Tévés vetélkedők: látjuk a jövőt

2007.08.10. 8:10

Külföldön, akárcsak idehaza, mindig népszerű helykitöltő, nézőtoborzó műsorok voltak a vetélkedők. Remek példa erre az Áll az alku, amely az utóbbi években először tudta megadásra kényszeríteni egy darabig az RTL Klub népszerű szappanoperáját, a Barátok közt-et, és az adás vége felé kicsúcsosodó nézettségnek köszönhetően a táskanyitogató vetélkedő utánra tervezett műsorai repülőrajtot vehettek, hiszen így sokkal több néző maradhatott a képernyők előtt a kora esti sorozatra vagy Lorenzo Lamas legújabb filmjére. Ősszel a TV2 és az RTL is új kvízzel jön, de mi messzebbre pillantunk.

Jól bevált hazai szokás szerint a magyar vetélkedőpiacot általában a külföldi sikerprodukciók határozzák meg, vagyis ami Magyarországon kívül (általában Angliában és Amerikában) befut, az a játék nagy eséllyel találja meg az utat itthonra is. A hazai kereskedelmi adók természetesen nem csak a sajtó, hanem egymás előtt is titkolóznak, hogy mely műsorformátumot szánják a legújabb durranásuknak.

Mi azonban a külföldi trendeket szemügyre véve már tavaly decemberben lelepleztük, hogy mi lesz a TV2 durranása (az Egy a 100 ellen lett, de inkább csak pukkanás volt), mint ahogy tavasszal azt is megpendítettük, hogy valószínűleg nem fogja elkerülni Magyarországot az Okosabb vagy, mint egy ötödikes? sem, mely az Egyesült Államokban a Foxon aratott sikert - persze közel sem akkorát, mint mondjuk a táskanyitogatós Áll az alku, amely még mindig Amerika kedvenc vetélkedőjének számít, mondjanak bármit a hazai sajtóközlemények az újoncokról.

A múlt tapasztalatain felbuzdulva, Amerika jelenlegi sikeres és bukott vetélkedőinek szerepléséből kiindulva ismét csak jóslásra vállalkoznánk, hiszen meglehetősen gyorsan pörgetik a játékokat a csatornák, hogy ráleljenek egy olyanra, amely nézettségével le tud váltani egy heti sugárzású sorozatot. A cél természetesen a spórolás, hiszen künn a vetélkedő köztudomásúan meglehetősen olcsó műfaj, hiszen míg egy sorozat epizódjának elkészítése 3-5 millió dollárba kerülhet, addig egy vetélkedőadás alig pár százezerbe, amiben, a már kifizetett nyeremény is benne van. Egy ilyen játék gondosan úgy van szerkesztve, hogy az általában milliós nagyságrendű fődíjat meglehetősen ritkán viszik haza a versenyzők.

Az amerikai trendeket elnézve két irányvonal látszik kimagaslani a többi közül - és egyik sem a lexikális tudásalapra épít. Egyrészt egyre jobban előretörnek a zenés, bulizós, karaoke-stílusú játékok, másrészt pedig egyre inkább megvetik a lábukat a vakszerencsén alapuló, az Áll az alku-hoz hasonló próbálkozások.

Ez utóbbiak egyik élharcosa a vetélkedő- és realitygyáros Endemol Set for Life című játéka, melyet az USA-ban az ABC ad, visszhangos siker nélkül - ellentétben az eredeti angol verzióval, mely For the rest of your life címmel futott. Ez a táskanyitogatáshoz hasonlóan csak annyi izgalmat kínál a nézőknek, hogy vajon a játékos mekkorát fog bukni - mert egyébként teljesen a véletlen vezérli a játékot, melyben 15 egytől tizenötig számozott fényrudat kell a játékosnak kiemelnie egy fémhengerből. A rudak közül 11 fehér fénnyel világít, míg 4 pirossal. A játék akkor ér véget, amikor a játékos vagy az összes fehéret vagy az összes pirosat kiválasztotta - vagy pedig, ha úgy dönt, hogy megáll.

Megállni akkor érdemes, ha megfelelő szintre ért a nyeremény, s ennek meghatározásában rejlik a játék első csavarja. A játékos ugyanis nem meghatározott pénzösszegért játszik, hanem a saját fizetéséért. Minden egyes fehér fényű rúddal eggyel magasabbra ugrik a képzeletbeli nyereményskálán, míg minden egyes pirossal eggyel lejjebb. Az említett skála pedig egyhavi fizetéstől terjed kisebb ugrásokkal (6 hónap, 1 év, 2 év, 3 év stb.) 40 évnyi, vagyis egy egész életpályára szóló fizetésig - a főnyereményhez az szükségeltetik, hogy valaki egymás után kihúzza a fehéren világító rudakat. Természetesen az alapösszeget, vagyis a játékos havi fizetését az elején közlik, és az alapján számolnak a továbbiakban.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK