Betehet a tévéiparnak a Twitter

Vágólapra másolva!
A Twitter nevű közösségi oldalt számos híresség, köztük sok tévés is használja: a gyakori blogolás természetesen jó reklám lehet egy adott sorozatnak, a szűrő nélküli információátadás azonban vissza is üthet olykor. A tévécsatornák mostanában kezdenek elgondolkodni azon, hogyan szabályozzák sztárjaik és háttérmunkásaik Twitter-használatát.
Vágólapra másolva!

A Dr. Csont alkotója, Hart Hanson lelkes twitterező, így, amikor a főszereplőt, David Boreanazt a sertésinfluenzához hasonló tünetekkel kórházba szállították, egyből tudósított: "Először a Dr. Csont történetében, le kellett állnunk a forgatással. Átkozott sertésinfluenza! Beleszól a karácsonyi szünetünkbe is". A hírt aztán több orgánum átvette (köztük mi is), később viszont - szintén a Twitterről - kiderült, hogy Hansonnak fogalma sincs, Boreanazt H1N1-gyel kezelik-e vagy sem.

Az, hogy a színésznek végül is mi volt a baja, esetünkben mellékes, a meggondolatlan és szűrő nélküli twittereléssel az alkotó azonban mindenképpen szerzett egy rossz pontot sorozatának - hisz, akik emlékeznek az esetre, azok számára Hanson hitelessége a későbbiekben is megkérdőjelezhető lesz. "Meggondolatlanság és cinizmus: talán nem a legjobb kombináció a Twitterre" - fogalmazott egy későbbi interjúban az író-producer.

Rajta kívül rengeteg tévés vezet mikroblogot, ami nem is csoda, hisz a Twitter remek eszköz lehet például arra, hogy minden egyes epizódot külön promózzanak. Más kérdés, hogy a nézők akár el is veszíthetik érdeklődésüket egy sorozat iránt, ha a valóban érdekes háttérinformációk helyett, az unalmas munkafolyamatok leírását kapják. Amilyen jól meg van írva a Lost, annyira sótlan például az egyik fő alkotó, Carlton Cuse twitteres oldala: "A forgatáson ülünk Jack Benderrel. A lába fent van a monitorállványon, feszülten figyel, miközben egy gyönyörű darus jelenetet vesz fel" - írja egy helyütt.

Az érdektelen információk tömegében persze olyan is akad, ami kifejezetten káros egy produkció vagy akár csatorna számára: senkinek sem használt például, amikor a Southland elkaszálásakor a Sons of Anarchy írója, Kurt Sutter "irányításra alkalmatlan pojácá"-nak titulálta az egyik döntéshozót, gyakorlatilag az NBC egész vezérkarát minősítve ezzel. Más szempontból volt kínos az American Idol házigazdájának, Ryan Seacrestnek a bejegyzése, melyben a tévés még a hivatalos közlemény előtt kiszivárogtatta, hogy barátja, az NBC-nél executive producerként dolgozó Ben Silverman otthagyja a csatornát.

Az ehhez hasonló esetekkel kapcsolatban a Los Angeles Times megkérdezett pár tévécsatornát arról, hogy miként vélekednek sztárjaik és alkalmazottaik Twitter-használatáról. Bár a szakma egy kisebb szelete már elkezdett azon gondolkodni, hogy miként állítson házi szabályokat a twitterezésben, a többség még mindig a pozitív oldalt látja: "PR-szakemberként hiszem, hogy [a Twitternél] jóval több a pro, mint a kontra. Mélyebb kapcsolatot teremt a közönséggel, és a közönség annyira sokrétű, hogy a kommunikáció többféle formáját használnunk kell" - mondta a CBS sajtókapcsolatokért felelős vezetője, Chris Ender.

Magyarok a Twitteren

A magyar sztároknál egyénileg még nem annyira jellemző a twitterezés, több tévécsatorna vezet viszont mikroblogot. A legtöbb követője (október 20-i állás szerint 666) a Cool tévének van, annak ellenére, hogy a csatorna legtöbbször hasonlóan érdektelen híreket tesz közzé, mint hogy "Kis Hegedűs Réka nem nudizott" vagy hogy "Brasch Bence álma egy sztárduett" - aztán minden bejegyzés végére odabiggyeszti a linket.

Forrás: Twitter

Így twitterezik a Cool TV

Hasonlóképp, linkeléssel fejti ki bővebben mondandóját az AXN csapata, amelyet közel ötszázan követnek figyelemmel. Érdekes, hogy két nagy kereskedelmi tévénk közül egyiknek sincs rendes twitteres adatlapja: RTL Klub néven két profil van fent, az egyiknél egyetlen bejegyzés található, a másiknál augusztusi az utolsó; a TV2 oldala pedig nem hivatalos, igaz, "a TV2 munkatársainak majdnem hivatalos blogja" készíti. A Magyar Televíziónak is csak rajongói mikroblogját találtuk, amit viszont egész sokan, majd' hétszázan figyelnek - bár ez is igen messze van még mondjuk Asthon Kutcher twitteres adatlapjától, melynek körülbelül 3 millió 850 ezer követője van.