A méret a lényeg

2006.10.31. 16:13

Nem vesszük figyelembe a szappanoperákat és a telenovellákat, mivel nem lehet összehasonlítani azt a munkát, amit egy 10-15 perces Barátok közt-epizód vagy egy jóval hosszabb 24- vagy Maffiózók-rész elkészítéséhez kell - a nemzetközi sikerről, hatásról nem is szólva. Olyan sorozatokat vettünk elő, melyek hosszú éveken át szórakoztatták a nézőket, sok száz részt megéltek, és persze nem ismeretlenek a hazai fogyasztók előtt sem. Gondolta volna, hogy a Dallas-ból (és leágazásából) 700-nál is több epizód forgott?

Itthon még mindig szívesen tévesztjük össze a telenovellák, szappanoperák és sorozatok műfaját, holott nem nehéz kiszűrni az ocsút a búzából, hiszen sorozatokat heti rendszerességgel néz az ember, szappanoperát napi rendszerességgel, a telenovellát pedig szinte csak Dél-Amerikából importálják részünkre élelmes tévés producerek. Természetes tehát, hogy egy sorozatot és egy szappanoperát nem lehet egy kalap alá venni, pláne, ha a hosszúságot nézzük, hiszen egy sorozat, ha megér 200-250 epizódot, az azt jelenti, hogy a készítők és a szereplők tíz éve dolgoznak együtt, dúsgazdagok lettek, és nem mellesleg kaptak egy jó kis skatulyát, melyből képességeikhez mérten vagy ki fognak mászni vagy nem.

Egy szappanopera esetében 200 epizód arra sem elég, hogy kibontakozzon a történet, hiszen egy évben több mint 200 részt nézhetünk meg és, ha a médiatörvény rendelkezései miatt életképes akar maradni egy fékezett habzású napi "sorozat" (lásd Barátok közt), akkor 10 perces epizódokat sugároznak azzal a kitétellel, hogy minden nap két külön műsorszám, két külön epizód látható egymás után. Persze a 3600 résznél tartó Barátok közt is smafu az amerikai (és egyéb) szappanoperákhoz képest, ahol van, hogy 35-45 éve van műsoron egy széria, ennyi ideje játszódó és bonyolódó történettel. Bizony, ez az a műfaj, ahol a színészek a történettel együtt élnek vagy halnak, ha rosszmájúak lennénk, akkor mondhatnánk, hogy a biztos megélhetést nyújtó és rendszeres munkalehetőség fejében kihalásig (vagy kiírásig) játszanak a művészek.

Sorozatok esetében azonban valóban más a helyzet, hiszen - bár egy évben megannyi új sorozat indul (akár 50 is) - ezek jó része még az első évad végét sem éri meg. Sőt, az új sorozatoknak alig töredéke újulhat meg egy második évadra és az, hogy az ötödik szezont is elérje egy sorozat, szó szerint csak minden századiknak sikerülhet. Ezért is számít olyan nagy elismerésnek, ha egy sorozat belép a két számjeggyel jegyzett életkorba. A leghosszabb sorozatok, kevéssé meglepő módon az amerikai televíziózás hőskorából származnak, mind az 50-es években indultak és nálunk kevéssé ismertek, de azért érdemes szót ejtenünk róluk is.

A minden idők legtöbb epizódot megért sorozata a Gunsmoke című westernsorozat volt, mely 1955-ben indult, és 21 éven keresztül 633 epizóddal boldogította a rajongókat. Nem csoda, hogy az első ötbe még további két westernsorozat is bekerült, hiszen a műfaj azokban az években élte virágkorát: a Death Valley Days című, különálló történetekkel és fix szereplők nélkül dolgozó western-antológia ugyancsak 21 éven át és 452 részen keresztül volt képernyőn, míg a Bonanza című western 14 esztendőt és 430 adást ért meg. Az öt leghosszabb sorozat között a westerneken kívül még két családi sorozat található meg. Az 1954-1973-ig képernyőn lévő Lassie (588 rész) és az Ozzie and Harriet, mely 17 évig burkolta felhőtlen kacajokba az esős estéket.

Ha a hatodik és a hetedik helyezett sorozatot vesszük szemügyre, akkor viszont máris elérkezünk két mai sorozathoz és a mi tízes listánkhoz, ahol azokat a szériákat gereblyéztük össze, melyek ma is mennek, és melyeket idehaza is ismerhetünk - és nem csak a kiváltságos nemzeteknek jutott belőlük.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK