"Ha vége a Párbajnak, levonjuk a konzekvenciákat"

Vágólapra másolva!
Gonda Péter tíz éve dolgozik Vágó Istvánnal, nyolc évig a Legyen ön is milliomos!, később a Pókerarc producere volt, mostanság a Párbaj című vetélkedőt készíti a TV2-nek. Cégegyártott műsorokat a Viasat3-nak, az MTV-nek, az RTL Klubnak is - mi arra voltuk kíváncsiak, milyen állapotban van a magyar televíziós ipar, milyen a fogadtatása a magyar ötleteknek, van-e trend a hazai tévés piacon.
Vágólapra másolva!

Van jövője a Párbaj-nak?

- A műsorra október végéig szerződtünk, adott, fix adásszámra, hasonlóan ahhoz, mint amikor a Pókerarc-ot készítettük az RTL Klub számára. Azt korábban is lehetett tudni, hogy mikor jön a csatorna az Áll az alku-val. Ha vége a Párbaj-nak, utána értékeljük, levonjuk a konzekvenciákat, de egyelőre nincs döntés a jövőjéről. Jelzem, bármekkora nézettség mellett két hónapig ment volna, nem akartuk kiégetni a formátumot.

Vágó saját műsort tervezget, és szóba került egy ezotériaellenes műsora a TV2-n. Ebben gyártóként benne lennének?

- Azt gondolom, hogy igen, mivel Vágóval mi vagyunk szerződésben, szorosan együtt dolgozunk. Az ezoterikus műsor napirenden van, de hogy mikor, hogyan kerül a képernyőre, azt nem tudom. Az nem egy napi, főműsoridős műsor, a nagy csatornák viszont a napi, "prime time" programokat keresik, hiszen ezekkel lehet csatornát építeni. A Vágó-féle saját ötleten alapuló vetélkedőn szintén dolgozunk. Most, hogy gazdasági válság közepén vagyunk, ez kockázatvállalás egy nyereségérdekelt vállalatnak: a saját ötlet mindig rizikósabb, mint a külföldön bevált. A kinti siker sem garancia persze.

Vágó új, saját műsora napi lenne?

- Napi vagy heti, de előbbire törekszünk. Olyan formátumon dolgozunk, mely mindkettő esetén működhetne.

Drágább lenne, mint egy licencműsor, mint a Párbaj?

- Nem hiszem. Licenceknél amúgy nagy a szórás, ráadásul a nemzetközi piacon másképp működnek a dolgok, mint ahogy az ember gondolná. Nem az van, hogy az elején drágább egy műsor, majd amint egyre többet vásárol belőle a csatorna, egyre olcsóbb lesz: pont fordítva működik. Minél többet vásárol a csatorna, annál drágább a folytatás, látván a sikert, megkéri az árát a jogtulajdonos. Általában adásszámra és nem időre veszik a műsorokat, vetélkedőket. Ötszáz és sok ezer euró közt mozoghat a jogdíj.

Ötszáz?

- Úgynevezett daytime vetélkedő van ilyen, de különösebben nem használható. Az adott ország is meghatározza az árat, így Japán, Németország drágábban vásárol, mint mi.

A széf szinte mindenhol megbukott, itthon siker lett. Miért?

- Én is néztem régebben a külföldi változatokat, a hollandot is, de szegényesnek tűnt. A siker az RTL kreatív csapatát dicséri, meg persze Sebestyén Balázst. Egyébként Vágónak volt felajánlva, de visszautasította.

Ha már licencek: a múlt héten volt a cannes-i MIPCOM-vásár. Benyomások?

- Vevőként mentem, noha nekünk is vannak formátumaink, de nem tesszük ki a honlapra. Most piackutatás, a trend figyelése volt a lényeg, és úgy tűnt, nincs határozott, erős vonal. A hagyományos, tiszta műveltségi vetélkedőknek nem kedvez a kor, jobb egy kvíz, melyben vannak gameshow-elemek. A Pókerarc sem kvíz volt, hanem egy talkshow-reality ötvözet. A Milliomos pedig pszichodrámaként működött. A Mindent vagy semmit ma nem menne, de ettől egyszer még visszatérhetnek a tisztán műveltségi vetélkedők. Kérdés még, meddig tart itthon a celeb-őrület: szerintem kiégnek előbb-utóbb a celebek, Magyarországon véges a lista. De visszatérve a kérdésre, érdekes formátumokat azért láttam Cannes-ban. Például, az esküvő-reality jó lehet itthon is. Mint a főzés, az is minden országban jelen van, sokat beszélnek róla, mindenki ért hozzá egy kicsit. Nem volt még ilyen itthon. A MIPCOM-on a tartalmak 40-50 százaléka egyébként gyerektartalom volt, elképesztő.

