Rossz útra tévedt gyereksztárok

2008.04.30. 9:36

A Hannah Montana hősnőjéről, a mindössze tizenöt éves Miley Cyrusról erotikusnak mondott képek jelentek meg az interneten és várhatóan a Vanity Fair júniusi számában is. Nem a Disney-sorozat kamaszlánya az egyetlen, aki gyereksztárként zűrös ügybe keveredett, sőt az ő kilengése még a szelídebbek közül való: sokan nem bírják a népszerűséggel járó nyomást (vagy épp a későbbi népszerűtlenséget), és a drogokhoz fordulnak, netán öngyilkosságba menekülnek.

Azt, hogy a korán jött sztárság nem tesz jót a gyermek lelki fejlődésének, sajnos már rengeteg példán megfigyelhettük: elég csak a Britney Spearsszel történt, közelmúltbeli eseményekre gondolni, de például Lindsay Lohan permanens részegsége/beszívottsága is valószínűleg levezethető abból, hogy gyerekként nem játékból próbálgatta a szép ruhákat, hanem magazinokban és tévéreklámokban mutatta be azokat. Lohan tízévesen már egy szappanoperában szerepelt, egy évvel később pedig elkészült első játékfilmje is.

A probléma, mármint a gyereksztárok elkallódása, nem új keletű: már egy korai sitcom, az 1953-tól 1964-ig futó Make Room For Daddy ifjú hőse sem tudott magával mit kezdeni felnőttkorában. Rusty Hamer egy kedvelt típus, a "bölcs gyerek" talán első megformálója volt, aki korához képest szokatlanul éles meglátásokkal szórakoztatta filmbeli családját és a közönséget. Hamert a sorozat után hamar elfeledték, így leginkább alkalmi munkákból élt, sokszor bátyja adott neki munkát kávézójában. A sors fintora, hogy hatévesen egész családját eltartotta keresetéből, felnőttként pedig még a saját megélhetését is nehezen tudta biztosítani. Nem tudta elviselni, hogy egykori népszerűsége már a múlté, így 1990-ben egy pisztollyal végzett magával.  

Hasonló sors jutott Jonathan Brandisnek, a SeaQuest sorozat ifjú számítógépes zsenijének is. A Roy Scheider főszereplésével készült, víz alatti sci-fiben ő játszotta Lucas Wolenczakot, aki fiatal kora ellenére a tengeralattjáró számítástechnikai vezetője volt. Brandis igen korán kezdte a tévés szereplést, először hatévesen tűnt fel a One Life to Live című szappanoperában, majd több tévésorozatban (például L. A. Law; Gyilkosság, mondta a hölgy) vendégszerepelt. Brandis a sikeres kiugrás után sem kapott komolyabb szerepeket, vagy legalábbis többet várt saját magától. Depresszióba süllyedt, az alkoholhoz fordult, majd huszonhét évesen öngyilkosságot követett el.

Brandis női párja Dana Plato volt, aki tinédzserként a Diff'rent Strokes című családi sorozattal vált igen népszerűvé az Egyesült Államokban - ő talán a "legjobb" példa arra, hogy mi történhet egy gyereksztárral. A hirtelen jött gazdagsággal a kis színésznő nem tudott mit kezdeni, korán rákapott a drogokra, később pedig elkövetett egy fegyveres rablást is, amelyért öt év próbaidőt kapott. Aztán jött a többi letartóztatás, általában kábítószer birtoklásáért - Platónak ekkor már börtönbe kellett vonulnia, ahol megismerte a leszbikus szerelmet is, nők iránti vonzódásáról pedig egy pornófilmben is tanúbizonyságot tett. Végül túladagolásban halt meg, a rendőrség öngyilkosságnak nyilvánította halálát. Harmincöt éves volt. 

De nem csak a halállal végződött esetek közt találunk szomorú példát: sokan a korán jött sikert, pontosabban az ennek kapcsán kialakult megfelelni vágyást okolták Mary-Kate Olsen anorexiájáért - attól függetlenül, hogy a betegség az amerikai tinédzserek körében amúgy is elterjedt, nem feltétlenül csak az ismert nőkre jellemző. Mindenesetre az Olsen ikrek egész jól kijöttek a dologból, több vállalkozást is futtatnak, a színészkedés mellett menő üzletasszonyokká váltak. Az 1986-os születésű ikrek mindössze kilenc hónaposak voltak, amikor feltűntek a Bír-lak című vígjátéksorozatban; itthon talán a hatévesen forgatott Irány a nagyi! volt az első ismertebb munkájuk, de számos családi filmben láthattuk őket.     

Forrás: Getty Images

Mary-Kate Olsen anorexiás lett

A korai sztársággal járó, "megszokott" lelki problémák mellett napjainkban már az is gondot jelent, hogy a tévés és filmes produkciók jócskán megemelték a nézők ingerküszöbét - így színészet címén a gyerekekre olyan szerepet is rákényszeríthetnek, amelynek megjelenítése komoly pszichikai törést okozhat. Ma már nem ritka, hogy gyerekek thrillerekben és horrorfilmekben szerepelnek, gondoljunk csak a címszereplő lányát játszó Sofia Vassilievára a Médium-ban (aki tizenhárom éves volt, amikor a sorozatot elkezdték) vagy Dakota Fanningre, aki már hatévesen leukémiás beteget játszott a Vészhelyzet egyik epizódjában, tizenegy évesen pedig egy felnőtt szemmel is ijesztő pszichothrillerben, a Bújócská-ban kellett helyt állnia.

A kis Fanning egyébként Hollywood legsikeresebb színésznője volt 2005-ben, legalábbis az Entertainment Weekly idevonatkozó listája szerint. Neve viszont tavaly egy botrány kapcsán is felmerült, a Hounddog című filmben ugyanis megerőszakolták a történet szerint - a kamera szépen rögzítette is az eseményeket, vagyis szexuális helyzetben ábrázolt egy tizenhárom éves lányt. Ez is azt mutatja, hogy nő az ingerküszöb, a tévében, filmen szereplő gyerekek pedig veszélyben vannak. Őket segíti a részben Rusty Hamer öngyilkosságának hatására alakult non-profit szervezet, az A Minor Consideration, amelyet egykori gyereksztárok vezetnek.   

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK