Kösz, csak nézelődöm

2008.05.27. 21:20

A világ legnagyobb televíziós vására az LA Screenings, melyre a világ minden pontjáról utaznak televíziós szakemberek, hogy kiválasszák a legtetszetősebb, legérdekesebb darabokat. Idén a forgatókönyvírók száznapos sztrájkja nem csak a tavaszi szezont tette tönkre kis híján, hanem erős hatással volt a tervezett sorozatokra is. Kevés pilot készült el egészében, sok epizódból csak darabok voltak meg, más sorozatok bemutatkozó képeire pedig még hónapokat kell várni. A magyarok eddig mindig vettek, most csak nézelődtek.

Május 15. és 23. közt tartották az LA Screenings című rendezvénysorozatot, természetesen Los Angelesben: a világ jelentősebb televízióitól érkeznek szakemberek (akár 1500 potenciális vásárló, azaz tévés műsorbeszerző is mozog a környéken ilyenkor), akik ilyenkor mazsolázhatnak a friss termésből, ilyenkor dől el, mely pilotokban van fantázia. A magyar tévések is kiutaztak, és mivel hosszú távra szóló szerződések vannak, tudják előre, hogy mely stúdió terméséből hány sorozatot és hány filmet választhatnak.

Nem meglepetés: az amerikai stúdiók (mint a 20th Century Fox, a CBS-Paramount, a főképp az ABC-nek gyártó Disney, az MGM, az NBC-Universal, a Sony Pictures vagy a Warner Bros.) összehasonlíthatatlanul több pénzből gazdálkodnak, mint az európai film- vagy sorozatkészítő műhelyek, a magyarokról már nem is szólva - ezért van, hogy ellepnek mindent az (egyre igényesebb, képileg egyre jobb) amerikai sorozatok. Májusban tárják produkcióikat, pilotjaikat a reklámozók elé (upfronts), előbb tehát a reklámszakma vizsgálja meg a termést, aztán jönnek a dánok, bolgárok, uruguayiak és dél-koreaiak, hogy szelektáljanak.

Általában egy látott epizód alapján történik a rendelés, tehát a hazai vásárló sem várja meg, hogy ősszel vagy jövő tavasszal (midseason-sorozat) milyen számokat hoznak a pillangóvá átváltozó szupernő fantasztikus kalandjai vagy a hat személyiséggel bíró amorózó romantikus drámája. Némi igazságtalanság, hogy az amerikai piac dönt később mindenről, azaz hiába nagyon nézett egy sorozat Törökországban, Marokkóban vagy Salvadorban, ha az USA-ban bukta, akkor nem lesz folytatás.

De vissza a májusi eseményekhez: ha az upfront során a reklámszakma a berendelt pilotban lát fantáziát, és az amerikai csatorna főnökei is tudják a helyét a műsorrendben, akkor dől csak el, hogy volt-e értelme több millió dollárért (a Lost látványos pilotja legalább 10 millió dollárba, azaz kétmilliárd forintba került - igaz, a későbbi részek viszonylag olcsóbbak) leforgatni egy árva epizódot. Ha megrendelik, jobbára csak 13 részt kérnek elsőre - és ha ősszel hozza az elvárt számokat, akkor módosítják úgy a szerződést, hogy meglegyen az általában elfogadott 22 epizód az évadra, ami logikusan ősztől tavasz végéig tart.

Idén minden felfordult

A három hónapja sztrájkoló forgatókönyvírók követelései ugyan nem teljesültek maradéktalanul, a munkaszünetből viszont már mindenkinek elege volt, így nem meglepő, hogy idén február közepén a a Writers Guild of America (WGA, vagyis az Amerikai Írók Céhe) tagsága 92,5%-os aránnyal elfogadta az új megállapodást, melyet a producereket tömörítő szervezet ajánlott. A november 5. óta tartó munkabeszüntetés véget ért - állapította meg akkor közös nyilatkozatában Patric M. Verrone, a WGA West és Michael Winship, a WGA East elnöke.


Fringe - a Lost és az Alias alkotójától

Szakemberek becslése szerint a sztrájk miatt 650 millió dollár bértől estek el a hollywoodi dolgozók, a tévés és filmes ipar leállása pedig több mint 1 milliárd dollár bevételkiesést okozott a helyi gazdaságnak. A Golden Globe díjátadó gálája elmaradt, de ennél nagyobb gondot is okozott a leállás. Az hagyján, hogy sok sorozat rövidebb évaddal jelentkezett a szünet miatt, de legalább ekkora gond, hogy az új szériák tervezgetési fázisa erősen lerövidült. Hetek alatt kellett összedobni egy szinopszist, forgatókönyvet, meg kellett találni a megfelelő rendezőket, castingokat kellett tartani, díszleteket kellett villámgyorsan építeni: ki szeret színészkedni egy olyan környezetben, ahol még meg sem száradt a ragasztó, és a producer is csak idegesen nézi óráját?

A kapkodás miatt idén jóval kevesebb kész pilottal találkozhattak a külföldi érdeklődők, pedig érkeztek szép számmal, száz országból, hogy bevásároljanak, hogy az ő csatornájukhoz kerüljön a bombasikernek ígérkező új sorozat. A rengeteg amerikai sorozattal villantó Viasat3-tól Hámori Barbara regionális programigazgató szokott kiutazni, de idén kihagyta a vetítést, mert úgy vélték, hogy érdemes kivárni a nyári pilotokat is, és csak aztán választani, valamikor ősz elején. A csatorna amúgy szerződése szerint a Warner és a Disney vásárolója, elsősorban ezen gyártók filmjeit, sorozatai mustrálja.

