Amikor minden végleg elromlott

Vágólapra másolva!
A pillanat, mikor a tévéző úgy érzi, hogy sorozata elérte a csúcspontot, és innen már csak lassú, ereszkedő szánkázás marad, bánatos hóesésben, egyre nagyobb szürkeségben. A klimax pillanata, az a pont, ahonnan már semmi nem lesz ugyanaz, mikor elvész a báj, a varázs, mikor valami megtörik a nézőben. Idegen földön "jump the shark" a kifejezés erre, és azt a pillanatot jelöli, mikor valami visszafordíthatatlanul véget ért.
Vágólapra másolva!

A jó nézettséget szállító sorozatok éveken át hömpölyögnek, csak néha akad pár pillanat, amikor elvész a varázs. Történik valami a cselekményben, aminek a tévéző szerint nem kellett volna. Lehet egy haláleset, egy csók, egy rossz mondat, egy béna poén, egy tortával arcba dobott nagymama vagy egy fő karakter kiírása, netán visszatérése. Mindenkinél más, de pár keserves pillanat után ezen kellemetlen, lelombozó jelenetek összegyűjtésére egy honlapot is készített néhány elkeseredett sorozatfüggő.

A "jump the shark" kifejezés az USA-ban az 1974 és 1984 közt vetített ABC-s szituációs komédia, a Happy days egyik epizódjából ered. 1977 szeptember 20-án vetítettek egy részt, melyben egy Fronzie nevű szereplő, lazán, pólóban és bőrdzsekiben vízisízik épp, és a szó szoros értelmében átugrik egy cápát. Ekkor még csak felkapta a fejét pár tévénéző, majd méltatlankodva, sóhajtozva ingatta azt - később a kifejezés elterjedt, és használni kezdték. A honlap szerint legodaadóbb tábora a Simpson család-nak van, de Buffy hívei is fanatikusak, mi több, a Lost (vagy a Doktor House, az Odaát) kedvelői is nagy számban voksoltak arra, hogy kedvenc sorozatuk nem érte el azt a pontot, honnan már csak lefelé vezet az út.

Általában megállapítható, hogy nem tesz jót a sorozatoknak, ha a kamaszkorból kilépő, felnőtté lett szereplők helyett hirtelen előszednek egy gyereket, kiskamaszt, azzal a dumával, hogy valamelyik főszereplő korábbi botlásának eredménye. Vibrálás, szexuális feszültség gyakran van két szereplő közt, a varázs pedig elveszhet, ha elcsattan a húsz-harminc epizód óta várt első csók, nem is beszélve az esküvőről. Bosszantó lehet, ha valamelyik főszereplőnek radikálisan megváltoztatják külsejét, arról nem is szólva, ha az új sérójával együtt kiírják a sorozatból a szeretett figurát. Amitől még falra másznak a rajongók, közvetlen a gutaütés vagy rituális, csoportos öngyilkosság előtt, az, mikor valamilyen okból kifolyólag (színész más irányú tervei, anyagi viták, kibírhatatlan rigolyák) egy főszereplőt lecserélnek úgy, hogy a név és a karakter marad, de hopp, egy nap már másik színész alakítja őt. Ezt az akadályt mondjuk a Barátok közt jól vette, a hívőknek emlékezetes Tilda-cserével.

Fronzie és a vízisí

A hazai legnézettebb szappanopera háza táján szaglászva nem találni olyan pillanatot, amely kiábrándult, végtelenül csalódott tömegek elkapcsolását jelentette volna. A Barátok közt-ben volt ugyan jó pár éve egy drámai esemény, melyet legalább öt epizódon át szolgáltatott témát: nyilván asszonyok ezrei átérezték a mindig könnyes szemű, megkorbácsolt hátú Imi fájdalmát, mikor ellopták tőle márkás tornacipőjét a suli tornaterme mellett, az öltözőben. Ez a sportos-lábbelis vonal sokáig tartotta magát, de a nézők kitartottak - annyira, hogy most is kétmillió feletti nézőtáborral bír a sorozat, azaz valamit jól tudnak.

