Kolosi Péter: Folytatódhat a Celeb vagyok

Vágólapra másolva!
Mint az RTL Klub programigazgatójától megtudtuk, a tévés szavazásból befolyt pénzek csak a nézők gondolataiban hatalmas összegek, valójában csak töredékei a nagy show-k gyártási költségeinek, ennek ellenére az ősz egyik legjobb nézettségét szállító reality jövőre kaphat folytatást. Tavaszra több sorozatot is tervez a csatorna.
Vágólapra másolva!

Mennyire elégedett az ősszel az RTL Klub?

- Minden terv és elvárt nézettségi szám teljesült, elégedettek vagyunk.

A gazdasági krízis hatására lemondtak már nagyobb produkciót, amit eredetileg 2009-re terveztek?

- Nagyban függ a reklámpiac alakulásától, hogy miképp alakul a jövő év. Talán korai még erről beszélni, mivel sok a bizonytalanság. Kiszámíthatatlan, de úgy látom, hogy még mindig nekünk van a legkevesebb félnivalónk. Tavaszra különben nem is terveztünk olyan költséges show-t, mint a Celeb vagyok vagy a Szombat esti láz, de eddig is az ilyen nagyobb műsorokkal ősszel jöttünk elő.

A tavaszi tervekről lehet tudni valamit?

- Több sorozatunk indul tavasszal. Címeket még nem mondanék, legfeljebb egyet: a Terminator: The Sarah Connor Chronicles biztosan nálunk megy majd. Mindent a nézői igényekhez igazítunk, és az időzítésnél azt is figyelembe vesszük, hogy a száznapos forgatókönyvíró-sztrájk mely sorozatnak, milyen károkat okozott.

Most épp a színészek fenyegetnek sztrájkkal. Valós a leállás veszélye?

- Nem ismerem nagyon a hollywoodi szakszervezeteket, de az belátható, hogy egy ilyen sztrájkkal mindenki bukik, színész és gyártó egyaránt.

Nézzük az őszt! Igaz, hogy az RTL Klub megijedt a TV2 javuló eredményeitől, és ezért indította el a nagyon drága Celeb vagyok, ments ki innen című valóságshow-t?

- Nem igaz. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy a szeptemberi átlagokat látva mi egy hét alatt összedobunk egy olyan műsort, melyen 250 ember dolgozik, és hatalmas szervezést igényel. Szeptemberben mi még csak a fegyvereinket fényesítgettük, és előre tudtuk, hogy mekkora lesz a különbség a két nagy csatorna közt. Úgy gondolom, hogy az öt százalékpontra nem mondhatjuk, hogy kis differencia, de kétségkívül a 12-14 pontos különbséghez képest kisebb. Ahhoz, hogy ilyen nagy legyen, nem elég, hogy mi új és sikeres műsorokkal jöjjünk elő, ahhoz az is kell, hogy a rivális gyengélkedjen. Tudtuk pontosan, hogy szeptemberben közelebb lesz hozzánk a TV2, de azt is, hogy októberben elhúzunk tőlük. Ez a szakmánk. Nálunk, amikor eljön a főszezon, képernyőre kerülő saját műsoraink emelik a nézettséget. A TV2 átlaga pedig lefelé változik, amikor a filmek, sorozatok helyett saját műsorok kerülnek képernyőre.

Jóformán minden jelenetet a táborban vagy patakparton rögzítettek. Nem lehetett volna felvenni a Börzsönyben, egy tisztáson? Nem lett volna ennyire drága.

- Nem lett volna ilyen, ha nem egy itthonról nézve egzotikus országban, egy igazi esőerdőben vesszük fel. Minden eleme, a műsor minden része adott valamit hozzá, így a helyi állatok, az időjárás. Magam is kinn voltam, olyan elementáris viharok voltak, amik itthon nemigen, ugyanakkor a távolság, a teljesen idegen környezet pszichésen hatott a játékosokra is. Magyarországon amúgy sem tettük volna ki őket egy erdőbe, mert novemberben már hideg van. Fontos volt, hogy ezzel októberben-novemberben jöjjünk elő, mert nem csak a nézőknek, hanem a reklámozóknak is meg akarunk felelni, márpedig ebben a két hónapban van a legtöbb reklámköltés. Mi így szolgáljuk ki a hirdetőinket, miközben meggyőződésem, hogy a TV2 a gyengébb nézőszámmal csalódást okoz a reklámozóinak.

Sok százmillióba került a celebes műsor, nem volt ráfizetés?

- Nem. Amúgy nem a műsor termel bevételt, hanem a csatorna. Az egész évre meghatározott, mennyi pénz áll rendelkezésre műsorra, ezt a keretszámot pedig idén is betartottuk. Nagyon könnyen elképzelhető a folytatás, mert napi műsorként folyamatosan 40 százalékos közönségarány fölött teljesített, és ez 2008-ban igen nagy szó. Tematizálta a beszélgetéseket, sokat lehetett hallani róla, feladatát teljesítette. Sokan azt hiszik amúgy, hogy a nézői sms-ek rengeteg pénzt hoznak, de ennél sokkal többet visz el a gyártás, a technika. A költségekhez képest a szavazásból származó bevétel elenyésző. Amúgy pedig már egy felnőtt tévés piacon mozgunk, nem úgy mennek a dolgok, mint 2002-ben, például a ValóVilág idején, amikor az újdonságok iránt megőrült a piac, és valóban rengeteg voks érkezett. Itthon mindenki abból indul ki, hogy mennyibe került ugyanez a celebes reality Nagy-Britanniában vagy Németországban. Mi sokkal kevesebb pénzből kihoztuk ezt, pont ezen dolgoztunk hónapokig, hogy ne látszódjék a képernyőn a különbség, legyen olyan, mint az angol verzió. Egyszerűen itthon nincs annyi pénz, mint amiből az angolok elkészíthették a műsort. Mi megvettük az ITV-től a formátumot, és elvittük Argentínába a produkció gyártását, ráadásul "csak" 250, vegyesen magyar és helyi emberrel elkészítettük. A többiek úgy csinálják, hogy rábízzák az egészet a Granada embereire, ők pedig elég drágán, legalább 350 szakemberrel veszik fel a műsort Ausztráliában.

A celebes reality esetében nem számított a korai indulás? Bár más formátum, de a Frei-műsor 4-5 héttel később rajtolt.

- Az indulás, az időzítés persze fontos, de én meg vagyok róla győződve, hogy a mienk akkor is 40, a másik pedig akkor is 20 százalék körül hozott volna, ha egyszerre rajtolnak. Ennek egyszerűen tartalmi okai vannak. Szerintem sem a casting-juk, sem a megvalósítás nem volt szakmailag megfelelő, és a nézők is így láthatták, mert az első adást a TV2 átlagos nézettségéhez képest még sokan megtekintették, majd utána esett a nézettségük. A sztárok a fejükre estek állítólag sokkal olcsóbb volt, mint a Celeb vagyok, de ha lerontja a nézettségi átlagomat, akkor kidobott pénzről van szó. Egyszerűen kárt okoz, hiába viszonylag olcsó. Amúgy az sem volt filléres műsor.