Dirk Gerkens vezérigazgató várja, hogy a törvények lehetővé tegyék, hogy az RTL Klub több kistestvérrel gyarapodjon. A tavalyi év rekordbevételt hozott a csatornának, ehhez képest is erős kontraszt lesz az idei: már most látszik, hogy megismételhetetlen a 2008-as bevétel. Új, saját gyártású műsor is indul, de csak egy, azt viszont az ősszel bizonyított Sebestyén-Vadon páros kapta.

Mikor Madridban tanult, gondolta volna, hogy Magyarországra kerül majd hosszú évekre?

- Az egyetemen nem tudtam még, pontosan mit akarok, csak azt tudtam, hogy mit nem. Apám az EU-nak dolgozott egész életében, sokan szeretik járni apjuk útját, de engem ez a pálya nem, inkább a kommunikáció és a sport érdekelt. Nem tudtam még akkor, mi lesz, de európaiként éltem: anyám spanyol, apám német, én Brüsszelben születtem. Amúgy Belgiumban végeztem egyetemen, még egy évet ráhúztam Madridban, ahol európai jogot és gazdaságtant tanultam.

Ezután jöttek a barcelonai évek, még tévézés nélkül.

- Mikor befejeztem az egyetemet, állást kínáltak a Bertelsmannál, ott könyvekkel foglalkoztunk, kiadóként. Amúgy is Spanyolországban akartam dolgozni, tehát nem volt rossz kezdés, Barcelona, média, összejött. Az ügyvezető mellett voltam az elejétől, egyfajta segítőként, titkárként, de a kezdettől voltak saját projektjeim, felelősségem, így két-három év alatt bejártam azt az utat, amelyhez a hagyományos módon sokkal több időre van szükség.

Utána következett az RTL.

- Bertelsmann most tulajdonosa az RTL-nek, de amikor én váltottam, még nem volt az. Végül most ugyanannak a cégnek dolgozom, mint korábban. Luxemburgban éltem és dolgoztam akkor, kicsit unalmas hely, de a munka odakötött. Ekkor már tévénél akartam tevékenykedni, mert dinamikusabb ott az élet, mint egy könyvkiadónál. 1997-ben jött aztán a lehetőség, akkor jöttem Magyarországra, akkor indult az RTL Klub. Volt egy az asztalunk meg egy titkárnőnk, plusz rengeteg munka az elején. Őrület volt, száz napunk maradt a kezdésig, ki kellett találni, mi legyen és főleg kikkel.

A nyelvtudás hiánya nem volt akadály?

- Mindenki tudott valamilyen nyelven, németül vagy angolul, így a nyelv nem volt probléma. Volt akkoriban egy időszak, mikor Luxemburgból minden héten jött a főnököm, de aztán elmaradozott, én meg a vezetésbe kerültem. Én voltam a kapocs az anyacég és a csatorna közt. Akkoriban minden képlékeny volt, nem lehetett tudni akkor, hogy sikeres lesz-e a csatorna. Nagy befektetés volt, nagy kockázattal.

Ha nincs a Frei-botrány 2001-ben, akkor nem is távozik az előző vezérigazgató. Mit tenne épp most?

- Én hiszek abban, hogy a dolgok nem csak véletlenül történnek. Már az elődöm előtt is volt ügyvezető igazgató nálunk. Amúgy jó kérdés, de nem tudom a választ. Biztosan nem maradtam volna mindig második. Freijel különben nem járunk össze, de ha találkozunk, üdvözöljük egymást.

35 milliárd 614 millió forintos nettó árbevételt ért el az RTL Klub, tízzel többet, mint a TV2. Nyolc százalékkal több bevétel, mint 2007-ben. De mi lesz idén?

- A 2008-as adatok valóban igen jók. Ez viszont egy különleges és nehéz év, nem csak itt Magyarországon. Nem fogjuk tudni megismételni a tavalyi számokat, mert 2008 kiugróan jó év volt amúgy is. Ez a dinamikus növekedés nem tartható, recesszió van. Most még korai megbecsülni, mire jutunk év végére. Sok hirdető kivár az első negyedév végéig, meglátja, milyen a forgalma, és attól függően reklámozza majd termékeit. Nem nagyon látunk előre, de az jó, hogy előre láttuk 2008 végén, mi lesz, így tettünk megelőző intézkedéseket.

A TV2 kommunikálta, hány embertől vált meg, az RTL-nél nem tudni.

- Mert diszkrétek vagyunk! Célunk, hogy a programhoz és az emberekhez csak végszükség esetén nyúljunk, mert ezek az értékek.

Nyilván volt leépítés, még ha nem tömeges is.

- Ha nagyon faggat, elmondom, hogy nagyjából 20 embertől váltunk meg novembertől máig, köztük két vezetőtől. De igazából én a munkaerő kiszervezésében hiszek, vannak opciók arra, hogy a munkatársak megtartsák állásukat. A hírigazgatóságon pedig 10 százalékkal csökkentek a fizetések, és ez nagy szolidaritásra, összetartásra vall.

Nézzünk a jövőbe: milyen lesz a magyar tévés piac öt év múlva?