A Jóban Rosszban jól tartja magát a listákon, és az sem okozott nagyobb törést anno a nézőknél, hogy - bár a stáb előszeretettel nyilatkozta, hogy náluk csak igazi színészek dolgoznak - nyilvánvalóan nézettségnövelési okból leigazolták Vad Katit, aki Michelle Wild művésznéven ugyan már dolgozott kamerákkal, de akkor nem annyira volt fontos a mimika vagy a szép kiejtés. Ezt a szappanoperát is sokan figyelik, azaz jól megy a szekér itt is.

A korábbi magyar sorozatoknál nagyon nehéz megtalálni azt a jelenetet, amikor minden visszafordíthatatlanul véget ért. A korai RTL-es Első generáció című széria első perce, első pillanata lehetett az, mikor a néző rájött, hogy itt a mélypont, és nem is lesz feljebb (még Dirk Gerkens vezérigazgató is hibának, bukásnak vélte), ugyanakkor a szintén nézettségi buktát eredményező Tea vagy Limonádé szitkomoknál csak azért körülményes megtalálni a mélypontot, mert nem is voltak fenn soha. Ami biztos, hogy a régi magyar rajzfilmek viszont rendre hozták a jó szintet, így nehéz elképzelni, hogy kiábrándult valaki Doktor Bubóból, a Kérem a következőt egy haloványabb epizódja után, mint ahogy Paulával és Gézával kapcsolatban is csak annyi említhető meg, hogy a Mézga Aladár különös kalandjai (1972) című széria humorban elmaradt a nagyszerű elődtől (A Mézga család különös kalandjai, 1969), de utána erős javulás következett be a mindig felszívódó Hufnágel Pistivel és az őt hajkurászó, jobbára potyautasként több kontinensre eljutó családtagokkal (Vakáción a Mézga család, 1978).

Mulder után már nem volt régi

A sorozatok kínos pillanataival foglalkozó honlapon lehet szavazni, persze az eredmény mindig szubjektív, és jobbára kedvező: a legtöbb netező inkább megvédi kedvencét, ahelyett, hogy számára közömbös sorozatokat ostorozzon vagy csalódását fejezze ki elfeledett, félbehagyott szériák kapcsán. Az itthon is sikerrel vetített X-akták követői közül 428-an arra szavaztak, hogy Mulderék soha nem érték el a kritikus pontot, de kétszáznál is többen vélik azt, hogy a mozifilm nem kellett volna - azóta már semmi nem a régi. Bő százan gondolják úgy, hogy a vancouveri időszak volt a csúcs, aztán hullámvölgy jött, de sokak szerint Scully terhessége, a két főszereplő csókja, Mulder leváltása volt egy olyan esemény, ami után már csak fáradt, kiábrándult sóhajjal lehetett nézni az újabb részeket.

A Jóbarátok nagy siker volt világszerte, a végén már nagyon komoly vagyon inkasszáltak a szereplők - egymillió dollárt fejenként és részenként. A rajongók nagy része úgy látja, hogy nem volt hiba a "készülékben", semmi borzasztó, hervasztó, elkedvetlenítő esemény nem történt. Akad, aki Ross és Rachel kibontakozó szerelmétől lett rosszul, más szerint Chandler és Monica egymásra találása volt egyfajta mélypont. Alig 132 szavazó vélte úgy, hogy Joey és Rachel kalandját kellett volna kihagyni, 86 fő akkor lombozódott le végképp, mikor a Jennifer Aniston alakította karakter terhes lett. A kis Emma születésétől csak 45 - a honlapon is szavazó - tévéző lett morcos, és ugyanennyien dobták ki az ablakon a tévét, mikor Ross és Rachel szakítottak.