Az új Tévémaci füvet szív, és nőkkel bújik ágyba

2009.07.29. 22:10

Elkészült a Music TV promóciós klipje, melyben Tévémaci - modern nevén Tívimaci - reinkarnációja aranyból készült pisztollyal lövi szét a tévét, whiskyvel öblöget, majd ágyba bújik két macinővel. A közszolgálati csatorna sajtóosztálya szerint az, hogy a maci imitációját használja fel a zenetévé, épp azt bizonyítja, hogy Magyarországon továbbra is a Magyar Televízió az igazi MTV.

A két MTV viszonya nem volt felhőtlen az elmúlt időkben, hiszen a közszolgálati adó 2007 októberében azért fordult bírósághoz, hogy a közel ötvenéves MTV név kizárólagos magyarországi használója lehessen. A bíróság 2008 december 9-i, jogerős határozatában elutasította ezt a kérést. A szóbeli indoklás szerint a Magyar Televízió és a zenecsatorna egyaránt használhatja az MTV márkanevet, mert a párhuzamos védjegyhasználat már a nemzetközi szórakoztató adó európai programjának 1987-es indulását követően fennáll. A bíróság álláspontja szerint a fogyasztók nem tévesztik össze a két televíziós csatornát - noha ugyanazon a piacon, ugyanazzal a márkanévvel azonosítják a nemzeti tévétársaságot és az amerikai szórakoztató adót.

A Music TV alább látható szpotjában a régi Tévémaci ifjú leszármazottja rapper-imázsba és aranyszínű köntösbe bújva, talpig fukszban füvezik, tévét néz, és mivel szemlátomást elégedetlen a látottakkal, némán szétlövi a készüléket. A háttérben aranylemezek, bokszzsák, egy közös kép Eminemmel, súlyzók, keményfiú-kellékek, és persze a fogmosás sem hagyományos. A gatya lecsúszik a végére, a mackó pedig bebújik az ágyba, két macinőcskével. "Az igazi MTV" - áll a feliraton a végén, ami felfogható egyfajta fricskaként is.

Vaszary Zsolt, a Briteon Communications ügyvezetője szerint szó nincs fricskáról. A technika ugyanaz volt, mint a klasszikus macis bábfilmek esetében, az originál zene felhasználási jogát pedig a tulajdonostól megvásárolták. A vírusfilm amúgy megjelenésétől nagy érdeklődést vált ki, több mint 30 000 néző volt kíváncsi rá az első napon.

Forrás: [origo]

"Nem volt cél a Magyar Televíziót bántani, csak a Music TV pozicionálása miatt született a klip. Az eredeti Tévémaci a gyermekies naivitást tükrözi, a Tívímaci pedig a felnőtt valóságot. A maci egy tévétörténeti, kultikus figura, jól lehet rá építeni, még akkor is, ha ez nem ugyanaz a báb" - mondta erről Vaszary. A reklámügynökség munkatársai ugyan tagadják, de az [origo] úgy tudja, hogy hamarosan egy újabb film is megjelenik, amelyet szintén a Videa megosztón láthatnak elsőként az internetezők.

Forrás: [origo]

A Music TV-t is kérdeztük a kiválasztás módjáról, arról, hogy milyen más ötletek érkeztek a tenderre, de a csatorna nem kívánt válaszolni most a kérdésekre. A Magyar Televízió sajtóosztálya nem volt túl lelkes a maci újrafelhasználása miatt: "A magyar televíziózás alapjait megteremtő, ötvenkét éves közszolgálati televízióhoz képest pozícionálja magát a hazai piacon két éve tevékenykedő, multinacionális kereskedelmi csatorna - a klip legalábbis ezt tükrözi. Elgondolkodtató, hogy a Magyar Televízió által megalkotott és azóta több nemzedék szemében ikonná vált figurát kell használniuk ahhoz, hogy körülírják saját magukat. Éppen ez bizonyítja, hogy Magyarországon továbbra is a Magyar Televízió az igazi MTV" - közölték az [origo] kérdésére.

Sokat változtál!

A Tévémaci 1964. október 23-án került először képernyőre, eredeti tervezője Köber Tibor volt, a színes mackót már Koch Aurél alakította ki. A szülők közt kell említeni Foky Ottó tervezőgrafikust, animációs filmrendezőt is, aki száznál több sorozatepizódot, mesét, reklámot készített, és gyerekkönyveket is illusztrált.

Az évek során Tévémaci nem csak külsőt váltott, hanem a Valérka nevű, sapkás alvóbabát is lecserélte Csutkababára, majd Paprika Jancsira. A figura Bálint Ágnes könyveiben is megjelent, és mikor egy néző azért morgott, mert a maci semmit nem fejlődött évek óta, az írónő jelezte, hogy valami félreértés lehet. Ő írta le, hogy a karakter azért született, hogy keretet adjon az Esti mesé-nek, de ugyanakkor a tévézők hajlamosak voltak elfelejteni ezt, és azt hitték, hogy önálló mesealak, így idővel persze hiányolni kezdték a kalandokat is - sőt, a jellemfejlődés hiányának kérdése is előkerült, mint a példa mutatja.

Foky Ottó emlékei szerint még fogorvosok is megnézték a fogmosási technikát, hogy kellőképp alapos legyen, s jó példaként segítse a gyerekeket. Hónapokig tartott a hatvanas években a figura megtervezése és életre keltése, de a születésénél bábáskodók úgy érzik, hogy a tévézők szeretete többet ér, mint egy állami kitüntetés. Foky szerint különben a Tévémaci titka nagyon egyszerű, a válasz kézenfekvő: azért lett nagy kedvenc, mert a maci mindig is divat volt a gyerekeknél - talán manapság már Barbie-val, kis pónival vagy GI Joe-val alszanak a kicsik, de régen mindenkinek macija volt.


A maci nemét is vizsgálták, mivel ez sem volt egyértelmű. Mivel régen bugyiban jött-ment, sokan lánynak hitték, később azonban fiúsabb külsővel jelent meg a képernyőn. Az alkotók szerint alapvetően nincs neme - és épp azért nemtelen, mert teret akartak hagyni a gyerekek fantáziájának, hogy ők dönthessék el a kérdést, mint amikor játékmacit kapnak. Volt kérdőíves kutatás is a nemére vonatkozóan - az emberek 92 százaléka férfinak vélte a macit.

KAPCSOLÓDÓ CIKK