- Mi a digitális átállás miatt elveszítjük addigra a lefedettség előnyét, hiszen akkor 95%-os lesz több csatorna vétele is. Ami jó jel, hogy most a kábeles háztartásokban kevesebb nézőt veszítünk, mint közvetlen riválisunk, a TV2. Fontos, hogy változzanak a törvények, hogy saját csatornáink legyenek, általános, szórakoztató adók. Németországban ott az RTL, aztán a Vox, főképp nőknek, az RTL2 inkább fiataloknak, és van gyerekeknek szóló is. Itthon, mondjuk, sok gyerektévé van, eléggé tele a piac.

Előbb indulna egy másik általános csatornával az RTL, mint tematikus tévével?

- Mi a tematikus csatorna, mi a definíció? Egy női csatorna az? Muszáj új csatornákat indítanunk, mert a kicsiknek nincs közszolgálati kötelezettségük, nem kell hírműsort adniuk, sőt, a kábelszolgáltatók még fizetnek is nekik, vígan ficánkolnak, azt tesznek, amit akarnak. Nekünk meg hatalmas költségeink vannak! Igaz, a bevételek is magasak, de mi fektettünk be legtöbbet, és mi kockáztattunk.

- Feleannyi sugárzási díjat fizetne az RTL és a TV2. Lát esélyt erre, rekordnyereség mellett?

- Amikor beléptünk a magyar piacra, alig volt versenytársunk, és ha ügyesek voltunk, célcsoportunkban meghaladtuk a 40 százalékos közönségarányt a főműsoridőben. Mára mintegy 80 versenytársunk van, és keményen kell harcolnunk, hogy 30 százaléknál többet érjünk el esténként, miközben ma is ugyanannyi koncessziós díjat fizetünk. Közben a többiek - a TV2-t leszámítva - egy fillért sem fizetnek. Olyan ez, mintha kisebb lakásba költöztetnének minket, mégis ugyanannyi bérleti díjat kérnek érte. Ez nem fair. Ráadásul a DTT-vel még inkább csökken az előnyünk a lefedettségben, és a piacnak több országos szereplője lesz.

A teljes napot, felnőtt népességet vizsgálva 2008 utolsó negyedévéhez képest 2009 első két hónapjában az RTL pedig 3,3 százalékpontot esett. Miért?

- A Celeb vagyok ősszel fantasztikus siker volt, ahhoz képest kell mérni. De ősszel amúgy is sokat költöttünk műsorra, így a csökkenés a normális folyamat része. Novemberben mindig erősek voltunk, december és február közt mindig estünk. Amíg a különbség a TV2 és az RTL közt megvan, nincs baj, de nagyobb gond, hogy a három nagy tévé folyamatosan veszít nézőket - talán az MTV nem annyira, hiszen amúgy is kevés van neki. De az egész világ tévés piacára jellemző ez a fragmentáció.

Mi a legnagyobb különbség az RTL Klub és a TV2 közt?

- Mi mindig hosszú távon gondolkodtunk. Már az elején egy olyan útra mentünk, ahol sikereket reméltünk. Barátok közt? Ki hitte, hogy ennyire megy majd? Móniká-ra azt mondták, hogy ebben az országban nem megy majd, ehhez képest már több mint 1500 adása volt eddig. És magabiztosan veri legújabb ellenfelét is. Amúgy sem ugyanaz szigorúan üzleti alapon szerveződött befektetőt tudni tulajdonosként, mint egy médiacéget. Nagyon fontos még, hogy nálunk kisebb a fluktuáció: akikkel most dolgozom, nagyon régóta itt vannak. Ilyen Kolosi Péter, Róbert Ákos, Kotroczó Róbert, meg több osztályvezető jelenti az állandóságot. Ez azért jó, mert jól ismerjük egymást, nehéz időkben a vihart könnyebb átvészelni. Amúgy én azt szeretem, ha az embereknek van karrierlehetőségük a cégen belül. Ez vállalati kultúra kérdése. Nem vagyok híve annak, hogy túl sok vezetőt hozzunk máshonnan. Még egy dolog: szerintem imázsban is más a két csatorna, és nálunk nincs állandó változás, mint a TV2-nél. Nem cserélgetjük radikálisan a műsorokat. Az Aktív-ot főműsoridőben adta a TV2 évekig, most átpakolta délutánra - mi soha nem tennénk ilyet a Fókusz-szal.

A sporthoz való ragaszkodás is az imázs része?

- Igen, még ha nem éri is meg gazdaságilag. Sem a korábban közvetített magyar focival, sem az évek óta nálunk látható Forma 1-gyel nem keresünk pénzt, de ha első akarsz lenni, akkor be kell vállalni ezeket. Ugyanúgy presztízsműsor a XXI. század vagy a Házon kívül, kellenek a jó imázshoz. Nálunk amúgy is megfigyelhetően hosszú élettartamú műsorok vannak.

Néha túl hosszú. Mónika nem fáradt el?

- Erről őt kellene megkérdezni! A műsor nézettsége igen jól alakul mostanában. A Barátok közt, a Heti hetes is jól működnek, nem állítjuk le őket. A Mónika esetében természetes, hogy időnként kicsit elfárad, de a számok mutatják: nagyon is magához tért az utóbbi időben. A Balázs-show ugyanakkor jól működött, de mégis megszűnt, mert a műsorvezetőnek sok más feladata akadt a képernyőn.