Tévésorozatok: háromból egy marad

Vágólapra másolva!
A legtöbb tévéző gyanútlanul leül, megnéz egy új sorozatepizódot, rászokik a szerre, és közben nem is tudja, hogy hamar vége lesz a mókának: három amerikai sorozatból csak egy éli túl az egy évet, a többi nem kap megrendelést, így sok néző lezáratlan sztorival, jó esetben pedig egy összecsapott zárórésszel találkozik a végén, haragos szentségelés közepette.
Vágólapra másolva!

1999 ősze óta 596 sorozat indult el a nagyobb amerikai tévécsatornákon (ABC, CBS, NBC, FOX, és így tovább), és a számok azt mutatják, hogy mindössze 32 százalékuk, pontosabban 189 sorozat élte túl az első évadot, és kapott megrendelést a másodikra. A tengernyi újdonság közül 407 (68%) lett elkaszálva legkésőbb az első évad végén, ilyenkor pedig szélnek eresztik a stábot, a színészek pedig mehetnek kapálni - vagy inkább újabb castingokra.

Az adatok közt bogarászva kiderül, hogy a CBS-en és a WB-n induló műsoroknak volt a legnagyobb esélyük a túlélésre (jó időzítés, sok türelem?), ugyanis előbbinél 41, utóbbinál 37 százalékos volt a túlélési esély. Ahol nem nagyon kegyelmeztek a vártnál gyengébb nézettséget hozó szériáknak, az a FOX és a UPN, mert előbbinél csak az újonnan induló sorozatok 27 százaléka élte túl az első évadot, míg utóbbi négyből hármat menten elkaszált. A statisztikák szerint tehát az 54 új show-ból legfeljebb 15-20 ünnepelhet újabb évadot, a többi elbukik - és nem feltétlenül a gyenge sztori vagy a harmatos színészi játék miatt.

A legsötétebb évad ilyen szempontból a 2005-2006-os volt, mikor 69 sorozatból mindössze 17 kapott esélyt arra, hogy második évaddal is bizonyítson, a többit lezavarták a pályáról, mint a luftot rúgó, majd egy fűcsomóban elbotló játékost a mesteredző. Egészen jó időszak volt viszont az évezred eleje, ekkor még az új műsorok 35 százaléka élete túl az egy évet.

A Futon Critic által összegyűjtött adatok szerint az 1999 ősze óta indult új show-k közül 211 volt dráma (mondjuk a Lost), 200 volt komédia (Joey) és 185 volt reality-féleség. Utóbbiban az NBC vitézkedett, rengeteget indítottak, de ennek megfelelően ennél a csatornánál volt a legalacsonyabb a túlélési esély (22%). A CBS a drámai sorozatokban hitt, sok túl is élte első születésnapját.

Hogy miért fontos ez a magyar tévéző szempontjából? Hogy az ABC-re és a CBS-re nyilvánvalóan nem figyelő hazai nézőnek mi köze mindehhez? Igen sok, ugyanis minden az USA-ban dől el: hiába sikeres egy sorozat húsz mások országban, ha előtte az amerikai nézőknél méla közönnyel találkozott, akkor kegyetlenül elkaszálják, és nem érdekli őket, hogy fél Argentína vagy kétharmad Dánia imádja az adott vizuális terméket.

Jól teszi hát a magyar néző is, ha egy új sorozatba belefogván felkészül arra, hogy nem tart évekig a sztori, és lehet, hogy idő előtt el kell búcsúzni a derék, megvesztegethetetlen külvárosi zsarutól, a minden rosszra kapható pincérlánytól vagy a fekete humorban és váratlan vérszívásban jeleskedő vámpírtól, akit annyira megkedvelt. A legtöbb sorozatot a pilot vetítése után választják ki ugyanis a hazai tévék, azaz valahol zsákbamacskát vesznek, mivel egy epizód alapján kell dönteni. Nincsenek többhónapos nézettségi adatok, csak intuíció, és a nemzetközi trendek, illetve a hazai piac alapos ismerete. Jó esetben, persze.