Indul a Sport M tévé, terjeszkedik a Minimax

Vágólapra másolva!
Málnay B. Levente, aki két hónapja még az MTV Networks Emerging Markets elnökhelyetteseként tevékenykedett, a VIVA-t, az MTV-t, a Comedy Centralt irányította, december 1-jétől a Chello Central Europe csatorna-portfóliójának irányításáért és folyamatos fejlesztéséért felel. A vállalat jelenleg itthon tíz csatornát üzemeltet, köztük van a Sport TV, a Paprika, a Deko vagy a Minimax, a Romantika. Az új ügyvezető igazgató szerint a tematikus csatornáké a jövő, a régióban pedig terjeszkednének.
Vágólapra másolva!

Bölcsészkaron, angol-német szakon végzett az ELTE-n: hogyan került az üzleti életbe?

- Nem közgazdaságtan, hanem politikai gazdaságtan volt akkoriban, a rendszerváltozás környékén, az nem tűnt nagyon érdekesnek. Eredetileg sportriporter szerettem volna lenni, és az egyetem alatt dolgoztam is a Magyar TV sportosztályán. Jól jött az angol-német tudás, mert interjúkat készíthettem, nagyon fiatalon. Utána lehetőségem volt az HBO-nál dolgozni, és olyat tanulhattam, amit Magyarországon nem tudott senki. 1991-ben jöttek be, bőven megelőzve a kereskedelmi tévéket. Ekkor adtam fel a műsorvezetői terveimet, nem hittem, hogy a legjobb lehetek a műfajban.

Milyen munkák voltak az HBO-nál?

- Amerikai főnökeim voltak kezdetben, de néhány év után más országokban vállaltak állást, vagy hazatértek az Egyesült Államokba. Egyre komolyabb feladatokat kaptam, vezettem az on air promotion osztályt, sajtóosztályon is dolgoztam, kiharcoltam magamnak a saját gyártású műsorok osztályát is. Többségi tulajdonosként az HBO ruházott be az akkor induló Z+ zenetévébe, szerencsés helyzet volt, felajánlották ennek vezetését. 12 évig csináltam, miközben kétszer váltott tulajdonost a cég - szerénytelenség nélkül mondhatom, az új tulajdonosok is ragaszkodtak hozzám. Idén keresett meg a Chello, mely 45 millió előfizetővel, 10 márkával, 15 országban 22 csatornával, erős portfólióval rendelkezik. Igent mondtam.

Húsz éve van a médiában: kihagyott már egy hónapot?

- Első feladatom a médiában az volt, hogy 1986-ban, az első magyar Forma-1-es verseny alkalmával én vittem a riporterállásba a kólát. Egyetem alatt is dolgoztam, akkor már főállásban az HBO-nál. Kemény időszak volt. A szöuli olimpia alatt jóformán nem is aludtam. Most viszont kaptam hat hetet, ilyen hosszú pihenőm nem volt még.

2010-ben milyen lesz a tévés piac az ideihez, a tavalyihoz képest?

- 2009-ben a magyar televíziós reklámtortából eltűnt 15 milliárd forint, sok reklámozó vágott a büdzséjéből. A reklámozó, médiakommunikációs cégek elemezni fogják, az iparág melyik része alulértékelt. Itthon a kábeltévés árak, elérést számítva, lényegesen alacsonyabbak, mint más médiafelületeken. Ha a nyomtatott sajtó árait nézem, akkor a tévé ennek 40-45 százalékáért biztosít ugyanannyi elérést. Máshol nem ez a helyzet: Romániában a "print" árak 80 százaléka a tévés ár, Csehországban pedig a tévében drágább elérni ugyanannyi fogyasztót, mint a nyomtatott sajtóval. Idén itthon 85 magyar csatorna működik, 65-öt mér az AGB, melynek a mérései is megbízhatóbbak, azzal, hogy 200-zal megnövelték a panelmintát. A tévé jó befektetés, a tematikus tévé különösen az. Azt várom, hogy a médiamixeknél, a döntéseknél ez az objektív helyzet sokat számít. Minden okunk megvan arra, hogy bízzunk a növekedésben.

Lesz bevételnövekedés 2010-ben a tévés piacon?

- Sokban függ attól, hogy általában a reklámpiac hogyan teljesít. Ha reklámpiac stagnál, a tematikus tévék reklámpiaca akkor is erősödni fog, ezen belül a vezető tematikus portfólió, a Chello is erősödik. Egy százaléknál jobban csökkenő gazdaság esetében nehéz elvárni, hogy abszolút értékben növekedjen a reklámpiac bármely szegmense, de abban biztos vagyok, hogy a tematikus csatornák relatív ereje nőni fog. Sok múlik a médiavásárlók, a reklámügynökségek bátorságán, mennyire hajlandók a teljes tabula rasára. Nyilván nem dolgoznék tizenöt éve a tematikus tévéknél, ha nem látnám bizonyítva ezt a tendenciát.

Tíz hazai tévécsatorna főnöke lett. Hogyan lehet ennyi, teljesen különböző csatorna működésébe hatékonyan belefolyni? Ott a Minimax, a Sport TV, a Paprika, a Deko...

- Remélem, hogy nem kell belefolynom a működésbe. Nekem karmester szerepem van, nem nekem kell a hangszereken játszani. Profi, felkészült csapat van a cégnél, a tulajdonos pedig bízik bennünk és a régió fejlődésében. Igazából a márkák stratégiáját kell egyezetnem, harmonizálnom - egy válság közepén. Ezeket szeretnénk más országba is elvinni: jövőre megvizsgáljuk, be tudjuk-e vezetni a Minimaxot Horvátországban vagy Bulgáriában, persze helyi nyelvsávval. A Sport TV idén bizonyította erejét, mert mikor mindenki költséget takarított meg, nagyon komoly összeget fizetett azért, hogy a Soproni Liga meccseit adhassa.

