Újabb nézőkifosztó telefonos kvízműsor

2007.04.23. 16:24

Újabb botrány a brit betelefonálós pénznyerő tévévetélkedők háza táján: ezúttal a reggeli magazinműsorokat sugárzó GMTV kereskedelmi társaság volt kénytelen bejelenteni emelt díjas telefonos kvízjátékának felfüggesztését, nézőkifosztó praktikák gyanúja miatt.

A gyanú a fő vetélytárs, a BBC tévé Panorama című politikai magazinjának hétfő este műsorra tűzött, előzetesen ismertetett programjában fogalmazódott meg. A stáb vizsgálata szerint a GMTV reggeli vetélkedőinek telefonhívásait kezelő és szortírozó alvállalkozó, az Opera Interactive Technology az utóbbi négy évben titokban már jóval egy-egy adott feladvány telefonvonalainak lezárása előtt összeállította a lehetséges nyertesek listáját, ám hagyta, hogy további nézők telefonáljanak, hívásonként 1,80 fontért (690 forint). Ez azt jelentette, hogy a nézők mintegy felének esélye sem volt a nyerésre, mivel hívása idején már régen megvolt a lehetséges nyertesek listája, ám ezt senki nem közölte a próbálkozókkal.

A Panorama állítása szerint a GMTV így 2003 óta játéknaponként 45 ezer - évente 10 millió - fontot, vagyis a vizsgált időszakban összesen 40 millió fontot (15 milliárd forintot) kapcsolt le a nyereményesély nélkül betelefonáló nézőkről. A BBC szerint az Opera Interactive Technology kereskedelmi igazgatója 2003-ban külön e-mail üzenetben figyelmeztette is munkatársait: nem szabad kiderülnie, hogy a lehetséges nyerteseket már egy-egy kvíz korai szakaszában kiválasztják. A GMTV hétfőn vizsgálatot rendelt el az ügyben, és ennek időtartamára összes betelefonálós nyerőjátékát felfüggesztette. Közölte ugyanakkor: a BBC vádja "sokkhatásként" érte a céget, amely "semmit nem tudott" a Panorama által megfogalmazott visszaélésekről.

Korántsem ez az első ilyen botrány azonban a brit kereskedelmi tévévilágban. Nagy-Britanniában már az év eleje óta parlamenti vizsgálat folyik a betelefonálós pénznyerő tévévetélkedők ügyében, miután az egyre szaporodó panaszok szerint e műsorok sokszor csalárd praktikákkal kifosztják a játékosokat.

Az azonnali nyerési lehetőséggel kecsegtető kvízműsorok évente 150 millió fontos (csaknem 60 milliárd forintos) üzletet jelentenek a brit kereskedelmi televízióknak. A londoni parlament alsóházának összpárti médiabizottsága azonban most elszánta magát arra, hogy betekintsen a tévécsatornák által sokak szerint "pénzverdének" használt programok díszletei mögé.

A jelenségre a brit médiafelügyelet (Ofcom) is felfigyelt, amely dühös nézői panaszok nyomán nemrég nyílt megrovásban részesítette az ITV kereskedelmi tévét, miután a cég egyik telefonos kvízműsorának kérdésére - miszerint mi található meg a legnagyobb valószínűséggel egy női retikülben - a (pénz)nyerő válasz a sísapka, a műfogsor és a fali tipli lett volna. Néhány héttel ezelőtt pedig egy számtani feladványt vezető brit matematikusok minősítettek megoldhatatlannak, miután a brit sajtó megbízásából - szintén nézői panaszok nyomán - számítógépek segítségével gyürkőztek neki a feladat értelmezésének.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK