Összejönnek a cannes-i vásáron a magyar tévések

2009.10.12. 14:44

Ősszel a MIPCOM televíziós vásáron jelenik meg a szakma, hogy megismerje az újdonságokat, kapcsolatokat építsen, kinézzen pár új műsorelemet, amivel verheti a konkurenciát. Mintha már látszana a válság vége a televíziózásban, sok gyártó rengeteg portékát kínált a múlt héten. A kint járt, a napokban hazatért magyarokat kérdeztük tapasztalataikról.

A magyar résztvevők szerint szerint kezd visszatérni az élet a televíziós iparba, kevésbé érződött a válság a cannes-i, 25 éves múlttal rendelkező, száznál több ország televíziózására hatással lévő MIPCOM-on, mint a tavaszi MIPTV-vásáron. Amúgy is az őszi kínálat és jelenlét az erősebb, de idén ez különösen így volt: előbb volt ugyanis a programban az őszi tévés vásár, csak évekkel később kezdték szervezni a tavaszi eseményt is. A múlt héten a mipworld.com szerint 102 országból érkezett 11 ezer 500 vevő és eladó találkozott egymással a francia városban, sokan vettek részt a konferencia-előadásokon, a vetítéseken, ugyanott, ahol a filmfesztivált is tartják - 2007-ben, a válság előtt még 13 330 tévés regisztrált és közel ötezer cég volt jelen, 107 országból.

A sorozatokat, tévéfilmeket, gameshow-kat és valóságshow-kat általában ilyen rendezvényeken (mint a Los Angeles Screenings) nézik ki vagy szerzik meg a csatornák. A vásárlói jegy ezer euró fölött van, így ki vannak szűrve a szimpla kíváncsiskodók, a vásár pedig olyan, mint egy nagy utazás-kiállítás: a cannes-i fesztiválközpont és környéke adja a hátteret, a vevők pedig asztalok, standok közt bóklásznak, mustrálják a stúdiók kínálatát. Korábban VHS-t adtak, aztán DVD-t, pendrive-ot, de a legtöbbször weben át nézik az érdeklődők a kínálatot, a gyártótól kapott névvel és jelszóval.

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint többen voltak most, mint tavasszal, bár feltűnő volt, hogy a távol-keletiek kevesebben jöttek el, talán a H1N1-vírustól való félelem miatt. "Az amerikai nagy stúdiók is jelen vannak, nagy standokkal, mint a Disney, akár külön sátrakkal. A FOX, mondjuk, jóformán ugyanazt vetítette, mint tavasszal, az LA Screeningsen, de érdemes megnézni a kínálatot, hogy az akkori pilotok óta mi változott" - mondta. Szerinte a legfontosabb ilyenkor a kapcsolatépítés és kapcsolatápolás, és sok olyan magyar is összeül meginni egy kávét, aki Budapesten nem teszi, mert nem jut rá ideje. Vannak cégek, amelyek drága lakosztályt alakítanak ki négy napra, egy másik egy jachton fogadta az érdeklődőket, tehát Cannes nyüzsög, él, az éttermek is tele, szállodát pedig szinte csak a szervezőkön keresztül lehet foglalni.

Forrás: --

Az RTL-nek sorozatok nem annyira kellenek, hiszen az amerikai gyártókkal kötött hosszú távú szerződései garantálnak sok újat évente. Kolosi Péter kollégáival inkább más, nem fikciós műsorokat nézett a csatorna számára, a vásárlás pedig jellemzően nem ott történik. Az RTL nem volt jelen saját standdal, hiszen nem gyártó, viszont korábban a Pannonia Filmstúdiót lehetett látni önállóan, illetve most a Havas Films volt jelen, a cég egy magyar estét is rendezett. Cannes-ban persze a legtöbb dolog az üzleti reggeliken, ebédeken, vacsorákon dől el, illetve minden este van parti is: ezekre meghívó nélkül bajos bejutni.

