Visszatér a legcsinosabb kémnő

Vágólapra másolva!
A Lost vitán felül az utóbbi idők egyik legnagyobb port kavart sorozata, amely J. J. Abrams egyik szülöttje. Azonban a készítőnek a szigetes-misztikus sorozat előtt előtt is volt élete a képernyőn, többek között ő volt az atyja a magyar tévékbe nemrég visszatérő Aliasnak is, mely az utóbbi idők egyik legelismertebb amerikai akciósorozata - amolyan 24, csak női kivitelben.
Vágólapra másolva!

Jack Bauert idehaza is sokan ismerhetik, ő a 24 című sorozat betonkeménységű, öszvérmakacsságú, "először lövök, aztán kérdezek" típusú keményfiúja, aki hazafiasságból és némi Messiás-tudattól hajtva állandóan megmenteni kényszerül Amerikát mindenféle látványos terroristafenyegetéstől. Viszont arról már kevesebb szó esik, hogy bizony Jack Bauernek van egy "lánytestvére" is, bizonyos Sidney Bristow, aki, bár sok tulajdonságban hasonlít Jackre, nem annyira kőkemény, olykor baja is esik, hiszen mégiscsak törékeny nő. Sidney nem szokott lövöldözni, inkább különféle harcművészeti technikákat vet be céljainak elérése érdekében, bár ha megszorul, akkor kiderül, hogy ő sincs haragban a lőfegyverekkel. De, ami talán a legfontosabb, hogy Sidney Bristow nem látványos fenyegetésektől menti meg az országot, nem lovagol el dicshimnusz közepette a naplementébe, hanem olyan kormányzati érdekek védelmében teszi a dolgát, melyekről az átlagos halandónak nem igazán van fogalma.

És igen, Sidney Bristow is egy tévésorozat főszereplője (azóta már Mrs. Ben Affleck, Jennifer Garner), mégpedig az Alias-é. A széria 3., régóta várt évada a múlt héten indult el az RTL Klubon szerda éjszakánként. Bár az imént a 24 Jack Bauerével állítottuk párhuzamba az Alias főszereplőnőjét, Sidney Bristow kelt hamarabb életre, 2001 szeptemberében, őt csak pár hónapos késéssel követte mindenki Jackje. A két sorozat sorsában több párhuzamos momentum is található, többek között az, hogy a műfaj (akciósorozatok) képviselői nem nagyon szokták megélni a nagykorúságot jelentő ötödik évadot, az utóbbi időkben ez csak az Alias-nak és a 24-nek sikerült. Míg a 24 alig pár napja lépett 6. évadába, addig az Alias pályafutásának 2006 tavaszán végleg befellegzett a 105. részt követően, de ezt a kort tényleg csak a kiválasztott sorozatok érhetik meg, arról nem is beszélve, hogy így legalább volt idejük a készítőknek egy igazi befejezés rittyenteni a sorozatnak.

Az Alias története hihetetlenül bonyolult, ha az évadok összefüggésében nézzük, ám az alapsztori elég egyszerű. Sidney Bristow egyszerű egyetemi hallgató, amikor az SD-6 nevű CIA-szervezet állást kínál neki. Az állást elfogadja, és ügynök (kvázi kém) lesz belőle, amit el is kottyant vőlegényének. Csakhogy ezt az SD-6 nem nézi jó szemmel, és megöli a srácot, majd pedig az is kiderül, hogy a csoport nem a CIA egyik fedőszerve, hanem egy, éppen a másik oldalon álló titkos szervezet. Sidney ezután, ugyancsak ügynök apja behatása révén, úgy dönt, hogy belép a CIA-hoz is, miközben az SD-6 alkalmazásában marad, és kettős ügynökként szolgálja hazáját.

A sorozatban megvan minden képtörténetre jellemző kellék. Gyors akciók, folyamatos, olykor hihetetlennek számító fordulatok és, ami a legfontosabb és még egy James Bond-filmből sem hiányozhat, a sok kütyü, mely egy kém életét megkönnyítheti és egy szimpla akciósorozatot igazi hightech-sorozattá tehet. Akárcsak James Bondnak, Sidney Bristow-nak is van egy saját trükkmestere, konkrétan Marshall, aki minden bevetés előtt újabb és újabb technológia vívmányokat ajánl a kémnő figyelmébe. Persze Sidney nem csak ezeknek a kis mütyüröknek veszi hasznát, hanem a konzervatív kémmódszereknek is hódol, hiszen szinte minden epizódban más külsőt vesz fel, hol csábító vampként, hol égővörös hajú démonként, hol pedig egy szerény diáklányként mutatkozik a bevetéseken, így elvegyülve vagy épp ellenkezőleg, kiríva a tömegből.

A magyar kapcsolat

Az Alias, mondhatni, műfajteremtő volt több szempontból is. Sokan a 24 kapcsán hozzák fel, hogy bevezette, illetve visszahozta a részek végén beadott cliffhanger fogalmát. A cliffhanger azt a jelenséget fedi, amikor egy sorozatot vagy egy epizódot olyan ponton fejeznek be, amikor egy nagy kérdés nyitva marad, vagyis klasszikusan "pont a legizgalmasabb résznél". Ezt a sorozatok általában a nyári szünet előtt szokták eljátszani, hogy a nézők ősszel egészséges várakozással telve tekintsenek az új részek elé. Nos, az Alias ilyen szempontból teljes mértékben függővé tette a nézőt, hiszen minden rész a csúcsponton, lecsengetés nélkül fejeződött be, hogy a néző mindenféleképpen visszatérjen a következő epizódra is. A taktika természetesen működött, és elég nagy rajongói közösség alakult ki, főleg az interneten, rajongói honlapok, valamint fanficek (rajongói történetek) tömkelege született meg.

Az Alias-szal kapcsolatban nem lehet elmenni amellett sem, hogy Sidney Bristow utazgatásai közepette bizony Magyarországra is eljutott. A magyarul Budapesti kaland című epizódban (angolul: The Indicator) egy bécsi kapcsolat halála következtében Sidney-nek Budapestre kell utaznia, hogy egy Magyarországon fejlesztett új szuperfegyverről fényképeket készítsen. Idővel, némi álruhába bújást követően (nálunk a szőke paróka + szemüveg volt műsoron) kiderül, hogy a fejlesztett szuperfegyver nem más, mint egy csoport kisgyerek, akiket mindenféle tudatalatti és direkt módszerrel alvóügynöknek képeznek ki a magyar fővárosban. Az egyik bűnszervezet Európa-szerte rabolta el a legjobb gyermekkoponyákat, hogy intenzív tréninggel és azt követően az emlékek törlésével olyan alanyokat "állítsanak elő", akik később megfelelő célokat szolgálhatnak.