A Lost utódja lett volna - de elnézték a naptárt

Vágólapra másolva!
Az amerikai sajtó által a Lost utódjának kikiáltott FlashForward - A jövő emlékei, amely Magyarországon az AXN-en látható, csak egy évadot élt, akárcsak az induló amerikai sorozatok kétharmada. Vezető producerek szerint a bukás oka, hogy az ötéves tervekkel eleve nagyon kell vigyázni, és mindig a másnapi forgatókönyv a fontos, nem a távoli jövő.
Vágólapra másolva!

A FlashForward alapkoncepciója felcsigázta a sci-fik iránt fogékony nézők érdeklődését, ugyanis a 2009-ben rajtoló történet központi eseménye az, hogy a világon egyszerre mindenkinek - illetve látszólag mindenkinek - filmszakadása lesz, elájul, és 2 perc 17 másodperc múltán tér magához. A többség mozgóképekre emlékszik, és mint kiderül némi nyomozás után, mindenki a jövőt, 2010. április 29-ét látja furcsa álmában. Az USA-ban a 2009-2010-es tévés évad egyik legjobban várt sorozata volt, amelyet az AXN dicséretes gyorsasággal hozott be és szinkronizáltatott: pár héttel az amerikai premier után már a magyar nézők előtt volt. Mielőtt azonban nagyobb rajongói bázist kiépíthetett volna a széria, már jött is a hír a jócskán előre hozott fináléról.

Most, hogy egyetlen évad után elkaszálták a sorozatot (az új amerikai szériák nagyjából harmada éli meg a képernyőn a második szezont), számos nyilatkozat látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy miért bukott meg a FlashForward - A jövő emlékei. Az eredetileg ötévadosra tervezett sorozat csak koncepciója alapján olyan ígéretesnek tűnt, hogy már bemutatása előtt a Lost lehetséges utódjaként hivatkoztak rá. Egyszerre több csatorna is jelentkezett rá, de végül az ABC nyerte el a lehetőséget, hogy bemutathassa. Az ABC-fejes Stephen McPherson még az ősszel úgy nyilatkozott, hogy azért kötelezték el magukat a sorozat mellett, mert a készítők, David S. Goyer és Brannon Braga eleve úgy árulták a sorozatukat, hogy az öt évad előre ki van találva.

A kezdeti tizenkét és fél milliós átlagnézettség azonban az év során hamar a felére csökkent, a finálét már csak ötmillióan követték figyelemmel, ez pedig nem volt elég a folytatáshoz. Az Entertainment Weekly két másik, nagy ívű történetet bemutató sorozat, a 24 és a Lost alkotóit kérdezte meg, szerintük mi lehetett a gond a FlashForward-dal. "Óvatosnak kell lenni az ötéves tervekkel. De nem lehet csak úgy előre bebetonozni egy történetet, mert akkor nem lehet eltérni tőle, hiába diktál mást a valóság" - mondta Howard Gordon, a 24 egyik vezető producere.

"Az első évben még kevésbé fontos a terv"

"Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy minél erősebb a félelmed attól, hogy elkaszálnak, annál jobban tudsz a következő részre koncentrálni" - tette hozzá Damon Lindelof, a Lost egyik főalkotója. "Persze minden sorozat első évadjában nagyon fontos kérdés, hogy mi a következő hónapokra, sőt évekre vonatkozó terv. Ugyanakkor minél inkább arra fókuszálnak az alkotók, hogy hat hónap múlva mit fognak majd épp csinálni, annál kevésbé azzal foglalkoznak, hogy mi a helyzet az előttük levő, holnap beadandó forgatókönyvvel. Az első évben még kevésbé fontos a terv, az első évben az a fontos, hogy mit mond maga a műsor, hogy ő milyen szeretne lenni."

Nem ez az első alkalom, hogy a Lost producerei kritizálták valamelyik újabb, sci-fi jellegű sorozatot. "Mi azért maradtunk meg ilyen sokáig, mert bármilyen műfaji irányba mentünk is el, mindig a szereplőink vitték előre a történetet, nem pedig a műfaj. Az olyan sorozatok, mint a FlashForward, a V vagy akár a Hősök, mind a Lost formátumát próbálják másolni, beletesznek rejtélyeket és sci-fi elemeket, de elfeledkeznek a karakterekről. Elsősorban a műfaji szálat viszik előre, és az hosszú távon nem működik" - mondta Carlton Cuse, a Lost másik központi producere, még az idei tévés évad elején.

Két vezető producer is lelépett

A FlashForward bukásához - többek között - az vezethetett, hogy a sokszor emlegetett, izgalmas kezdet ellenére az évad során egyre nehezebben vitte tovább a történetét, aminek egyik oka az lehetett, hogy gyakorlatilag kézről kézre adták a sorozatot a vezető producerek: először, még 2009 októberében, Marc Guggenheim hagyta ott a sorozatot, 2010 februárjában pedig már David S. Goyer is felmondott, hogy filmes projektjeire, többek között a következő Superman illetve Batman-filmre koncentrálhasson. Így nem csoda, hogy többször is változott az évad során a sorozat iránya, és az évad végére mintha már több korábbi szereplővel sem igazán tudtak volna mit kezdeni. Végül sokak szerint felemás befejezést kaptak a nézők: be is fejezték a történetet, de nyitva is hagyták, sok szempontból viszont nagyon kiszámítható, és így nem túl izgalmas lett a zárás.

Azt, hogy a FlashForward többi hoppon maradt stábtagja, például a színészek mihez kezdenek a következő évadban, még csak halványan formálódik, hiszen nem rég óta hivatalos a sorozat kaszája. Egyelőre annyi biztos csak, hogy a Dr. Bryce Varley-t alakító Zachary Knighton marad az ABC-nél, és egy ősszel induló vígjátéksorozatban, a Happy Endings-ben szerepel majd Elisha Cuthbert oldalán.