Reklámmentes MTV-t akarnak

Vágólapra másolva!
Rudi Zoltán bejelentette, hogy az MTV hajlandó - akár önként - beszüntetni a reklámok sugárzását, kivonulván így a reklámpiacról, amennyiben az állam megteremti a köztévé számára az értékálló és kiszámítható finanszírozást. Az elmúlt tíz évben az MTV-nél felére csökkent az alkalmazottak száma, ugyanakkor az állami pénzek sem folynak be olyan bőséggel, mint 1997-ben. Az elnök szerint nem adottak a feltételek a minőségi műsorkészítéshez.
Vágólapra másolva!

Rudi Zoltán a rendkívülinek beharangozott sajtótájékoztatón büszkén jelentette, hogy az MTV tavaly betartotta a szűkre szabott kereteket. "2005-ben 16,5 milliárd forintunk volt műsorkészítésre. Addig nyújtózkodtunk, míg a takarónk ért, nem szaladtunk könyörögni a kormányhoz további forrásokért. Teljesítettük, amit elvárt a néző, a közelmúltban is: az MTV nyertese volt a választásoknak, ugyanis mi nem a 18-49-es kereskedelmi célcsoportnak, hanem az egész országnak készítjük műsorainkat" - közölte. Az elnök szerint a nézettség az m1 és m2 esetében nem elsődleges, miközben úgy véli, hogy a hitelesség fontosabb, mint a híresség (célzott ezzel a kereskedelmi tévékre), a pontosságot pedig többre becsüli, mint a gyorsaságot.

Az MTV célja, hogy megteremtse a közszolgálati médiumok teljes gazdasági függetlenségét, ami feltétele a politikai függetlenségnek is. "Értékálló, kiszámítható finanszírozást kérek. A BBC tíz évre előre tervezhet emberi erőforrással, műsorpolitikával - mi csak 3-5 évre szeretnénk előre látni. Teremtsék meg a függetlenséget, hogy a Magyar Televízió ne legyen terepe gazdasági, politikai érdekeknek, ne elégítsen ki személyes becsvágyat!" - tette hozzá.

Az MTV berendezéseinek átlagos kora 15,5 év. Amennyiben marad a jelenlegi finanszírozás, a mostani tempóban 27 év lesz az eszközök átlagos kora, mire leselejtezik őket, vagy tönkremennek. "Itt van a digitális robbanás, miközben az ígért új, modern gyártóbázis nem épült fel. Jön az új korszak, mikor a tartalmat reklám nélkül töltheti le a fogyasztó. Az MTV-től elvárják, hogy reagáljon gyorsan a technikai változásokra, de a közszolgálati televízió nem pénzt akar, hanem hasznosítható tudást kíván nyújtani. Az adófizető állampolgár pénzén, neki" - magyarázta.

Rudi Zoltán bejelentette, hogy az MTV hajlandó - akár önként - beszüntetni a reklámok sugárzását, kivonulván így a reklámpiacról. Az évi, körülbelül hatvanmilliárdos piacon az MTV tavaly négymilliárd forint reklámpénzt kaszált - ez persze jócskán elmarad a kereskedelmi tévék bevételétől, de persze a feltételek is mások. A reklámbevétel mellé jött tavaly, az állami 16,5 milliárd forint, azaz évente, személyenként 1650 forintba kerül az MTV.

170 ezer órányi anyagról is tettek említést, amit digitalizálni kellene - de ehhez, a fejlesztésekhez, beruházásokhoz több pénzre volna szüksége az intézménynek. "Fontos az archív anyag digitalizálása, de fontosabb a jelen, hogy mit ad az m1 és az m2 ma. A Nemzeti Audiovizuális Alapnak az MTV jogokat ad át. Abban a tempóban digitalizálunk, amilyenben lehet: egy gép napi 24 óránál többet nem tud dolgozni. Problémát okoz, hogy a NAVA-nak csak garantáltan jogtiszta anyagot lehet átadni, így harmincezer, nem digitális formában rögzített szerződést kell előkeresni, fel kell kutatni a rendezőket, operatőröket - ha ők nincsenek már, az örökösöket" - védekezett.

Az MTV elnöke szerint logikus megoldás lenne, ha a köztévé kivonulna a reklámpiacról, hiszen "egy olyan versenypályára küldték be az MTV-t és a Magyar Rádiót, ahol nem egyformák a feltételek". Úgy véli, hogy ahol a mecenatúra érvényesülhetne, ott pont nem lehet szponzorálni - így az MTV-s viszonylatban legnézettebb szórakoztató műsorok végén sem említhetők meg a támogató cégek. Az óránkénti hat perces reklámidőkorlát is meghatározza a lehetőségeket. Az MTV-től elvándorló reklámpénzek alighanem kisebb - főképp a kábel-szolgáltatóktól kapott pénzből gazdálkodó - csatornákat gazdagítanának, de hogy ez miért lenne jó az államnak (mert a nézőnek jó, az nyilvánvaló), arra nem született egyértelmű válasz.

Rudi Zoltán emlékeztetett arra, hogy 1997-ben még 36 milliárdos volt a büdzsé. "Ha úgy finanszíroznák az MTV-t, mint 97-ben, akkor többet kaphatna a néző. Gyakori vád, hogy sok MTV-s műsor arról szól, hogy emberek ülnek egy stúdióban és beszélgetnek. Nem azért nem vásárolunk drága filmeket, mert nincsenek ilyenek a piacon, hanem azért, mert ennyi pénzünk van csak" - fejezte be az elnök.

Kalmár Csaba