Amerika Győzikéi

Vágólapra másolva!
Reality-komédiák: mennyire valóság és mennyire show? Kétségkívül az angol Ozzyval kezdődött az egész, a Music Television szülte a műfajt, ám mégis az USA-ban gyártottak ipari mennyiségben doku-soapot. Öregedő zenészek jöttek rá, hogy a rendszeres tévés jelenlét segít abban, hogy javulnak az eladási statisztikák, unatkozó milliomoslányok egyeztek bele, hogy profi tévések utasításainak megfelelően cselekedjenek, miközben kamerák vették őket a legdrágább butikban, a repülőn, a vécén és az ágyban.
Vágólapra másolva!

A kilencvenes évek végén, az új évezred hajnalán gyanútlan tévénéző milliói hitték azt, hogy a tévéműsorok evolúciója befejeződött azzal, hogy a hatodik, hetedik nap környékén a tévés isten megteremtette a szituációs komédia (vagyis a szitkom) műfaját. Nem sokkal ezt követően csapott le ránk a valósághow, amely azonnal milliók rajongását vonta magával, hiszen hatalmas témaválasztékot kínált a nézőknek. Akadt kandikamerás reality, melyekben a nap 24 órájában kémlelhettünk önként jelentkezőket (Big Brother, Való Világ), akad versenyzős reality, ahol a játékosok egymás közt dönthették el, hogy ki a legrátermettebb (Survivor - A sziget), de például párválasztó műsorokból sem volt hiány (The Bachelor - A nagy Ő).

Lehet szeretni a műfajt, lehet utálni, abban mindenki egyetérthet, hogy megkerülhetetlen és műsorok rettentően széles palettáját kínálta a nézőknek. Egy idő után az is nyilvánvalóvá vált, hogy a valóságshow műfaját más népszerű televíziós műfajokkal lehet, sőt kell pároztatni - mint például a szituációs komédiával. Egy okos MTV-s (természetesen a Music Televisionről van szó) producer agyából pattant ki az ötlet, hogy a megszokott családi szitkomok mintájára (Egy rém rendes család, Egyről a kettőre) lehetne csinálni egy szitkomszerű realityt (pontosabban egy realityszerű szitkomot) is, mely hasonlóképpen épülne fel, mint mondjuk az Al Bundyról és családjáról szóló sorozat, mindössze a szereplők saját magukat alakítanák. Az ötletet elhatározás és tett követte, és a csatorna vezetői elég hamar megnyerték készülő új műsoruk arcának Ozzy Osbourne-t, a Black Sabbath énekesét (noha a banda Ronnie James Dióval is készített lemezt, és fel is lépett a minap a PeCsában).

Ozzy show-ja pedig óriási siker lett, és persze klónműsorok áradata követte. A titok természetesen az volt, hogy a műfajt nem lehetett volna úgy prezentálni, hogy pár kósza operatőrt szabad engednek az Osbourne-villában, akik felvesznek pár jelenetet, hogy azokból ügyes kezű vágók hada összeállítson valami szórakoztató egyveleget. Nem. Biztosra kellett menni, a hiba legcsekélyebb lehetőségét sem volt szabad megengedni.

Osbourne-ék történetét is (mint az összes hasonló műfajú műsort, a hazai Győzikével az élen - mert volt még Dopeman, Zalatnay, Pélyné Dorina) először aprólékosan meg kell szerkeszteni. Ez az a pont, ahol a reality és a szitkom műfaja találkozik, hiszen reggelente a The Osbournes stábja is összeült stábértekezleteken, hogy kitalálják, hogy mi legyen az új történet fonala, hogy kitaláljanak gegeket, hogy kitalálják, hogy bontsák három felvonásra és hogyan tegyék egységessé a sztorit az alig húszperces műsoridő alatt. Ha nem lenne ilyen előkészület, akkor természetesen annak a veszélynek tennék ki a produkciót, hogy a szereplők rossz napjából adódóan egy unalmas adás születne - ezt pedig a kereskedelmi televíziózásban megengedhetetlen, hiszen azonnal nézővesztést szülne.

Nem véletlen tehát, hogy már Osbourne-ék szitkomjának minden epizódjának megvolt a rendezője, minden résznek megvoltak az írói, és egyébként is a stáblistát böngészve lehet látni, hogy mennyien dolgoztak egy-egy epizódon. Idővel, a második-harmadik évadban már az Osbourne-család is egyre nagyobb beleszólást kapott a történetbe, valamint imázsuk alakításába, és a stáblistán is feltűntek mint kreatív konzultánsok.

Ozzy még zenészként:

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=myll6d9P6cWVSJz6


Osbourne-ék hatalmas sikerét követően persze mindenki saját valóságshow-t akart, és a sztárok, akik megint híresek akartak lenni, felsorakoztak mindenféle produceri irodák előtt. Persze annak volt a legnagyobb szerencséje, aki saját kezébe tudta venni a műsorok gyártását - így lett például, édesapja producerkedésével saját valóságshow-jának tulajdonosa Jessica Simpson az MTV-n (továbbra is Music Television), akinek Newlyweds című sorozata házasságáról szólt - és egészen válásáig tartott, három évadon keresztül. Miután Simpson úr másik kislánya is bejelentette, hogy énekelni akar, neki is összedobtak egy realityt az énekesi pályakezdés nehézségeiről (The Ashlee Simpson Show), kihasználva az alkalmat, hogy új promózzák az ifjú sztár készülő lemezét, hogy még az MTV fizet is a reklámlehetőségért - príma üzleti húzás. Dorina vagy Dopeman sem csak azért ment a VIVA-ra, mert szépen kérték: abban bíztak, hogy a rendszeres tévés jelenlét növeli majd az eladási számokat.