A BL-t elvitte a Tv2 és a Digi, nyilván bele kellett menni az árharcba, hogy a magyar meccseket megszerezze a Sport TV a korábbira erősen ráígérő Digi elől.

- Azért például a látványos spanyol foci is a Sport TV-n van, azaz van itt sok jó tartalom a magyar futball mellett. Amúgy más a helyzet, mint korábban, hiszen a piacon most hat-hét sporttévé van, míg pár éve még csak egy-kettő üzemelt. Nem lenne sem helyes, sem egészséges, ha a szcénában egy csatornánál lenne minden fontosabb jog. Tény, hogy jelentősen megdrágultak a Soproni Liga meccseinek jogai. Különben megérte a befektetetés, az Újpest-Fradi például 11,4 százalékos részesedéssel bírt 18-49-ben a férfiaknál, és ez azt mutatja, hogy a sportrajongók szeretik a magyar focit. Kinn voltam a Debrecen BL-meccsein: a csapat még nem szerzett pontot, de nem ez számít: az a fontos, hogy kivívta a részvételt. Várom, hogy a magyar foci tovább fejlődjön. Jó az út, az U20-as sikerek is jelzik.

Mit lehet tudni új csatornájukról, a Sport M-ről?

- Csak magyar sportot adunk, ez lesz a harmadik sportcsatornánk. Nem csak magyarországi terjesztésben gondolkodunk, látható lesz a határon túl is. Elsődleges cél, hogy olyan tartalmak legyenek a Sport M-en, melyek nem mennek a Sport1-en vagy a Sport2-n. Olyan meccseket adunk, melyekre megvannak a jogaink, de nem fértek fel a másik kettőre. Bővebb tájékoztatással fogunk hamarosan szolgálni a műsorstruktúráról, illetve arról, hol lesz elérhető a csatorna.

A Hustler és más pornócsatornák képviseletét is a Chello intézi: elférnek ezek egy csomagban a JimJammel vagy a Minimaxszal?

- 22 csatornánk mellett 23 másikat képviselünk a régióban. A disztribúciós értékesítőink szakértelmére más televíziós csatornák is igényt tartanak. Ha tulajdonosaik nincsenek olyan súllyal jelen a magyar piacon, mint mi, akkor logikus, hogy keresik a lehetőséget, hogy hozzáértő, felkészült, már bizonyított csapat képviselje őket. Tévék üzemeletetése mellett ez a cég másik profilja, külön részlegünk foglalkozik a saját és külső csatornák partnereink felé történő értékesítésével.

Várható irányváltás jövőre mondjuk a TV Paprikán?

- A Paprika népszerű tematikus márka itthon, holott amikor elindult, kevesen hittek volna abban, hogy ennyire befut. Jót enni mindenki szeret, és a gasztronómia világának kulisszatitkai egyre többeket ültetnek le a tévéképernyő elé is. A TV Paprikán általunk felfedezett magyar arcok láthatók: Bede Róbert, Serényi Zsolt, mellettük a sztárséfek egész sora, Gordon Ramsey, Nigella, Jamie Oliver is megjelenik.

Jóformán mindenhol főznek, szinte csak a sporttévéken nem. A Vacsoracsata, a Hal a tortán, a Viasat3, a Story tévé több főzőműsora nem gyengíti a TV Paprikát?

- Egy tematikus tévé megbízhatóan ugyanazt adja, jó minőségben, a műfajban a legtöbbet, a legjobban. Ha általános szórakoztató csatornák is készítenek főzőműsort, az csak erősíti a műfajt. Attól még azok a nézők, akik tévés gasztroélményre vágynak, tudják, hogy a Paprikán mindig találnak ilyet, bármikor kapcsolnak oda. A tematikus tévék stabilitást, megbízhatóságot adnak.

A saját gyártású műsorok arcaihoz kötik a nézők a tévéket. Lesz új, saját műsor mostanában a Dekón, a Paprikán?

- A cégcsoport hisz a lokális tartalmakban, és évek óta bizonyítja ezt azzal, hogy jelentős forrásokat fordít a helyi tartalmak létrehozására, legyen szó sportműsorokról, dokumentumfilmekről vagy bármi más - az adott tematikához illő - tartalomról. A Spektrumnak nem volt magyar műsora, de az On the spot-tal ez is megváltozott. A Club, az Europa és a Romantika programozása, irányítása átkerült Londonból Budapestre. A helyi tartalmak indításában támogatnak minket, 2010-ben is lesz sok saját műsor. A TV Paprikánál például tény, hogy a Casting című műsor győztese saját sorozatot kap. Többet nem mondanék, korai, ráadásul ha sikerreceptjeink megjelennek idő előtt más csatornán, az nem tesz jót a formátumnak. Egy tévéműsor létrejötte nem három nap, az ember óvatos, nehogy hasonló műsort elindítson más.

A Dekón nem voltak ősszel nagy durranások. Pénzszűke?

- A csatorna piaci űrt tölt be. Tíz tévénk van, és lehet, hogy a többiről többet kommunikált a cég ősszel. A Minimax olvasástámogató kampánya, a Soproni Liga meccsjogainak megszerzése a Sport TV részéről, a Casting elindítása nagyobb teret kapott a médiában. Ettől függetlenül szerintünk erős a Deko, és ott is voltak jó műsorok. 85 csatorna között elég nehéz mindegyiknek hallatnia a hangját. Egy évi 900 milliós befektetésre mindenki felfigyel, így a Sport TV-ről is többet beszéltek a nézők, jobban figyelt rá a szakma.

Folytatás itt!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!