Jön a magyar Music Television

Vágólapra másolva!
2007 október 1-jétől magyarul is fogható lesz a Music Television, jó 1,5 millió háztartásban. Várhatóan a hip-hopot, punkot, rockot és progresszív zenét is sugárzó magyar MTV nem lesz konkurenciája a VIVA-nak.
Vágólapra másolva!

Arcok még nincsenek, de eldőlt, hogy ősszel már magyarul is szól a Music Television - egy olyan brand, melyet a Business Week hat egymást követő évben a világ legértékesebb márkájának választott. Az MTV 25 éve alakítja az ifjúsági kultúrát, mind globálisan, mind helyi szinten, innovatív arculatával, szokatlan műsoraival. 1981 augusztusában indult kábelen, New Yorkban - azóta kissé túlnőtt a kezdeti célon, a zenés videoklipek bemutatásán, így jelentős hatással volt a zeneiparra.

"Ladies and gentlemen, rock and roll!" - ezekkel a szavakkal indult útjára 1981. augusztus 1-jén, éjfél után egy perccel az MTV, melyet akkor még csupán néhány ezren hallhattak New Jerseyben, majd az Apollo 11 landolását mutatták a Holdon, amelynek a felhasználásával készült montázs volt sokáig az MTV védjegye. Az első sugárzott videoklip híres választás volt: a Buggles Video Killed The Radio Star-ja indította a show-t, majd utána az alábbiak következtek: Pat Benatar: You Better Run, Rod Stewart: She Won't Dance, The Who: You Better You Bet és Phd: Little Susie's On The Up. Érdekes az utánuk következő öt videó előadóinak kiléte is: Cliff Richard, a Pretenders, Todd Rundgren, az REO Speedwagon és a Styx.

Manapság már furcsa, hogy egyikük sem fekete előadó: amúgy az MTV-t szinte a kezdetektől fogva sokan vádolták rasszizmussal. Tény, hogy 1985-ig túlnyomórészt fehér előadók klipjeit játszotta a csatorna, amelynek vezetői azzal védekeztek, hogy a fekete előadók számai közül nagyon kevéshez készült klip. Végül elsősorban Michael Jackson és Prince változtattak ezen a helyzeten: előbbinek a Thriller című számához készült horrorisztikus klipje minden idők egyik leghíresebbje a műfajban, míg Prince a Purple Rain időszakban árasztotta el videóival az MTV-t.

Szinte kezdettől fogva támadják a csatornát, amiért sokak szerint visszaél popzenei fontosságával, és a lemeziparral összejátszva, kénye-kedve szerint befolyásolja az egyes előadók népszerűségét. Az internet korában azonban ez már egyre kevésbé szempont, és manapság az MTV által ilyen vagy olyan okokból negligált előadók is könnyen megtalálhatják a saját közönségüket. Mindenesetre Amerikában még mindig használják az MTV-generáció kifejezést, és történhet a technika frontján bármi, az biztos, hogy még jó ideig hatással lesz a közízlésre, méghozzá világszerte.

Várhatóan a hip-hopot, punkot, rockot és progresszív zenét is sugárzó magyar MTV nem lesz konkurenciája a VIVA-nak: előbbi a 15-29 éves fiataloknak kíván szólni, olyanoknak, akik nyitottak az újra, és nem a hagyományos popkultúrát keresik. A VIVA ugyanakkor a 13-24 évesek adója lenne, azaz fiatalabb célcsoporttal bír. Nyelvezete könnyed, közérthető, ugyanakkor a listák vezető előadóinak zenéit, klipjeit sugározza, nem alternatív zenei stílusokat preferál.

Októberre egy saját, magyar reality-showt ígér a hazai Music Television, és ez nem csak maroknyi tévézőnek lesz elérhető, mert várhatóan 1,5 millió háztartásban fogható lesz a csatorna. Zenében változatosabb lesz a kínálat, a VIVA-n gyakran szereplő magyar előadók nemigen fognak felbukkanni az MTV-n.

Beavis and Ozzy

A zene mellett szokatlan próbálkozások is színesítették a csatorna kínálatát. Olyan műsorok tapadtak rá a klipekre, mint a Beavis and Butt-head, de sokan nevettek a Punk'd ökörségein, ahogy sokan sopánkodtak a Jackass disznóságain is. Idővel az MTV felismerte, hogy a valóságshow-k népes és hűséges tábort alakítanak ki hamar, így született meg a Real World, 1992-ben (hol volt még ekkor a Big Brother?). Az MTV's Fear olyan műsornak adott ötletet, mint a később megszülető Fear Factor (itthon A rettegés foka). 2002-ben új trend született, ekkor találták ki, hogy egy-egy hírességet kamerával kövessenek, miközben a sztár éli saját - bár néha kissé irányított - életét. A The Osbournes óriási siker volt (talán a Győzike-show sem lett volna, ha nem fut be a Black Sabbath egykori frontembere), aztán jött egy show Jessica Simpsonnal is.

Nem véletlen, hogy az MTV kapcsán egyre kevesebb szó esik a zenéről, hiszen már régóta saját, arculatformáló tévéként funkcionál, kulturális szerepe felbecsülhetetlen, és ennek megfelelően a politikai korrektség élharcosa. Jellemző, hogy ma már nem azért éri kritika a tévét, mert kevés fekete zenét játszik, hanem mert túl sokat. A csatorna igyekszik az amerikai közvélemény kedvében járni azzal is, hogy serényen cenzúrázza a trágárnak, szexistának, rasszistának vagy erőszakosnak vélt klipeket és dalokat is, és a vitatott műsorokat is csak az éjszakai műsorsávban játsszák.

Kalmár Csaba, Inkei Bence