Nyaralási tippek tévéfüggőknek

Vágólapra másolva!
Vannak bizonyára sokan, akik a fullasztó hőség elől a viszonylag hűs lakásba, a tévé elé menekülnek: az ő számukra mi sem lehet jobb nyaralási forma, mint hogy a valóságban is megnézzék, hol élnek kedvenc sorozathőseik. Manapság dívik az úgynevezett teleturizmus, így mi is bármikor ihatunk egy sört a Maffiózók bárjában, vagy akár egy éjszakát is eltölthetünk Jockey szobájában, a Southfork Ranchen - feltéve persze, ha meg tudjuk fizetni.
Vágólapra másolva!

Nem újkeletű dolog, hogy a sikeres filmek forgatási helyszínei előbb-utóbb elkezdik vonzani a turistákat. Marokkónak még ma, a klasszikus film elkészülte után 65 évvel is Casablanca a legvonzóbb idegenforgalmi célpontja, pedig bőven akad más látnivaló is az arab országban. Mindez annak ellenére alakult így, hogy a Humphrey Bogart által alakított Rick kávézója a valóságban nem is létezik, sőt az egész filmet nem Casablancában forgatták.

A filmes zarándoklatok ötlete valószínűleg az ötvenes évek Hollywoodjában született meg, amikor is egyre-másra kezdték forgatni az Európában játszódó filmeket (Római vakáció, Egy amerikai Párizsban stb.), azzal a nem titkolt céllal, hogy felkeltsék az érdeklődést a kontinens látványosságai iránt. Persze említhetnénk újabbkori példákat is a filmtörténetből: a jordániai Petra városa például akkor került újra az érdeklődés középpontjába, amikor Steven Spielberg itt forgatta le az Indiana Jones és az utolsó keresztes lovag zárójelenetét.

A filmes turizmusnak már útikönyve is van (egyelőre csak angolul, Worldwide Guide to Movie Locations címmel) - ehhez képest a teleturizmus még igencsak gyerekcipőben jár, de már így is kezd értékelhető méreteket ölteni. Erről az idei milánói BIT-en (Borsa Internazionale del Turismo, vagyis Nemzetközi Turisztikai Börze) is elhangzott egy előadás, mely öt európai sorozat hatását mutatta be a műsorokban jelzett helyek idegenforgalmára: egy olasz település látogatottsága például hatszorosára növekedett, az ott játszódó sorozatnak köszönhetően.

Az ominózus tévésorozat szereplőinek nevét viselik a helyi vendéglők egyes fogásai, és szerveznek már olyan sétákat is, amelyek nyomon követik a fikció szereplőinek útját. A Panoráma című olasz hetilap beszámolt annak a polgármesternek a gyors helyzetfelismerő képességéről is, aki - miután munkahelye, a városháza, központi szerepet kapott egy másik sorozatban - kihasználva az újonnan szerzett hírnevet, a film zenéjét beépítette a választási kampányára készített klipjébe.