Nem könnyű összehasonlítani a reggeli műsorok nézettségét, hiszen a Nap-kelte már hat előtt kezd és kilencig tart, a Reggeli hattól tízig üzemel, a Mokka pedig héttől kilencig informálja vagy szórakoztatja a nézőt. Abban a két órában, amikor egyszerre futnak, a két csatornán (m1, m2) érkező Nap-kelte a nyerő, de a kereskedelmi célcsoportban ezt a műsort még az RTL Klub Reggeli-je is megveri - a fiataloknál egyértelmű nyertes a Mokka. Hogy ez pénzben mit jelent? Megkérdeztük Sárosi Istvánt, a TV2 értékesítési igazgatóját, Dr. Sámson Annát, a Naptévé kereskedelmi főigazgatóját és Ur Frigyest, az R-Time piackutatási csoportvezetőjét.

Nyilvánvaló, hogy viszonylag kevesen tudnak végigülni egy reggeli műsort, sokan csak kávét, teát kavargatva, állva pillantanak a készülékre. 10-20 percekre még befogható a néző, de aztán a többség robog munkába. Hány ember marad a televízió előtt, érdemes-e őket lenyűgözően érdekes, színes tudósításokkal bombázni?

A TV2 műsora egyre tolódik a bulvártartalom felé, hiszenen a múlt héten kifejezetten riasztó képsorok követték egymást ott: Fekete Pákó fenekét mutogatta a megszeppent nézőknek, utána Anettka Rezsővel okoskodott, majd Lui Padre Zámbó Árpyval megidézte Jimmy szellemét, de feltűnt Pongó is, ami indokolatlannak tűnik 2007-ben. De vélhetően a könnyen emészthető és még könnyebben feledhető, bulváros anyagok is sok nézőt hoznak, főképp reggel nyolc után, különben aligha tűnnének fel az említett személyek a képernyőn. A tartalom a Nap-kelte esetében inkább közéleti-politikai. Mint köztudott, Semjén Zsolt KDNP-elnök bejelentette még tavaly októberben, hogy a Fidesszel együtt bojkottálják a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorát, hogy ne zavarják "Orosz és Aczél urakat agitprop tevékenységükben", így valószínűleg jobboldali érzelmű nézőket veszített a műsor is. Az RTL-es ébresztő ugyanakkor gyakran a tévécsatorna saját sztárjait vonultatja fel, nem vagy alig politizál, és közben bőszen reklámozza a többi saját produkciót (így volt korábban a Reggeli műsorvezetője, Csonka András vendég saját műsorában, miközben a Szombat esti láz című táncos show-t népszerűsítette). A Reggeli korábban is erős volt bulvárban, ez most sem nagyon változott.

A már ébren lévő és a tévékészülék előtt tartózkodó felnőtt lakosság jó harmada továbbra is az m1 műsorát figyeli, a múlt héten a legrosszabb közönségaránya 29,7 százalékos volt, csütörtökön, a legjobb hétköznapja pedig a pénteki volt, ekkor átlagban 281 ezren nézték, 33,7 százalékos közönségaránnyal. Ez ugyan nem fogható a hétvégi adatokhoz (szombat: 52,8 SHR%, vasárnap 43,2 SHR%), de mivel a Mokka és a Reggeli pihen a hét utolsó két napján, igazából a két kőkorszaki szaki, a Kacsakalamajka vagy az Okostojások című rajzfilm a Nap-kelte ellenfelei, azaz nem fair a verseny. Hétköznap reggel különben nem tévéznek milliók, a legtöbben munkába sietnek vagy már dolgoznak: a pénteki, 33,7 százalékos közönségarány azt jelenti, hogy átlagban a magyar felnőttek 3,6 százaléka figyelte a műsort. A Nap-kelte eredményéhez hozzájönnek még az m2 számai: a kisebbik MTV-csatorna általában 3-5 százalék körül mozog, a múlt héten jó 40-50 ezer magyar nézte ugyanazt a műsort itt.

A Mokka az elmúlt héten a felnőtt lakosságnál a 30 százalékos közönségarány alatt maradt. Hétfőtől szerdáig 25 és 27 százalék közt mozgott, péntekre 29,2 százalékra ment fel, a haloványabb hétkezdet után átlagban 250-270 ezer álmos, kávét kavargató honpolgár nézte a műsort. Hétfőn "csak" 236 ezren, pénteken 276 ezren választották átlagosan a Mokká-t, azaz a műsor átlagos nézőszáma hasonló, mint az m1 műsoráé, noha - mint említettük - egymás mellé lehet tenni egy négyórás és egy kétórás műsor adatait, de logikusan nehezebb négy órát érdekes, szórakoztató és informatív tartalommal megtölteni.

A Reggeli továbbra is gyengébben muzsikál, mint vetélytársai, azaz harmadik: a piacvezető tévécsatorna jó ideje vezet - az egész napot vagy a főműsoridőt szemlélve - nézettségben a teljes lakosságnál és a 18-49-es célcsoportban, de a reggeli sávban sápadtabb. A csatorna rendszeresen kísérletezik újabb és már megszokott arcokkal, így nyáron szinte a komplett stábot és a műsorvezetőket lecserélték, de egyelőre hátrányban van reggel. A régi garnitúrából csak Stohl és Csonka maradtak, a számok pedig a múlt héten 140 és 160 ezer között ingadoztak: a legerősebb napon, csütörtökön 185 ezres átlagos nézettséget hozott a Reggeli, azaz ekkor öt felnőtt tévézőből egy figyelte az RTL-t, hat és tíz között. A 21,9 százalékos közönségarány (SHR%) azt jelenti, hogy a magyar felnőttek 2,4 százaléka nézte a műsort.

Egy időben

A számtengerből még annyit érdemes megnézni, hogy mi van akkor, ha egyszerre fut a három műsor. Ez az időszak logikusan megegyezik a Mokka adásidejével, azaz a reggel hét és kilenc óra közti sávra vetvén egy pillantást látjuk, hogy a TV2 26,2, a két közszolgálati adón futó Nap-kelte 30, az RTL Klub 18,5 százalékon áll: pontosabban a TV2 megelőzi a m1-es Nap-kelté-t, de ha az m2 eredményét is vesszük - és miért ne vennénk? - akkor nem.

A 18 és 49 éves kor közti célcsoportnál már egyszerűbb a helyzet, a fiatalabb tévézők negyede figyeli a Mokká-t, ötből egy nézőt kap a Reggeli, míg a Nap-kelte 15 százalék körül megáll. Budapesti, ötven alatti tévézőknél a legnagyobb a Mokka előnye, majdnem kétszer annyian figyelték múlt héten, mint a Reggeli-t.