Kevés, de igen nívós

A magyar programigazgatók közül Kolosi Péter egy hetet volt kinn Los Angelesben, hogy szemügyre vegye az idei kínálatot, és az RTL Klub számára találjon alkalmas sorozatokat. "Az idei egy nagyon speciális 'screening' volt, ami természetesen a forgatókönyvírók sztrájkja miatt alakult így. A Foxnál például azzal kezdték, hogy üdvözölnek mindenkit a teljes pilotok napján" - mesélte, jelezve, hogy több sorozat még egészen kezdeti stádiumban van, még a pilotból is csak darabok, kockák vannak meg egyes esetekben.


Dollhouse - sokan várják

A Universal készen szinte semmit nem tudott felmutatni, a Warnernek négy egész piltoja volt, az RTL-es delegáció pedig kifejezetten elégedett volt mind a néggyel (egyik a Fringe, mely a Lost-ot jegyző J. J. Abrams műve, melynek elején szintés fontos szerepet kap egy repülőgép, s mely duplarésszel igyekezett csábítani). A Fox érezvén, hogy idén még nincs sok mutatnivalója, gyorsan lezavarta a vetítést és az ebédet, a Disney viszont az egész napot "elvette" a látogatóktól, miközben alig tudott felmutatni valamit (a Middleman például nem tetszett az RTL-es csapatnak), a Sony pedig nemigen szokott jeleskedni ilyen alkalmakkor, így idén sem volt náluk nagy durranás. Az RTL Klub persze főképp a Warner, a Disney és a Fox kínálatát böngészte, lévén hogy ezen gyártókkal van szerződése.

"Lesznek nagyon jó sorozatok, már ami a pilot alapját látható. A The mentalist kifejezetten tetszett, kicsit House-utánérzés, de csak a főszereplő karakterében, amúgy nyomozók közt játszódik. Amúgy szerintem idén a kevésből is feltűnően sok az olyan sorozatkezdemény, melyben van valami paranormális, valami olyan, ami csak egy kicsit, csak egy fokkal van túl a valóságon, tehát még nem sci-fi. Például egy különleges képességekkel rendelkező személy" - mesélte Kolosi Péter.


Sit down, shut up - animációs filmek is készülnek szép számmal

Az RTL Klub még nem döntötte el, miket vásárol, mert lesz még nyáron is pár bemutató, sőt, ősszel Törökországban is tartanak egy "screening"-et, ahol vetítik majd az elfogadott pilotokat. A Disney amúgy épp ott tart, hogy 19 pilotja van kidolgozás alatt: ebből 8-10 lehet megvalósult pilótafilm, és ezek sem mind kapnak majd megrendelést egy fél évadra. A forgatókönyvírók sztrájkja miatt kapkodva kellett dolgozni, sok tervet csak részben tudtak megvalósítani. Akadt olyan epizód, mely 10-12 nap alatt lett felvéve (ez rendes, nagy költségvetésű, amerikai sorozatnál kis idő), olyan is volt, mely annyira hitványra sikeredett, hogy be sem mutatták az upfront alkalmával, azaz a szakma, a reklámozók sem nézhették meg, annyira nem hitt már benne a gyártó.

"Amit a Warnernél láttunk, mind jó volt. A Fox is érdekes ötleteket mutatott, de nem csak teljes epizódokat. A Dollhouse például biztosan megtalálja a helyét a piacon, de ismétlem, csak ősszel döntünk arról, mit veszünk. Amit idén megvásárolunk, leginkább 2009 őszén kerülhet képernyőre, hiszen a 2008-as őszi műsortervünk már megvan. A 'screening'-re visszatérve: tudtuk, mire megyünk ki, nem voltak nagy elvárások, de találtunk érdeklődésünknek megfelelő pilotokat" - fejezte be Kolosi, érdekességképp megemlítve, hogy Paris Hilton például új reality-je forgása előtt egy nappal esti fogadást tartott: ezen részt vett az RTL-es delegáció is.

Még egy szigetes dráma

A TV2 a Universal és a Sony kínálatábnól válogathat elsőként, szerződés rögzíti, hány film és sorozat kerülhet a magyar csatornához.A programigazgató, Gyöngyössy Bence is járt pár ilyen tévés vásáron, ez volt neki az ötödik. "Valóban gyenge volt, rettenetesen érződött a sztrájk hatása. Nagyon sokáig még az is kérdéses volt, hogy megtartják-e az eseményt, mert a sok helyen az öt-hat pilot helyett csak epizóddarabokat láttunk, a Universalnál például csak hosszú prezentációkat ültünk végig" - mondta, hozzátéve, hogy sokan azzal tréfálkoztak a szövegek láttán, hogy ez nem LA Screenings, hanem LA Readings.


Harper's Island

Hogy azért jót is mondjon, a CBS-Paramountnál a Harper's Island-ot említi, amit igen érdekesnek tartott, és nagy eséllyel a TV2-n fut majd. "Van benne valami a Lost-ból, a Tíz kicsi indián-ból. Egy évadra tervezik, minden egy bűntény körül forog, az évad végére pedig kiderülnek a titkok. A második évad már új helyszínen, új szereplőkkel menne, ilyen még nem nagyon volt eddig" - mesélte az izgalmas krimiről.

"A többi átlagos volt, semmi olyan eredeti, merész dolog nem akadt, amire felkaptuk volna a fejünket, ahogy az megtörtént a Született feleségek esetében. Az volt a jellemző, hogy koncepciókat osztottak meg az érdeklődőkkel, képeket mutogattak és arról folyt a szó, hogy milyen pilotok lesznek még nyáron. Hihetetlen mennyiségű midseason-sorozatra számítunk (ezeket tavasszal mutatják be az amerikai csatornák, a szerk.), és bízunk benne, hogy lesz majd miből válogatni" - fejezte be a programigazgató.

KAPCSOLÓDÓ CIKK