A hazai gyakorlat alapján általános tévhit, hogy míg a "normális" sorozatok a felnőtteknek készülnek, addig a gyerekeknek különböző rajzfilmeken, animációs sorozatokon, a Cartoon Networkön és társain kell szocializálódniuk, holott a rajzolt finomságokon kívül éppúgy akadnak élő szereplős gyereksorozatok is.

Míg húsz éve a kommunista blokk gyereksorozatain és rengeteg magyar klasszikuson nevelkedhetett a gyerek idehaza, addig manapság már szinte csak rajzolt és számítógéppel animált tévéműsorok várnak a kicsikre, ha a nagyobb kereskedelmi tévék szombat-vasárnap reggeli műsorait vesszük szemügyre. Természetesen akadnak tematikus, gyerekeknek szóló csatornák is, de csak a kábeltévével rendelkező háztartásokban, így népszerűségük közel sem lehet kiugró, mint például az amerikai Disney Channelnek odakinn.

Az USA-ban a Disney legnagyobb vetélytársának a Nickelodeon számít, valamint a Discovery Kids - a Cartoon Network már sokkal inkább számít a 18 éven felüliekre is, mint az előbb említettek. A gyerekcsatornák azonban hiába vívtak egymással öldöklő küzdelmet a nézőkért, pár milliós nézettségükkel nemhogy az országos csatornák, de még a többi kábelcsatorna különversenyébe sem voltak képesek beleszólni. Mostanában viszont elindult egy folyamat, mely változást hozott.

E folyamat előszele volt a Nickelodeon hatalmas sikert arató Spongyabob Kockanadrág című animációs sorozata, mely elődeivel ellentétben sokkal több idősebb nézőt is meg tudott szólítani - nem véletlen, hogy az 1999 óta futó, a tenger alatti élővilágról szóló sorozat még ma is tart és kultikussá nőtte ki magát. A sikerről legyen elég annyi, hogy a 2004-ben készült mozifilmre mindössze 30 millió dollárt költöttek, és mégis világszerte 140 millió bevételre tett szert - minden bizonnyal a hazai forgalmazó azóta is veri a falba a fejét, hogy nálunk csak DVD-n jelent meg sokak kedvence.

Élő kedvencek

De a Spongyabob még mindig az animációs sorozatok táborát erősíti. Az áttörés 2006-ban történt meg, amikor is a Disney Channel bemutatta a Hannah Montana című tinilányokat megcélzó szituációs komédiáját, mely nagyjából a klasszikus Lizzie McGuire nyomdokain indult el, hogy aztán kinője magát. A kettős életet élő kislányról szóló sorozat (nappal diák, éjszaka világhírű popsztár) azonnal meghatározó szériája lett a Disney Channelnek, és a címszereplő Miley Cyrust is a szupersztárok közé röpítette.

Ebben természetesen az árukapcsolásnak is nagy szerepe volt, hiszen a tévézők mellett Hannah Montana vagyis Miley Cyrus a zene világát is meghódította, hiszen karaktere énekel is a sorozatban, így természetes volt, hogy kislemezeket, majd albumokat adott ki, miközben a sorozat zenei anyaga is megjelenhetett, hogy a szülők tudjanak mit ajándékozni csemetéiknek. Jelenleg ugyanezt az utat próbálja a Disney Channel bejáratni Selena Gomesszel, aki a Wizards of Waverly Place című varázslós sorozatnak a főszereplője, s bár az ő karaktere nem énekel, de a napokban jött ki az első videoklipje.


A Hannah Montana sikere egészen odáig röpítette a Miley Cyrust, hogy Amerikában kirobbanó sikerrel mutatták be februárban a fiatal énekes nő 3 dimenziós koncertfilmjét, ráadásul jövő májusban, az év egyik legerősebb mozis hónapjában a Hannah Montana-film is megérkezik a filmszínházakba. De, előtte még október 23-án nálunk, majd egy napra rá Amerikában bemutatják a High School Musical, vagyis a Szerelmes hangjegyek című tinimusical 3. részét, amely ugyancsak a tévéből volt képes kitörni a mozivászonra.


Ez a kitörés pedig jókora felbolydulást keltett, hiszen az első High School Musical szép lassan akkora rajongótáborra tett szert, hogy a második rész minden idők legnézettebb kábeltelevíziós műsorává lépett elő 18 millió nézőjével, mellyel még a legnagyobb, legnézettebb sorozatok adatait is lepipálta. Ennek fényében a mozifilm előzetes sikerét is borítékolni lehet, pedig csak annyi történt, hogy a Disney Channel felfedezte, hogy a tinik igenis kedvelik a zenés filmeket, csak rájuk valamiért nem gondol senki, amikor film- vagy sorozatgyártásra adja a fejét.

Camp Rock, sorozatban

Miközben a Hannah Montana vagy a High School Musical már kitört a tévé világából, természetesen a Disney Channel megpróbálja kitermelni az utánpótlást is. A már említett Selena Gomes által vezetett Wizards of Waverly Place mellett egy fiúegyüttessel, a Jonas Brothersszel készítenek 2009-re új sorozatot, amely  minden bizonnyal ugyancsak sikerre van ítélve, hiszen a fiúk első zenés tévéfilmje, a Camp Rock nyáron majdnem 9 millió nézőt ültetett le a képernyők elé, kétszer annyit, mint annak idején a High School Musical premierje.


A sikeres gyereksorozatok hasznát, fontosságát pedig nem kell ecsetelnünk, hiszen a merchandising mellett a 12-17 évesek maholnap 18 évesek lesznek és bekerülnek a kereskedelmi tévék célcsoportjába, hogy így ízlésükkel, a nézettségi adatokra való befolyásukkal a "nagyoknak" szóló tévésorozatokat is formálják.

Two in one

Zárszóul pedig egy érdekesség: mivel a gyerekcsatornák csak kora estéig képesek nézett programokat sugározni (jó gyereknek ugyanis este már ágyban a helye), ezért az adóknak éjszakára alternatívát kellett találniuk. Idehaza is láttunk erre példát, gondoljunk csak a klasszikus Cartoon Network - TNT csatornamegosztásra, azonban Amerikában akadnak olyan csatornák, melyek házon belül próbálják megoldani az éjszakai sorozatozást, így jöhetett létre a Cartoon Networkből az Adult Swim, valamint a Nickelodeonból a Nick At Nite, melyek este 8-9 órától hajnalig sugároznak felnőtteknek szóló műsorokat úgy, hogy nem szakítanak napközbeni alteregójuk imidzsével sem.

Ennek megfelelően például az Adult Swimen éppúgy rajzfilmek, animációs sorozatok kerülnek képernyőre, csak éppen felnőtteknek szólók, amelyekben sokkal gyakoribban a trágár szavak, az erőszakos cselekmények és a meglehetősen durva témák. A Nick at Nite inkább a szolidabb, kevésbé kreatív műsortervezés irányába fordult, s az eredeti műsorok helyett inkább klasszikusokat sugároz, például olyan szitkomokat, mint a Kaliforniába jöttem vagy a Bír-lak, sőt, a Nick at Nite megkapta a jogot, hogy 2011-től a Jóbarátok ismétléseit is leadja.