Kiss Péter, a TV2 programigazgatója szerint optimistább a tévés piac, mint fél éve. "Nagy gyártók, mint a Fremantle vagy az Endemol olyan nagy vehemenciával ajánlották a nagy költségvetésű show-kat, mintha nem lenne válság. Olyan kiemelkedő nagy sláger, mint a Hole in the Wall volt, vagy régen a Milliomos, idén nemigen akadt. Érdekes volt egy reality, ahol vitázó házaspárok közti problémákat celeb dönt el, amúgy vadonatúj formátummal nem találkoztunk, ami nem csoda, hiszen folyamatosan figyeljük a piacot" - mondta.



A TV2 már több, korábban kiszemelt műsorra ment rá a vásáron, de néhány esetben csak kezdeti stádiumban vannak, még az árról szó sem esett. Kiss Péter, aki korábban a produkciós oldalról volt jelen az ilyesfajta tévés rendezvényeken, úgy látja, hogy rugalmasabbak lettek az eladók, jobban engedik adaptálni a show-kat a magyar környezethez, pláne akkor, ha a vevő már egy ideje kapcsolatban van a gyártóval, forgalmazóval. A programigazgató korábban számos ötletelésen vett részt, és szerinte nem annyival zseniálisabbak a holland, német vagy angol ötletek, mint a magyar tervek, csak éppen nagy piaci erőn vannak letesztelve, így ezekkel kevesebb a rizikó.

Hámori Barbara, a Viasat3 korábbi, az Ozone Network és a Life Network jelenlegi programigazgatója szerint a legtöbben nem vásárolni mennek, hanem "jelen lenni", és leginkább arra jók ezek a tévés mustrák, hogy a környező országok trendjeiről tiszta képet kaphasson a tévés, tudja, mi megy a románoknál, bolgároknál, cseheknél. "A személyes kapcsolat meghatározó, nem is annyira az árban, mint az ügykezelésben van szerepe. Nem mindegy, meddig vitatkoznak a jogászok, milyen gyorsan és hány ismétlésre kapja meg az adott terméket a vásárló, milyen webes promóció társul mellé. A legtöbben, a kliensek kilencven százaléka konkrét elképzelésekkel megy ki, nagy meglepetés nem éri. Mi is úgy mentünk ki, hogy tudtuk, mely csatornára mi kell" - mesélte.



Képernyős vagy mozisztárok nem hemzsegnek. Tavaly David Caruso, a CSI: Miami helyszínelők fő arca volt vendég, idén a Simpson család-ot ünnepelték, jelen volt a kreatív csapat, a producer is. Hámori Barbara úgy látja, hogy Kína, India beerősített gyártásban, s miközben az USA visszafogottabban költött, a keletiek ontják a sorozatokat. "Pár éve Dél-Amerika volt erős, a telenovellákat nyomták, most az ázsiai vonalat éreztem, meg akarják győzni a nyugatiakat, hogy amit Jackie Chan tud, azt ők is tudják. Persze érezni ellenállást az európaiak részéről" - emlékezett.

Jung Zsuzsa tartalombeszerzési csoportvezető az Ozone Networknél és a Life Networknél, rengetegszer volt már kinn a tavaszi és az őszi vásáron. Elégedett volt a kínálattal, sok egészséges életmódot kínáló realityvel találkozott, külön figyelték a kórházi drámákat, a környezettudatos életmódra nevelő, az alternatív gyógymódokról szóló realityket, az orvosi felfedezésekről szóló dokumentumfilmeket, a plasztikai sebészekkel készült valóságshow-kat. "Tavasszal holtpont volt, most nagyobb a verseny, a kínálat, az árak pedig nem emelkedetek. Örülnek, ha valaki vásárol. Mi naponta figyeljük a piac mozgását, nagy meglepetés nem ért. Új tévéként sokat vásárolunk, elégedetten jöttünk haza" - jelezte.

KAPCSOLÓDÓ CIKK