Sokáig külön műsorsávban vitézkedtek, január óta részleges fedésben vannak, de márciustól vége egymás kóstolgatásának: pontosan ugyanabban az időpontban jelentkezik a két országos kereskedelmi televízió két napi szappanoperája, a Barátok közt és a Jóban Rosszban. Előbbi rendkívül kedvelt a fiatal anyák és a legalább érettségivel rendelkezők körében, utóbbi az ötven fölöttiek és az alacsonyabb iskolai végzettségűek körében népszerűbb. Melyik mire számíthat a kiéleződő versenyben?

"Végtelenül szomorú, hogy a nagy versengésben pont a nézőket veszik semmibe. Az egyáltalán nem érdekel senkit, hogy nagyon sokan mindkét műsort szeretik, szeretnék nézni. Pont őket fogják ezáltal megrövidíteni, akikért állítólag vannak, akikből élnek!" - írta egy [origo]-olvasó. A levélíró nincs egyedül, sok százezer tévéző nézte eddig a Jóban Rosszban-t, majd kapcsolt át a Barátok közt-re, márciustól azonban erre nem lesz módjuk, mivel egy időben lesz a két szappanopera.

Az AGB Nielsen mérései szerint ugyanakkor a két szappanopera közönségének összetétele egyáltalán nem azonos: a Barátok közt nézői közt nagyon sok az ötven alatti anya, 14 évnél kisebb gyerekkel, míg a nézők bő harmada középfokú szakmai végzettséggel rendelkezik. A harminc alatti felnőtteknél, a budapestieknél is erős a sorozat, de érettségivel rendelkezők is nézik nagy számban. A férfiak és a legfeljebb nyolc általánossal rendelkezők kisebb arányban ülnek le megfigyelni a Rózsa presszó eseményeit.

A Jóban Rosszban nézői összetétele február közepén más arányokat mutatott. Sokkal kevesebb fővárosi nézte, mint a rivális szappanoperát, ugyanakkor az ötvenéves kor fölöttiek aránya itt kisebb, mint a Barátok közt esetében. Nagyon erős az ötven alatti, de legfeljebb általános iskolai végzettségűek közt, arányaiban kevesebb érettségizett vagy középfokú szakmai végzettségű nézője van, mint a konkurenciának.

Ha csak a február 19-i, péntek esti részeket vetjük össze, akkor azt látjuk, hogy a Jóban rosszban elsősorban épp az idősebb nézők között volt erős. Mindkét szappanoperát elsősorban nők nézték, a Tv2-es széria esetében felülreprezentáltak a felsőfokú és alapfokú végzettségűek, míg a Barátok közt-öt a középfokú végzettségű nézők követték inkább. Az RTL Klub szappanoperája nézőinek 39 százaléka nézett bele a Jóban rosszban aznap leadott második részébe, fordítva 57 százalék volt ez az arány - azaz igen nagy volt az átfedés a két nézőtábor közt.

Mikor, ha nem most?

Idén február közepéig a Barátok közt közönségaránya soha nem csökkent 30 százalék alá, a Jóban Rosszban viszont egyszer sem kúszott 30 százalék fölé, azaz látszólag a rajt előtt eldőlt a meccs: nézőket vehet el az RTL Klubtól a Tv2, de legyőzni nem tudja Berényiéket. Ugyanakkor a mostaninál nem lesz jobb alkalom szembeállítani a két műsort, ugyanis január óta dupla részeket sugároz a Tv2, a felgyorsult tempó, a több akció, a sorozatgyilkos karakter tettei, majd öngyilkossága sokakat érdekelt: a korábban megszokott 1,3-1,4 milliós nézettség után a múlt héten már volt epizód 1,84 millió követővel is.

Forrás: [origo]

R. Kárpáti Péter (BK), Gazdag Tibor (JR)

2009 márciusában volt magasan legutóbb a Jóban Rosszban nézettsége, akkor több szereplőt likvidáltak, terrortámadás érte a klinikát. Utána - minden bizonnyal a gazdasági válság hatására - újabb színészektől vált meg a produkció (még a fél éve forgatóknál is az volt a sablonmagyarázat, hogy "elfáradt a karakter"), új forgatókönyvírót is importált a produkció. Kiss Péter, a csatorna programigazgatója február 21-én elmondta az [origo]-nak, nem volt kérdés, hogy előbb-utóbb megmérkőzik a két szappanopera. "Tudtam, hogy hiába keresget az ember külföldön, tévés vásárokon, vetélkedőnek, kvíznek nincs esélye hosszú távon megélni a Barátok közt ellen, csak a saját gyártású, fikciós sorozat lehet megoldás. Lojális közönséget csak ez hozhat" - tette hozzá.

Rényi Ádám, az RTL Klub kommunikációs igazgatója nem tart a konkurenciától. "11 éve van képernyőn a Barátok közt, fél év után működni kezdett, azóta a csatorna legsikeresebb produkciója. Mindig voltak ellenfelei, de stabil és lojális nézői bázisa van, nincs szükségünk arra, hogy egy-egy nap jó nézettsége miatt tömegmészárlást rendezzünk. Akkor tud sikeres lenni egy sorozat, ha nem csak egy-egy alkalommal érdekes, hanem folyamatosan követik a nézők az eseményeket" - válaszolta megkeresésünkre.