2007 legjobb sorozatai DVD-n

Vágólapra másolva!
Nem csoda, hogy a sorozat-DVD-k piaca nem virágzott az elmúlt években: a kínálat is szerény volt, de a vevők sem őrjöngtek, hiányolván a kedvenceket, inkább egykedvűen sétáltak tovább a hipermarket húsárú-részlege felé, vagy néztek egy csinos, akciós kardigánt az anyósnak. De tavaly minden megváltozott, legalább 25 új sorozat (több évaddal) jött ki megvehető formában, miközben a régiek további évadai is kaphatóvá váltak. Ráadásul az újoncok között olyanokat találunk, melyekről sosem hittük volna, hogy megjelenhetnek.
Vágólapra másolva!

Stern Gábor, a legtöbb sorozatot kiadó Fórum Home Entertainment kiadó marketingigazgatója úgy látja, hogy fejlődik a tévésorozatok DVD-piaca is, a helyzet pedig - különösen a négy évvel ezelőttihez képest - reményekre ad okot. 2004-ban a Jóbarátok volt az első szinkronos tévésorozta, mely nagyobb eladást produkált, aztán 2005-ben és 2006 első felében jórészt a Warner Home uralta a piac ezen szegmensét. 2006 második felétől élénkültek meg a szereplők, új forgalmazók jelentek meg a színen, és sorra adták ki a sorozatos DVD-ket.

"2006 végétől van úgymond egészséges sorozatpiac, akkor jöttek ki olyan szériák, mint a Lost, a CSI vagy a Született feleségek. Nekünk 2007-ben 27 sorozatmegjelenésünk volt. Az Egy rém rendes család annak ellenére korrekt számokat hoz, hogy már sok tévén láthatták a nézők, de igen jól, talán meglepően jól fogy a Monty Python Repülő Cirkusza, holott nem tömeghumor. A Szívek szállodája is nagyon sikeres, idén jön az ötödik, a hatodik és a hetedik évad. Kultikus Az elnök emberi, ebből az utolsó évadot idén adjuk ki" - mondta.

2006-hoz képest 2007-ben darabszámban mindenképp növekvés tapasztalható a sorozatos DVD-knél, de ez az árbevételnél is látszik, jóllehet, a csökkenő árak miatt kisebb mértékben. A Fórum Home Entertainment csak a napokban zárja le és összegzi az évet, de az már most látszik, hogy megérte sorozatokat forgalmazni. Számokban: a Gilmore Girls (Szívek szállodája) egy-egy évadjának 5-10 ezres eladási száma már siker, és egy-egy Monty Python DVD is elmegy 3-4 ezer darabban, ami szintén jó eredmény, ha egy menő mozifilm DVD-eladásához viszonyítjuk. Egy jó, neves hollywoodi film itthon ha eléri a 10 ezres eladást DVD-n, az első pár hónapban, akkor már elégedett a forgalmazó.

Esély arra nincs, hogy az USA-ban (vagy máshol) menő sorozatokat előbb pillantsunk meg a polcokon, mint a tévé képernyőjén. "Drága a szinkron, nem ismert sorozatot nem is venne a nagyközönség, ráadásul jogliag sem lehetne, mert előbb van a tévés bemutató. Nem szinkronizált szériákat pedig nemigen vesznek a magyarok. Néha persze forgalmazunk olyanokat is, melyek nem nagyon ismert, de igényes sorozatok, mint például az HBO Drót-ja, de elmondható, hogy előbb a tévében vetítik le a sorozatokat, és csak aztán mennek DVD-re" - tette hozzá Stern.

Egyenletes növekedés tapasztalható tehát a sorozatok szegmense esetében a magyar piacon: 2007 végén már közel hétszázalékos részesedéssel bírtak a hazai DVD-eladásokat tekintve. A Fórum 2007 január-szeptemberi forgalmának 16 százalékát a tévésorozatok adták érték alapján. Valószínűsíthető, hogy ez az arány idén sem csökken, hiszen olyan sorozatokkal találkozhat a néző, mint például a Szívek szállodája 5.-7. évad, Róma 2. évad, Kés/Alatt 4.-5. évad, Vészhelyzet 10.-12. évad, Narancsvidék 4. évad, Lois és Clark 3-4. évad. Az új kiadványok közül pedig megemlíthető például a Tudorok 1. évad, a Veronica Mars 1.-2. évad, vagy a Fiúk a klubból 1.-3. évad.

Kint nagyobb biznisz

Amerikában sikk lett DVD-t vásárolni, nálunk azonban egy ideig a szerényebb vásárlóerővel bíró nézelődők még csak azt látták, nem kis csalódottsággal, hogy körülbelül kétszeres az árkülönbség egy film és egy sorozatévad ára között. Ez minden bizonnyal sokakat elrettentett a vásárlástól, pedig sokan nagyon jól tudták, hogy nemegyszer egy sorozatévad (vegyük az igen népszerű 24-et) több mint ezerpercnyi nettó mozgóképet jelent, míg egy film esetében nemegyszer csak 80-90 percnyi vizuális örömöt kapunk pénzünkért.

Idővel a legtöbb ember megvilágosodott, és aki újra akarta nézni kedvenc sorozatát, vagy a tévé által meghatározott fix heti időpontok helyett inkább maga határozta meg, hogy mikor akar nézni egy sorozatot, az úgy döntött, hogy bezsákol ezt-azt, például a Jóbarátok tíz évadját. Persze a Jóbarátok előtt is jelentek meg idehaza sorozatok, azonban az aranyáron kínált Maffiózók, illetve Twin Peaks közel sem hozott akkora eladásokat, hogy arra sarkallta volna a forgalmazókat, hogy folytassák a további évadok megjelentetésével az elkezdett sorozatokat.

A kereslet meg engedelmeskedve a piaci törvényeknek növekvő kínálatot indukált, egyre több kiadó lépett be a sorozatpiacra, az addig szinte csak a Warner (ma Fórum) által uralt piacra a filmes Intercomtól kezdve a tévés RTL Klubig szinte minden kiadó megpróbált betörni - több-kevesebb sikerrel. A 2007-es év pedig a legtöbb friss megjelenést hozta.

Amellett, hogy a 2007-ig megjelentetett sorozatok további évadai is a polcokra kerültek, nem kevesebb, mint 25 vadonatúj sorozatmegjelenést is feljegyezhettünk Angliából, Amerikából, Kanadából és Németországból, régi, nosztalgikus életérzést gerjesztő sorozatoktól kezdve a tévében még épp hogy csak leadott, szinte ropogósan friss szériákig. Ezek közül párat, úgy érezzük, hogy feltétlenül ki kell emelni, hiszen akadnak köztük igazán hiánypótló kiadások, sőt olyan sorozatok is, melyeket tévében már szinte lehetetlenség elkapni.

Szinkronos Monty Python

A 2007-es év legnagyobb szenzációját mindenféleképpen pár klasszikus sorozat DVD-megjelenése jelentette, melyek élére a Fórum kiadása, a Monty Python Repülő Cirkusza kívánkozik, mely pár hónap alatt, a vásárlói érdeklődésnek (is) köszönhetően le is tudta mind a négy évadát, és egy díszcsomaggal búcsúzott a rajongóktól: végre szinkronizálva is élvezhették a vevők a sokak szerint csak angolul igazán jó humorfolyamot.

A másik két nagyágyút az Intercom szállította, Andy Vajna cége felel a 70-es évek első felének egyik legmulatságosabb sorozatának, a MASH-nek a megjelentetéséért - öröm volt ismét a klasszikus, anno még a TV3-ra készült szinkront hallani a koreai háború poklából. A másik nagyágyú pedig a Columbo volt, a ballonkabátos nyomozó kalandjainak első évadja minden bizonnyal sokak karácsonyfája alá odakerült. Siker esetén idén várhatók a folytatások is. Ugyancsak nosztalgia, igaz, kissé borsos áron, ezt jelenthette sokaknak a Knight Rider című sorozat megjelenése David Hasselhoff-fal és KITT-tel. És, ha már Hasselhoff, akkor a DVD-boltokat nyitott szemmel járók már a formás nőkkel felálló Baywatch első szezonjára is rátehették kezüket.