Vágólapra másolva!
Június 15-től a Magyar Televízió ismét elkezdte vetíteni a Kérem a következőt! című rajzfilmsorozatot, vagy ahogy a főszereplő alapján a nézők többsége máig azonosítja, a Doktor Bubó-t. "Kígyónak lábsó, madaraknak fogsor..." - ugye emlékszünk még?
Vágólapra másolva!

Hihetetlen, de kedvenc baglyunk már a harmincötödik évét tapossa: a Kérem a következőt! ugyanis 1974-ben készült, és ez az évszám nagyban meg is határozta a hangulatát, hisz valószínűleg egy hagyományos állatmese vált volna belőle, ha nem a magyar animációs filmgyártás hőskorában, egyszersmind a szocializmus közepén születik. Az előbbinek köszönheti, hogy a legnagyszerűbb alkotók gyűltek össze köré - akiket az utóbbi tényező pedig arra indított, hogy az egyszerű történet mögé társadalmi, pszichológiai mondanivalót csempésszenek.

Doktor Bubó (teljes nevén Doktor Bubó Bubó) ugyanis az Orvosi Begyetemen végzett doktor, aki szerint minden betegség pszichoszomatikus, vagyis valamilyen lelki baj áll a hátterében - ezért is mondja a főcímdal második szakasza, hogy "köhög a harcsa, / reumás a mókus, / nem segíthet rajta, / csak a pszichológus". A tudós bagoly persze sokszor mellélő találgatásaival, de ez kicsit sem tántorítja el attól, hogy a következő alkalommal is hasonló diagnózist állítson fel.

A társadalomkritika legfőbb eszköze Doktor Bubó általános iskolai osztálytársa, Sólyom csőrmester, aki az erdő rendfenntartó szervénél, az erdőrségnél dolgozik. A csőrmester általában a "tartóztassunk le mindenkit, aki kicsit is gyanús" elve alapján jár el, az viszont ennek az erőszakos rendnek éppen a karikatúráját adja, hogy küldönce, Teknőc Ernő valóban egy teknős, ennek megfelelően igen lassú - és itt nemcsak a mozgására, de az észjárására is gondolhatunk.

Bár a jópofa karaktereknek köszönhetően a rajzfilmet a gyerekek is ugyanúgy élvezhetik, a mögöttes tartalom mellett a felnőttek felé viszi az erőteljes nyelvi humor, melyet a fentebb már elejtett kifejezések (begyetem, csőrmester, erdőrség) jól példáznak. Az erdőben emellett működik a tönk-bank (amely nemcsak hogy egy fatönkre épült, de az ügyfeleit is sorra tönkre teszi) és a szügyészség is, ahol a prókátorok feladatát csupa róka, vagyis rókátor látja el.

A sok szójátékért egyébként a Rímhányónak is becézett Romhányi József a felelős, akinek többek között a Frédi és Béni remek magyarítását is köszönhetjük. A forgatókönyvből és a rendezésből kivette a részét Nepp József is, aki íróként olyan rajzfilmeket jegyzett, mint a Szaffi, a Vili, a veréb vagy a Macskafogó, tévére viszont többször rendezett is, például a Gusztáv-sorozatot és a Mézga család-ot. A Kérem a következőt! esetében a társrendező Ternovszky Béla volt, a Macskafogó későbbi direktora.

Doktor Bubó esete a részeges vadkannal:

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=CientOsQPzWWQqBk


Doktor Bubó a betegeit végül is három évadon keresztül gyógyította (vagy próbálta gyógyítani), amiből az első kettő inkább a különféle karakterekre helyezte a hangsúlyt, nem törődve a hazai állatvilág jellemzőivel sem. A második szezonban például olyan részek kaptak helyet, mint a Lajhár-kúra, a Strucc-mánia, a Jaguár-kár vagy a Kenguru-bú. A harmadik körben már inkább a társadalmi problémákra koncentráltak az alkotók, olyan epizódcímekkel, mint Környezetszennyezés, Terrorizmus, Korrupció, Játékszenvedély, Kábítószer.

A Kérem a következőt! alapján két éve musical is készült, bár - kissé talán "szentségtörő" módon - mai kontextusba helyezte a történetet. Az alapsztori szerint ugyanis egy valódi sztár érkezik az erdőbe, aki teljesen bűvkörébe vonja az ott élő állatokat - őket Doktor Bubó gyógyítja ki abbéli betegségükből, hogy mindannyian sztárrá szeretnének válni. A karaktereket amúgy itt is jól eltalálták: Doktor Bubót például Józsa Imre, a csőrmestert (az egyik szereposztás szerint) Hajdú Steve játssza, Teknőc Ernő szerepében pedig a lakáshiteles reklámban nyuszómuszózó Magyar Attilát láthatjuk - más kérdés, hogy egy efféle musicalre van-e egyáltalán szükség, ha az alapjául szolgáló rajzfilm ennyire rendben van.