Vásárolt már úgy formátumot, hogy nem tudta, itthon kinek fogja eladni?

- Természetesen, például a Párbaj-t is így vettem. Kockáztattam, de egy független produceri cégnél ez normális. Az RTL-lel is tárgyaltunk erről a műsorról, még tavaly. Mindig Vágóval képzeltem, el, szerintem passzol hozzá.

Milyen most a magyar tévés piac?

- A nemzetközi piacon kevésbé érződik a válság, mint tavasszal. Elindult egy kilábalás -hasonlóan a gazdasághoz, márciusban még mély depresszió volt a tévéiparban is. Mi később fogunk kijönni a válságból, így a nagy csatornáknál is kevesebb lesz a saját gyártású műsor. Ugyanakkor az is tény, hogy az amerikai fikciós sorozatok ára megy fel, jóval drágábbak, mint egy átlag hazai gyártott műsor. A kis csatornák főként a kábeltévés előfizetési díjakból élnek, nem olyan pesszimisták. A nagyok óvatosak, az MTV pedig sajnos értékelhetetlen: több pénzből gazdálkodnak mint a TV2, vagy az RTL KLUB, de lényegében az archívumból csinálnak műsorokat. Nonszensz. Ott például mehetne egy tisztán tudásalapú vetélkedő!

Volt, az Örökös, Gundel Takáccsal.

- Nem volt jó a formátum, megbukott. Egy hagyományos kvíz pedig közszolgálati is lenne.

Hogyan adja el produkcióit egy független gyártó a magyar tévéknek?

- Mindkét nagy csatornának van egy-egy nagy gyártója, az IKO és az Interaktív, a műsorok zömét ezek adják. A Viasat3-nál, ahol nincs saját gyártási bázis, zártkörű tender van, ki kell dolgozni a kreatív anyagot, gyártási tervet, költségvetést. De az RTL-nél és a TV2-nél is szóba jöhet produkció, de olyan nincs, hogy felhívnak, hogy lássuk, mit kínálsz. Sajnos ma Magyarországon a két nagy csatorna nem nézi jó szemmel, ha ide és oda is gyárt egy cég. Ilyenre tudtom szerint csak egy példa volt, egy cég gyártotta a Nagy fogyás-t a TV2-nek, az Esti showder-t az RTL-nek, de az RTL ezt nagyon nem is nézte jó szemmel, csak meg volt kötve a kezük Fábry miatt. Természetesen sok minden múlik a kapcsolatokon, és közben ötnél kevesebb olyan cég van itthon, amely megbízhatóan le tud gyártani egy jó műsort. Borzasztó kicsi a piac. Szerintem külföldön bátrabban bevállalnak ötleteket, itthon óvatosság érződik.

Nézzünk pár régi produkciót! A Farm a Big Brother és a Való Világ ellen ment, meg is bukott. Nem programming-hiba volt?

- Nézzük távolabbról. A Bár első része újszerű, a Viasat3 pedig innovatív volt az első magyar valóságshow-val. Akkoriban mi az Endemollal tárgyaltunk, úgy festett, hogy mi fogjuk gyártani a Big Brother-t az RTL-nek, de eleinte úgy tűnt, nem lesz rá pénz, túl drága. 2001-ben sokat utaztunk ki Hollandiába a jogtulajdonos céghez, az Endemolhoz, úgy volt, hogy a Big Brother az RTL-en indul, de végül le lett fújva a projekt. Aztán, 2002-ben mikor a Farm-ot elkezdtük csinálni, még szó sem volt a BB-ről. Ezt a realityt egyébként egy tenderen nyertük el a Viasat3-nál. Ekkor jött a hír, hogy a két nagy csatorna pedálozik bőszen az Endemolnál: ha az RTL szerezte volna meg a jogokat, valószínűleg mi gyártottuk volna a Big Brother-t. A dokumentarista, sokkal szofisztikáltabb Farm pedig Skandináviában sikeres volt, de itthon esélye nem volt a durvább Big Brother és Való Világ ellen.