klub is leadhatja. Ha BL van, akkor persze bejön a képbe a Viasat, majd ősztől az MTV is.

A Bajnok Ligája meccseit is csomagban lehet megvenni: a 2006-2007-ben - és az azt követő két szezon során - az első választás joga az MTV-é lett (egyes csomag), de élőben adhat meccset és összefoglalókat a Viasat 3 is (kettes csomag), azaz a kevesebbet fizető utóbbi sem járt rosszul, hiszen előre senki meg nem mondja, hogy a Real-Bayern vagy a Liverpool-Milan lesz a látványosabb, izgalmasabb összecsapás. A sportcsatornák ezen a fronton egy szempontból viszont előnyben vannak a minden percet gondosan beosztó, nagy kereskedelmi tévékkel szemben, ahol érthetően fontosabb egy kétmilliós nézettségű, napi szappanopera, mint egy férfiak százezrei által várt meccs: a hosszú sportesemények néha kiszámíthatatlanok. Bokszban a megrendítő, mindent eldöntő pofon jöhet az első menetben is (és marad hatvanpercnyi adásidő), a nagyobb versenyeknél meg órás csúszások is lehetnek, a fociban pedig a hosszabbításokra is figyelni kell (kupameccseknél akár 40-50 perccel is hosszabb lehet a közvetítés, mint egy sima továbbjutó esetében).

A jogok általában három évre szólnak, de vannak évre szólóak is - ezek persze mind szezonjogok, azaz nem naptári évre szólnak, hanem ősztől tavaszig. Tudni kell, hogy igen komoly feltételek vannak, az eladó sok mindent kiköt: ha egy sorozat főszponzora egy adott autómárka, akkor például a meccs szünetében semmiképp nem lehet egy másik kocsi reklámspotját leadni. Ilyen sorozat a Bajnokok Ligája, a BL a hirdetési közeget is meghatározza.

"Egészen eddig az RTL és a Sport TV nem zavarta egymás köreit. Mostantól immár öt sporttévé van a piacon, de szerintem ennyi még el is fér. Reklámszempontból érdekesség, hogy a Sport1 és SportT2 reklámidejének kétharmadát az RTL-hez kötődő R-Time értékesíti" - teszi hozzá Horvát János. A reklámokkal az új helyzetben sem lesz gond a közeljövőben, hiszen a reklámidőt akkor is ki kell fizetnie a média-kereskedőháznak, ha nem értékesíti az időt. Reklámozók pedig jönnek sorra, persze nem mosópor és sampon villan fel a meccsek végén, inkább dezodor, sportszerek, autók.