Isaurától a modern nőig

Vágólapra másolva!
Sokan emlékeznek rá, hogy 1983-ban, az első hazánkban vetített dél-amerikai sorozat, a Rabszolgasors rabszolgájává tette a magyar nézőket. Isaura történetét azóta számtalan hasonló követte, de nézettségben egyik sem tudta felülmúlni a klasszikust. Március tizedikétől képernyőre kerül a sorozat új szereplőkel újraforgatott változata - Isaura, a rabszolgalány címen. Ez a Romantica tévécsatornára terelte figyelmünket, onnan már csak egy ugrás volt a női tévék sajátos világa. Mit néz a magyar asszony, mit szeret a kismama, a nagymama?
Vágólapra másolva!

Egyre több tematikus csatorna fogható az országban: akad olyan, amely csak utazással kapcsolatos riportokat, dokumentumfilmeket ad le, egy másik csak az állatok életét mutatja be, egy harmadik kizárólag sportot sugároz. Természetese,n idővel megjelentek a kifejezetten nőknek szánt tévécsatornák is, egyértelműen ebbe a csoportba került a Romantica, az Írisz és a Club, de az inkább családi csatornának tartott Hallmark és a gasztronómiára fókuszáló Paprika tévé is ott toporog a határon.

A Romanticán - a csatorna magyarázata szerint - nem szappanoperák, hanem sorozatok, teleregények láthatók.A szappanopera egy olyan, valamikor elkezdődő és évekig húzódó sorozat, mint a Szomszédok, a Jóban Rosszban és társaik. Ezekkel szemben a teleregénynek eleje és vége van, és egy történeti szálon, (igaz, mellékszálakkal kiegészítve) fut - ezt tartják fontosnak a csatornánál, noha ennek ellenére a népnyelvben szappanopera marad az, ahol a csibészesen sármos José Antonio egy szegény, de szemrevaló cselédlánnyal kavar, noha dúsgazdag szülei egy gonosz ültetvényes kegyetlen, gonosz lányát szánják neki.

A csatorna 1,2 millió háztartásban fogható, kábelen és műholdon. Minden nagyobb kábelszolgáltatónál megtalálható valamely programcsomagban, az illetékesektől kapott információk szerint az érdeklődés egyre nagyobb iránta. Reklámidejét a Go Média értékesíti. Nézettsége 30 százalékkal növekedett egy év alatt a 18 éven felüli nézőket figyelembe véve, napi átlagban 238 ezren kapcsolnak oda, legalább egy rövid időre.

A csatornán nemcsak dél-amerikai produkciók, hanem ausztrál, kanadai és olasz gyártású műsorok is vannak, és különböző korcsoportok számára készült sorozatokat vetítenek, így a klasszikus sorozatokkal az idősebbeket célozzák. Megfigyelhető, hogy az adott sorozatokban és filmekben hogyan változik a nőkép. Kezdetben a nők mint védtelen, gyámolításra szorulók jelentek meg, akik számára a felemelkedés a szerelem volt. Ma már a szingliség témája is megjelent a sorozatokban (például Egyedül, szabadon), de általánosságban is elmondható, hogy a főszereplő nők a sorsukat a maguk kezébe vevő, karriert építő, önálló, független nők, akiknek a párkapcsolat ugyan fontos, de nem az egyetlen és fő dolog az életükben.

Claudia régebben a TV2-n volt pikáns, pimasz és provokatív - manapság az Íriszen ismétlik

Az Írisz tévé este hatkor kezd, mostanság egy mexikói sorozattal, de műsorában (a Beverly Hills 90210 és az argentin Yago mellett) megtalálható sok olyan műsor, mely egykoron a TV2-n futott, így lehet nosztalgiázni a régi Claudia show-ra, a Tea című szitkomra, korábbi Banánhéj-ra, Jakupcsek Gabriella Férfisztriptíz-ére vagy a Dalnokok Ligá-jára. Néha szerelmes-romantikus vígjátékok is becsúsznak (Szerelmes Shakespeare), de alapvetően itt is jóképű, latin fickók törik össze, sokat szenvedett háziasszonyok szívét. Tavaly őszi adatok szerint a csatorna áltagos nézettsége fele-harmada volt a körülbelül 1,2 százalékos share-t produkáló Hallmarkénak, de ez nem releváns adat, sok háztartásban nem is fogható, ráadásul célcsoportjában jobban teljesít.

A Club tévé férfiembernek nem okoz sok boldog pillanatot: ez az a csatorna, ahol hihetetlenül sokat beszélnek a szexről, erotikáról - de csak beszélnek róla, így a vizuális öröm rendre elmarad. A Club úgy definiálja önmagát, mint "mai modern nőknek szóló, érdekes szórakoztatást nyújtó életmód csatorna". Változatos műsorkínálatában a filmektől kezdve, a beszélgetős műsorokon és dokumentumfilmeken át, a lakberendezési és hobbi témákat tárgyaló programokon keresztül minden fellelhető, ami izgalmas és informatív".

romantica
Júdás asszonya - sorozat a Romaticán

A Club a 18 és 44 év közötti nőket célozza műsoraival, jelenleg 20 országban, öt nyelven fogható. Műsorai hat különböző tematika köré épülnek: Stílus (szépség és divat), egészség (jóga, étkezés), otthon (lakberendezés, kertészkedés), utazás, konyhaművészet, emberi kapcsolatok. A csatorna közel 1,2 millió háztartásban fogható, (kábelen megosztva az Írisz televízióval, műholdon önállóan). A nézők között 64 százalékban nők vannak, reklámidejét a TV2 Sales House értékesíti. Nézettsége egy év alatt 20 százalékkal növekedett a 18 éves kornál idősebb nézőket figyelembe véve. Áprilistól új műsorok indulnak, mint a sokat ígérő, vad és rettenetesen kínos ünnepségeket bemutató Borzasztó esküvők, vagy az Elmehetsz!, ebben vakrandira mennek a szereplők, illetve a cikkíró által soha nem hallott, de nyilván népszerű rapidrandi intézménye is megjelenik.

A három, kifejezetten nőknek szánt tévécsatorna mellett a Hallmark családi filmjei, romantikus alkotásai, drámái is népszerűek a nők körében, míg a Paprika tévé gasztronómiai műsorai is igen kedveltek a háziasszonyok, kismamák és nagymamák köreiben. De lássuk végre az új Isaurát, hiszen a Rabszolgasors-remake apropóján íródott a cikk.