Míg egy mozifilm készítői nyugodtan megtehetik, hogy a 90-120 perc alatt ide-oda ugráljanak múltba s jövőbe, addig egy sorozatnál jóval körülményesebb ügyesen kezelni az időt. Amíg egy epizódon belül viszonylag kötetlenül telhet-múlhat az idő, ugorhatnak órákat vagy napokat a cselekményben, addig a sorozatok egészét tekintve az ember az esetek zömében nem tudja, hogy két epizód között mennyi idő telt el.

Akad olyan sorozat, mint a 24, mely valós időben játszódik, vagyis egy epizód egy órának feleltethető meg, mint ahogy ezek szerint egy évad egy napnak. És hasonlóan precíznek számít az Esküdt ellenségek és annak összes leágazása, hiszen ott a készítők a híres harangszignálra mindig kiírják, hogy melyik jelenet éppen melyik napon játszódik.

A fentieken kívül a legtöbb sorozat meglehetősen nagyvonalúan kezeli az időt, hiszen a készítőknek azt a dilemmát kell feloldaniuk, hogy a közönség heti rendszerességgel figyeli kedvenc hősei kalandjait, azonban a sorozatok szereplői nem hétről hétre élnek. Egy sorozatban valamilyen szinten oda kell figyelni a folytonosságra, ezért történhet meg az, hogy általában egy évad egy évet fed le. Azonban, ha belegondolunk abba, hogy ilyen alapon a hetenként megtekintett epizódok között a sorozat világában is eltelik pár nap, akkor a néző elgondolkodhat, hogy vajon mi történt a karakterekkel a "kiesett időben", hogy alakult az egymáshoz fűződő viszonyuk ezen idő alatt.

Emlékezhetünk, hogy a Vészhelyzet-ben, az első részében még újonc Carter doktor hét évad alatt jutott el odáig, ahová az orvosok a való életben is hét év alatt jutnak el. A kötöttség miatt manapság egyre gyakoribb, hogy a sorozatok szakítanak a klasszikus "egy évad egyenlő egy év" képlettel, és egy szezon alatt jóval szűkebb időintervallum történéseit mesélik el.

Remek szélsőséges példa a jelenségre napjaink két legmenőbb sorozata, a Lost, valamint a Szökés. Előbbiből négy, utóbbiból három évad ment már le, azonban még egyik sorozatból sem telt el egy teljes év az első rész óta, sőt, mindössze 4-6 hónap differenciára lehet következtetni az elejtett adatokból. Ebből persze az is következik, hogy a 2004-ben és 2005-ben indult sorozatok kvázi megrekedtek a sorozatidőben, és még mindig 2004-et és 2005-öt írnak, miközben a 2008-ban dolgozó íróknak úgy kell írniuk a történetet, hogy ezt a fejükben tartják, s nem teszik át a cselekményt a folyó évre.

A múltban rekedésnél már csak egy érdekesebb dolog létezik, a jövőbe ugrás. Mi sem természetesebb annál, hogy egy 24 esetében két évad között eltelik némi idő (még Jack Bauernek sem lehet egymás után annyi rossz napja), azonban, ha ezen eltelt időket összeadjuk, akkor bizony arra eszmélhetünk rá, hogy a 24 jelenleg majdnem 15 évvel a premier után játszódik, s mégis, Jack Bauer meglepően jól tartja magát, biztos jó a sminkese. Viszont míg a 24-nél elkerülhetetlen az évadok közti időugrás, addig máshol ritkán dobnak be ilyen trükköket - de nem példa nélküli a jelenség.

Furfangos ugrás a jövőbe

A Tuti gimi (One Tree Hill) készítői például úgy gondolták, hogy tinisorozatuk szereplőit a gimnázium után csak virtuálisan küldik egyetemre, és a 4. évadot követő szezon már úgy kezdődött, hogy minden karakter 5 évvel idősebb. A színészek eleve jóval fiatalabb karaktereket játszottak, így nekik nem volt gond az átalakulás: az egyetemet zömük már a háta mögött hagyta, és készen állnak belépni a nagybetűs életbe. Persze e módszer alkalmazása esetén a további sztoriszövést úgy kell alakítani, hogy a kiesett időbeli történésekről is valamiképp tudomást szerezzen a néző.

Hasonló kunsztra szánták el magukat a Született feleségek készítői is, amikor a negyedik évadot követően - a hírek szerint - ugyancsak egy ötéves ugrást valósítanak meg az időben, új dinamikát teremtve ezzel az egyébként is kirobbanó népszerűségnek örvendő sorozatnak. Az új élethelyzetbe ugyanis sokkal kevésbé erőltetett módon lehet új karaktereket behozni, és jóval hihetőbbek lehetnek az esetleges újabb rejtélyek is, hiszen idővel valakinek feltűnne, hogy a Lila Akác közben szinte naponta történnek furcsaságok.

Forrás: [origo]

Kate (Lost) aggódhat: nem tudja, a jelenben, a múltban vagy a jövőben van

Valamilyen szinten a Lost is az időugrással kerülte el azt, hogy önismétlő legyen, hiszen az eddigi két idősík (a szigetes jelen és a flashbackek segítségével megismert múlt) mellé belépett a jövő is, ugyanis, mint a 3. évad fináléjából kiderült, többen is kijutottak a szigetről. A 4. évadban, miközben folyamatosan, napról napra haladtak a szigeten zajló történések is, egyre többet és többet fedett fel a nem is olyan távoli jövőből, melyben az eddig ismert karakterek zöme az eltelt időben történt változások hatására többé-kevésbé megváltoztak.

Egyébként az idővonalat tekintve természetesen mindig is a tinisorozatok voltak a legjobb helyzetben, hiszen a szeptembertől májusig adott szériák nagyjából lefedik a tanéveket is, így amikor egy tiniszereplőkkel feldúsított sorozat nyár elején elvonul a megérdemelt három hónapos pihenőjére, akkor a sorozat szereplői is tesznek-vesznek, nyaralnak három hónapig, hogy aztán - akárcsak a néző - újult erővel kezdjék meg ősz elején a tanévet.