Valóságos történelmi krimi lesz látható holnap, péntek este a Múlt-kor című történelmi magazinban, az m1-en.

1956 nyarán, három hónappal a forradalom kitörése előtt hét, mindenre elszánt magyar a disszidálás kissé szokatlan módját választotta: eltérítették a Budapest-Szombathely légijáratot. Akik aznap, július 13-án, pénteken Szombathelyre készültek, délutánra már az ingolstadti NATO-repülőtéren találták magukat.

A vasfüggöny 1948-as leeresztése után - pilóták, illetve repülő gépszerelők, már sikeresen elkötöttek fél tucat katonai vagy vitorlázó repülőgépet, mégis 1956. július 13-án fordult elő először az, hogy egy erőszakkal megszerzett Malév-géppel külföldre jussanak a géprablók. Nyugatnémet földre érve a hét gépeltérítő - s hozzájuk csatlakozva két utas - azon nyomban politikai menedékjogot kért és kapott.

Nyugaton szabadsághősként ünnepelték a csoportot, akik rögtön a világsajtó érdeklődésének központjába kerültek, talán ennek tudható be, hogy az amerikai kémelhárító ügynökség is azonnal felfedezte őket és megkezdte a kihallgatásukat. A gépeltérítés két huszonéves vezéralakjára azonnal lecsapott az amerikai hírszerzés: egyikük rövidesen a CIC ügynöke lett, míg a másik az USA légierejének pilótájájaként végzett titkos küldetéseket.

A Múlt-kor kutatásai során sok ellentmondásra lett figyelmes, hiszen a történet másképpen szerepelt a gépeltérítők visszaemlékezéseiben, mint a hazatértek vallomásaiban - mondta a magazin szerkesztő-műsorvezetője, Bartal Csaba. Csak sok apró darabból tudták rekonstruálni, mi is történhetett valójában azon a péntek 13-án. A menekülés kitervelői, Iszák Ferenc és Polyák György 48 év után a Múlt-kor kamerája előtt, San Diegóban találkoztak újra, hogy elmeséljék az azóta legendássá vált gépeltérítés igaz történetét.