Gyakran gúny tárgya a vallás az amerikai tévében

2006.12.15. 15:09

Egy friss kutatás szerint az amerikai tévéműsorokból elveszni látszik a vallásosság: egy év alatt felére csökkent a főműsoridőben a témát érintő műsorok száma. Ha a hit szóba kerül, akkor sincs benne sok köszönet, mert gyakran gúnyolódnak a vallásos embereken.

A Parents Television Council, a PTC egy Los Angelesben működő szervezet, melynek célja, hogy rábírja a szórakoztatóipar óriásait, többek közt a tévétársaságokat arra, hogy családi programokat kínáljanak az ország lakosságainak. A társaság felismerte, hogy milyen jellem- és véleményformáló erő a televízió, ennek megfelelően pozitív értékek felmutatását követelik a csatornáktól, és harcolnak mindenféle nappali, kora esti istentagadó, szexuális vagy erőszakos tartalom ellen.

A PTC tegnap kiadott tanulmánya a vallásos témákkal foglalkozik: a szerzők szomorúan állapítják meg, hogy este, főműsoridőben egyre kevesebbet találkozhat a néző hittel, vallással. Az ilyesféle tartalom az amerikai tévék esti programjában 2006-ban a 2005-ös szint felére esett. Különösen elkedvetleníti a tanulmány készítőit, hogy az esetek harmadában a vallás negatív színezetet kap: az esetek 34 százalékában pozitív, 35 százalékában negatív a valláshoz köthető jelenet vagy említés - a többi esetben vegyes vagy semleges.

A társaság elnöke, L. Brent Bozell érdekes módon a más szempontokból sokat támadott reality-műsorokról viszonylag jó véleménnyel van, mert szerinte ezekben legalább gyakran érintenek vallással kapcsolatos témákat, a valóságshow-k szereplői pedig jobbára nyíltan, őszintén beszélgetnek a hitről. A tanulmány szerint a vallást negatív elemként feltüntető esetek főképp az előre megírt forgatókönyvvel felvett sorozatokra, tévéshow-kra jellemző - a pozitív említések 58 százaléka viszont épp realityműsorokban történt.

A PTC hat éve készít ilyesfajta éves összegzést. Ezúttal a FOX tévécsatorna kapta tőlük a legtöbb kritikát, főképp a The Family Guy és az itthon is bemutatott House című sorozatok miatt - a Parents Television Council médiakutatói úgy látják, hogy ezekben gyakran kigúnyolják a vallásos embereket. Példának hozzák, hogy a Hugh Laurie által alakított dr. Gregory House az egyik részben bolondnak vagy szélhámos csalónak titulál egy beteget, mert az azt vallotta, hogy beszélgetett Istennel. A csatorna szóvivője nem kívánta kommentálni a tanulmányt. A FOX tévé az említettek mellett a 24, az American Idol, A szökés, a Narancsvidék vagy a Simpson család otthona.

A nagyobb, országos csatornák közül az ABC-n volt viszonylag a legtöbb vallásos említés, óránként legalább egyszer. Az NBC a következő a sorban, majd a FOX - a WB és a CBS csak utánuk következnek. A UPN felettébb mostohán bánt a vallásos jelenetekkel, a hit csak átlagban ötóránként került szóba. A FOX nem csak a cinikus, néha kegyetlen dr. House miatt kapott ki: számokkal bizonyítható, hogy a csatornán a hit emlegetése az esetek felében negatív érzéseket kelt a nézőben - legyen szó pedofil papokról vagy vallási tébolyról.

Jon R. Stone egyetemi tanár, aki külön kötetben foglalkozott már a tévéműsorokban megjelenő vallási témákkal, megjegyzi, hogy a televízió a társadalmat tükrözi vissza, de a társadalom néha nem akarja látni önmagát. "A tévé unalmas lenne, ha a vallást csak pozitív színben tüntetné fel. Nem lenne feszültség, nem lenne konfliktus" - véli.

A tanulmány készítői azért is sajnálják, hogy a tévében alig esik szó a vallásról, mert közben az amerikai társadalomban nem tapasztalható erős ateizmus. A szerzők megjegyzik, hogy a templomok rendre tele vannak a misék alatt, miközben egy másik kutatás arra jutott, hogy az amerikaiak 78 százaléka hisz a Bibliában - ez az arány nagyjából negyven éve változatlan.

A társaság tagjai ősszel 2300 órányi tévéadást néztek végig, direkt figyelve a vallási tartalomra - ezalatt 1425 alkalommal jegyezhettek fel valamit a noteszbe. Ha valaki asztali imát mondott, vagy egyszerűen csak felsóhajtott, hogy "Hál' Istennek", akkor már a jelenet a pozitív említések közé került.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK