Az RTL Klub hamarosan feléleszti sorozatpéntekét, melynek egyik eleme a magyarul Édes, drága titkaink címet kapott Dirty Sexy Money lesz: a széria egy jómódú család sötét ügyeibe nyújt betekintést, a főszereplő ügyvéd, vagyis a vagyon jogi kezelőjén keresztül. Nem ez az első (és minden bizonnyal nem is az utolsó) tévéműsor, amely a gazdagok életmódját, mindennapjait mutatja be.

Az Édes, drága titkaink-ról itt írtunk bővebben, kezdjük hát korábbról a vizsgálódást. Az első gazdag család, amellyel a tévén keresztül ismerkedtünk meg, valószínűleg a Ewing família volt: a Dallas eredetileg 1978 és 1991 között futott, és filmes megoldásaival, óriási sikerével megreformálta a sorozatműfajt. Az olajüzletekből meggazdagodott családnak szép kis birtoka volt Texasban, amely a Southfork Ranch nevet viselte, díszes ebédlőjükben pedig állandóan hatalmas étkezések és hordónyi whisky folyt. Mi, magyarok először a Dallas-szal pillanthattunk be az amerikai jómódba, de a tengerentúliakra is nagy hatással volt a sorozat, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Ewingok filmbeli lakhelyét még ma is látogatják a turisták.

A valóságban is átélhetjük tehát a hangulatot, melyet a Dallas árasztott: a texasi birtok ma afféle múzeumként működik, ahol már 9 és fél dollárért (vagyis alig 1600 forintért) tehetünk egy idegenvezetéses körsétát, de plusz szolgáltatásként különféle programokon is részt vehetünk. A ranchen például reggeli, ebéd és vacsora elfogyasztására is van lehetőség - mindezt természetesen a legautentikusabb környezetben, a családtagok által e célra használt étkezőben. Hangulatos lehet a cowboyvacsora is, amelyet egy szekértábor mellett, tábortűznél rendeznek meg a házigazdák, miközben a "cowboyok" közös énekléssel szórakoztatják a látogatókat.   

De visszatérve a tévében ábrázolt gazdagságra, 1981-ben a Dallas riválisaként indult el a Dinasztia, amely szintén egy olajügyletekkel foglalkozó családot mutatott be - a különbség szinte csak annyi volt, hogy Carringtonék nem Texasban, hanem a coloradói Denverben éltek, és hogy itt a család feje volt a szándékoltan ellenszenves karakter, míg a Dallas-ban az egyik fiú, Jockey.

A Jockeyéhoz hasonló figurával egyébként a Falcon Crest-ben is találkozhattunk, Robert Foxworth alakításában. (Sőt a Dallas rosszfiújának szerepét is először Foxworthnak ajánlották fel, Larry Hagman csak később került a képbe.) A Falcon Crest is egy hasonló világot jelenített meg, csak míg a Dallas és a Dinasztia hősei az olajüzletből szedték meg magukat, addig ez a család borászattal foglalkozott.

kino.de

A Guldenburgok öröksége családja

Persze nemcsak amerikai, de európai sorozatok is foglalkoztak a témával: az ősi grófi családról szóló A Guldenburgok öröksége például az egykori NSZK-ban készült. A famíliának takaros kastélya volt Hamburg mellett, emellett egy ménessel és egy sörfőzdével is rendelkeztek, valamint némi részesedésük volt egy bankban is. Természetesen itt is megjelent az erkölcsi botlás, ami, úgy tűnik, a pénz velejárója: a Guldenburgok feje ugyanis elcsábított egy környékbeli lányt, akit aztán otthagyott. A lány bosszút esküdött, és elhatározta, hogy kitúrja a grófot vagyonából.

Ennél némileg könnyedebb volt a Szerelmek Saint Tropez-ban, amely a francia Riviérán, a luxusjachttal és magánhelikopterrel érkező gazdagok kedvelt üdülőhelyén játszódott. Egy huszonéves fiatalokból álló társaság minden nyáron a tengerparti plázson, ugyanannál a családnál töltötte a nyarat. Mint arra a címből könnyen következtethetünk, nyakló nélkül szövődtek és haltak el köztük a szerelmek - egy nyáron pedig döbbenten hallották, hogy a családfő el akarja adni a part bérlési jogát, mert válása után már nem képes egyedül üzemeltetni.

CBS

Divatshow a Gazdagok és szépek nyomán

Bár a fenti produkciók tematikájukban a szappanoperákra emlékeztetnek, formátumukat tekintve mégiscsak sorozatokról van szó, hiszen mind heti egy résszel, nem pedig naponta jelentkeztek. A gazdagság témáját azonban a szappanoperák is előszeretettel használják, gondoljunk csak a címével is erre utaló Gazdagok és szépek-re vagy testvérműsorára, a The Young and the Restless-re. De a fényűző élet a vasfüggönyön elsőként átjutott szappanoperában, az Isaura, a rabszolgalány-ban is megjelent, csak épp a másik oldalról ábrázolta azt, a földesúr és a rabszolgák mindennapjainak kontrasztjára építve.

A gonosz ültetvényes sztoriját a TV2-n látható újabb kori sorozat, A cukorbáró is előhozta: persze itt már mások a módszerek, a cukorrépa-, illetve rumbizniszben utazó Alex Vega ugyan nem rabszolgákkal, de nyilván éhbérért robotoló alkalmazottakkal dolgoztat, és nem riad vissza a piszkos üzelmektől sem, ha veszélyeztetve érzi birodalmát. Persze itt nem annyira a fényűző élet ábrázolására került a hangsúly, a sorozat inkább egy Dallas-ba oltott Maffiózók, mely sajátos keretet teremt a bűn mélységeinek bemutatásához.